Genre(s)
Zo, hier heb ik naar uitgekeken. Mag ik van u hetzelfde hopen? Het eerste deel van deze reeks, een reeks die zowat de essentie van het nieuw leven ingeblazen Antler label moet vatten, was me al zeer bevallen. Hoe? Wel dat leest u hier in deze review en het tweede deel kent wat mij betreft een nog groter kwijlgehalte. Al zeker als je zoals ik een liefhebber bent van de Belgische electro - en cold wave van de jaren 80, een genre dat een internationale stempel drukte maar ook hier ten lande een aantal jongelui in die jaren en zelfs tot op heden stevig in zijn greep hield en houdt.
De tracklist van deze tweede “Early Years” werd al enige tijd geleden, hier ook bij Dark Entries, vrijgegeven en toen al was duidelijk dat dit niet meer mis kon gaan. Maar je wil zo’n kunstwerkje toch altijd in je handen houden, voelen, betasten, ruiken, de naald in de groeven van de vinyl zien dansen en ondertussen genieten van de muziek die door de boxen wordt uitgespuwd. Zelfs, ja ik geef toe, een danspasje placeren met de ietwat weemoedige gedachte ‘wat waren die jaren 80 toch wonderlijk en fantastisch’.
Wat ook fantastisch is, is dat deze verzamelaar kiest voor een diversiteit van electro pop over electro wave tot new wave en cold wave, post punk zo je wil en her en der ook een zeer zeldzame (Belgische) song oprakelt uit de beginjaren 80. De kiemen voor wat later Belpop werd gedoopt werden evenzeer in de eerste helft van de jaren 80, onder meer door labels als Antler, gelegd. Goed, kuddedier als ik ben, begin ik natuurlijk met de A-kant, dat heb ik zo geleerd, A komt voor B, maar wees gerust beide kanten zijn perfect inwisselbaar en alle twee even goed.
Kant A dus, want deze compilaties en dat maakt ook de charme, zijn er enkel op vinyl. The Scabs zouden later een heel bekende naam worden in het meer reguliere rock circuit maar ook zij begonnen ooit als kinderen van de jaren 80 met een gitaar wave (hier met een soort funky punk invloeden en een cold wave vraagstelling) geluid zoals op deze “Is This The Life” dat origineel op de cult “Big Business 1” (Kleo, 1981) verzamelaar verscheen. Andere aardigheidjes op deze A-kant zijn ongetwijfeld “Arabian Town” van Nacht Und Nebel die een paar jaar later een Belpop hit in wereldformaat zouden gaan scoren met “Beats Of Love” maar hier dus present zijn met een nummer uit hun allereerste 7” ep “Alcatraz” (Laguna Records, 1981) alsook het prettig gestoorde “Pro Vita” van Arbeid Adelt dat voor het eerst kwam piepen op de compilatie “Easter Rising” (Marilyn Records , 1982) en werd in elkaar werd geknutseld om het noodlijdende Leuvense café Den Delper te helpen . Het nummer zette meteen de naam en faam van Marcel Vanthilt als 'enfant terrible' der Belgische pop, kort ervoor moest John Terra’s “De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen” er reeds aan geloven. De toon was gezet.
Uiteraard zijn er ook een paar meer vertrouwde namen die ook al deel 1 mochten opvrolijken maar gezien hun relevantie op dit tweede deel nog een keer opduiken. Ik heb het over The Neon Judgement, hier present met “Factory Walk” (hun eerste singel, Antler 1982 de B-zijde “Sweet Revenge” siert de tracklist van deel 1) en “The Art Of War” van de Limburgse cold wavers Siglo XX, meteen het titelnummer van de gelijknamige ep die in 1982 bij Antler verscheen. Minder bekend is misschien Kid Montana, maar dit is eigenlijk het originele solo project van Jean-Marc Lederman die later zou opduiken bij The Weathermen maar u misschien ook kent als deel van Digital Dance en hier “Armoured Car” aandraagt uit de mondvol “Statistics Mean Nothing When You Get On The Wrong Plane” (New Dance / Sandwich Records, 1982) ep.
