Recensie

Whole: Hydra

Genre(s)


De heren Thomas Schernikau en Alexander Leonard Donat zijn sinds 2015 samen in hun indie electrorock / synthwave pop project dat de naam Whole draagt. Alexander Leonard Donat kent u misschien als stuurman van diens Blackjack Illuminist Records en projecten als Vlimmer, Fir Cone Children of Assassun die ook hier reeds bij Dark Entries de nodige aandacht kregen. Maar ook Thomas Schernikau is geen onbekende, zo is hij actief in dé niet onbekende Depeche Mode cover band Forced To Mode en Forced Movement.

In 2018 verscheen hun debuut “BIAS” en  gezien beide heren zeer druk zijn was het wachten tot 2024 voor het vervolg “Hydra” de wereld werd ingegooid. Laat het mij alvast een modern electropop of synthpop album noemen waarin dit geluid wordt versterkt met een eigentijdse indie en wave aanpak die maakt dat deze “Hydra” niet zomaar als een traditioneel electropop album klinkt. De composities zijn intelligent en divers, van het sfeervolle en knappe “ Valson” of “I Am Your Shadow” met een duidelijke jaren 80 referentie tot naar Depeche Mode knipogende composities als het glad gestreken “Beast” of “Ten Commandments”.

Maar het “Hydra” album kent evenzeer het meer trippy “Rip”waarbij de zangstijl ietwat aan Robert Smith doet denken, iets wat ik al meer opmerkte bij de zangkunsten van Alexander Leonard Donat. “Sudden Hydra” klinkt dan weer als speelse jaren 80 synthpop,  terwijl het meer pittige en repetitieve “Dear Dear” een postpunk invloed toelaat en me ietwat aan Soft Cell doet denken. Wat is dat toch met recensenten die altijd moeten vergelijken. Het is een kwaal maar wel eentje die u toch een zekere indruk kan bijbrengen als u nog nooit eerder, en die kans acht ik reëel, van deze Hydra heeft gehoord.

‘Floodmarker” is ook zo een nummer met een zekere postpunk sfeer die wordt gepenetreerd door een synthpop melodielijn en meer eigentijdse synthwave arrangementen. En zo valt er over elk nummer wel iets te zeggen. Neem “Flagstone” en Morricone”  als schoolvoorbeelden voor eigentijdse, dromerige synthpop. Bij de laatste denkt u daar, geheel de titel eigen, uiteraard een zweem mysterie bij.  Wilt u weten hoe electropop / synthpop anno 2024 hoort te klinken, leg dan zeker uw oor te luister bij de bandcamp jukebox van deze “Hydra”!

 

Whole (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.