Recensie

Vidna Obmana: Memories Compiled: Three Tapes

Genre(s)


Het Poolse dark ambient label Zoharum laat niet af in zijn queeste om mooie heruitgaven te brengen van Belgische artiesten. Ze deden dat al jaren met het werk van de ritual cultgroep Hybryds, en ze doen dat nu ook met de aan Hybryds gelinkte ambientartiest Vidna Obmana. Vidna Obmana – de naam betekent ‘gezichtsbedrog’ in het Servisch – was van 1984 tot 2007 de artiestennaam van Dirk Serries, die sinds 2007 liever onder eigen naam publiceert.

Voor deze drievoudige heruitgave gaan we terug naar de begindagen van Vidna Obmana, toen Serries nog in eigen beheer cassettes met zijn donkere klankvelden opnam, die dan via de post hun weg vonden naar zijn fans. Ik vertel er nog bij dat Serries er niet voor terugschrok om vier tot vijf cassettes per jaar uit te brengen. Zijn discografie is dan ook zeer uitgebreid. Ik zou het idee om het volledige werk van Vidna Obmana te verzamelen bijgevolg laten varen, tenzij u daar al in de jaren 80 aan begonnen bent.

Maar op zich is het fijn dat Zoharum ons helpt om een selectie te maken van relevante werken van Vidna Obmana. En ze kiezen voor verscheidenheid, want over zijn lange carrière heeft Vidna Obmana natuurlijk zeer uiteenlopende zaken gemaakt, ook al geldt ‘ambient’ als rode draad. Er waren reeds heruitgaves van de samenwerkingen met meer experimentele artiesten als de Belgische gitarist Serge Devadder op ‘The Shape of Solitude’ (1999) en de Amerikaan David Lee Myers op ‘Tracers’ (2003).

Nog maar net bespraken we ‘The River Of Appearance’ uit 1996, waarop we vaststelden dat Vidna Obmana geëvolueerd was van dark ambient naar ambient tout court: relaxerende, rustgevende muziek die gespeend is van de duistere ondertoon die het vroegere werk van Vidna Obmana typeerde. Laat ik de liefhebbers van dark ambient dan ook meteen geruststellen: wie zijn ambient graag donker heeft, zeer donker zelfs, doet er goed aan voor deze ‘Memories Compiled: Three Tapes’ te kiezen.

Deze heruitgave van Vidna Obmana sluit aan bij de eerdere heruitgave door Zoharum van ‘Revealed By Composed Nature’ uit dezelfde periode. Het is duister en onheilspellend, vol repetitieve loops en ijle klanken. Belangrijk om te onderstrepen is dat deze heruitgave de nummers herneemt zoals ze oorspronkelijk op de cassettes verschenen, zonder de toevoegingen op de ‘Memories Compiled’-cd’s die telkens twee platen van Vidna Obmana bevatten en in de jaren 90 verschenen. U hoort dus wat oorspronkelijk uitkwam, en dat zelfs met een beter geluid.

‘Gathering In Frozen Beauty’ kwam oorspronkelijk uit in 1989, nadat het in Sint Bernardina in de VS opgenomen werd. In Europa viel tegelijkertijd de Berlijnse muur. Het was een tijd van hoop, omdat er eindelijk een eind was gekomen aan de Koude Oorlog, maar ook van veel onzekerheid, omdat men niet wist in welke richting de wereld verder ging evolueren. In het bijzonder was er de vrees dat Duitsland na een eenmaking terug een sterke en zelfs dominerende staat zou worden in Europa, en sommigen huiverden bij de gedachte aan een nieuw Reich, dat er gelukkig nooit gekomen is. Ik weet niet of het terecht is om deze plaat te verbinden met de toenmalige tijdsgeest, maar vast staat dat ‘Gathering In Frozen Beauty’ best onheilspellend is.

Het werk aan ‘Near The Flogging Landscape’ begon zodra Serries klaar was met ‘Gathering In Frozen Beauty’. De muziekstijl ligt dus wat in het verlengde, al kunnen we toch ook een evolutie merken. Dirk Serries zal op deze plaat – die deze keer gewoon in België opgenomen wordt – wat akoestische behandelingen toevoegen. De galmende geluiden roeren in je hoofd en dwingen je om andere bezigheden los te laten en je te concentreren op innerlijke rust. De muziek berust op minimalistische loops – wat eigenlijk voor de drie hier verzamelde platen geldt – maar de geluiden zijn zo indrukwekkend dat ze je in trance houden.

‘Refined On The Gentle Clouds’ werd nog nooit heruitgegeven sinds de oorspronkelijke cassette uit 1991, al maakt het wel deel uit van de reeds vermelde ‘Memories Compiled’-reeks, die overigens maar twee edities kende. Vidna Obmana durft zijn geluidenpallet steeds meer uit te breiden, deze keer naar spacy sounds en traditionele ambient, en dat maakt dat ook hier een evolutie merkbaar is. Maar belangrijk is om te benadrukken dat de drie cd’s in deze box in elkaars verlengde zitten, en een gemeenschappelijke sfeer bevatten. U kunt de drie cd’s afzonderlijk van elkaar beluisteren, maar ze ook meteen na elkaar opzetten zonder grote sfeerwisselingen mee te maken. Altijd prijs, altijd gewonnen.

Ik kom terug op de tijdsgeest van eind jaren 80 - begin jaren 90. Niet op de politieke gebeurtenissen, maar wel op het feit dat de new wave toen hoge toppen scheerde, en jongeren massaal op zoek gingen naar donkere muziek. Vidna Obmana is één van de artiesten die in dat aanbod voorzagen, en het is wellicht geen volledig toeval dat hij toen een creatief hoogtepunt beleefde. Het is evenmin toeval dat de volgende Vidna Obana-heruitgave door Zoharum – een samenvoeging van ‘Monument Of Empty Colours’ uit 1990 en ‘Depression & Ideal’ uit 1989, beide samenwerkingen met PBK of Phillip B. Klinger – ook uit deze periode komt.

Net zoals bij alle Vidna Obmana-heruitgaven van Zoharum werd de muziek geremastered door Dirk Serries in eigen persoon, en kreeg het een nieuwe hoes gebaseerd op de mooie zwart-wit foto’s van vrouwlief Martina Verhoeven. Deze driedubbele cd is beperkt tot 400 exemplaren. Wees er dus snel bij als u een exemplaar wil bemachtigen.

Delen op

Tags

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.