Wat mij betreft kan deze A-kant naar relevantie toe reeds tellen maar er is zelfs nog een B-zijde al dien ik daar wel even mijn luie zetel voor te verlaten en flux de gitzwarte parel met een twist te draaien zodat de naald weer vlot aan zijn reis kan beginnen. Ook de B-kant is heerlijk. Laat ik hier starten met de meer bekende, zeker voor de Dark Entries lezer, bijdragen. Zo is er A Split-Second, op heden nog altijd live actief met de electro new beat kraker “Colonial Discharge” uit de ep “Smell Of Buddha” (Antler 1987). Persoonlijk vind ik “Hiroshima Mon Amour” van Poésie Noire uit de fantastische mini-lp “Hum And Haw” (Antler, 1986) nog altijd één van de meest onderschatte Belgische new wave nummers en zie, jawel, het staat op deze tweede “Antler Records - Early Years”. Eigenlijk is die ganse “Hum And Haw” totaal onderschat maar dit terzijde. In die dagen werd er gedanst op dit soort muziek als op het eigen graf, dwepend en donker. Heerlijk.
Company Of State en Men 2nd zijn twee andere namen waarvan ik vind dat u die zou moeten kennen. De groep van Rudolf Hecke en Paul Taes, Company Of State, bracht in de jaren 80 een soort electro wave pop aan de vrouw en man en was cult in en rond het Leuvense waar veel van de groepen in die jaren hun wieg hadden staan. Company Of state doet het hier met een leuke cover van The Velvet Underground’s “Venus In Furs” uit de ep ”Still In The Flesh” (Anything But Records, 1984). Streekgenoten Men 2nd, de groep rond Luc Gullinck, pakt uit met “A Transition” een jaren 80 electro pop riedel en meteen het eerste 7” wapenfeit (Giant Records, 1983) van deze band.
Misschien zegt de naam 1000 Ohm u niet meteen iets maar als ik dan zeg “A.G.N.E.S”, juist, dit nummer haalt nog regelmatig de speellijst van menig new wave feestje en is getekend: 1000 Ohm. Voor deze verzamelaar kiest men, die men is hier dan eigenlijk weerom notoir connaisseur Lieven De Ridder van Walhalla Records, niet zomaar voor het meest evidente dus werd wat dieper gegraven en zo werd “ The Station Hall” opgediept. De b-kant van de 7” “You Lose” die in 1983 bij Antler verscheen. Minimale electro / synth pop met die typische jaren 80 feel.
Tot slot is er ook nog Tank Of Danzig. Een beetje een buitenbeentje want de enige niet Belgische bijdrage op deze vinyl compilatie. Tank Of Danzig komt uit Duitsland maar gezien ze werden opgepikt door Antler werden ze in België en Nederland populairder in de jaren 80 dan in hun thuisland. Al is de naam ondertussen ook cult in hun heimat. Tank Of Danzig bracht no wave / post punk en hier is “Tank Hymn” (uit de verzamelaar "A From Antler", 1984) dat zelfs een beetje ‘funky’ klinkt present.
Meteen heb ik alle nummers op deze vinylverzameling gehad. Met een glimlach schuif ik de glimmende vinyl nog eens onder de naald, en nog eens, en nog eens... Deze reeks is onmisbaar voor de Belgische muziekfan en al zeker voor hem en haar die zijn of haar wonderjaren ook in die jaren 80 beleefde. Waar ik de eerste al bejubelde vind ik deze tweede zo mogelijk nog een ietsje beter en geloof me er zijn weinig ‘sequels” die daarin slagen. Antler is terug en zet zijn naam nu ook in het vet. Ik kan samen met u maar hopen dat er nog veel exemplaren uit de wonderjaren van Antler mogen volgen of waarom geen heruitgaven? Ik denk spontaan aan “Hum And Haw” van Poésie Noire. Ik kan maar hopen dat ze mijn review ook bij Antler, deel van de Cluster-Park labelgroep, lezen. En ik durf zeggen dat ze dat ook doen.