Recensie

Varsovie: Déviation

Genre(s)


De Franse band, tegenwoordig een duo (Arnault Destal en Grégory Cathérina), bestaat bijna 20 jaar ... en dat is reden om te vieren en wel met deze speciale “Déviation”. Een ommetoer langs de invloeden van de band en een aantal van de titeltracks van hun voorgaande releases. Het zou eerst een ep worden, maar zie “Déviation” is wel degelijk een album dat 10 nummers kent. Op de A-zijde zijn keurig de covers verzameld en de B-zijde maakt plaats voor de vijf titelnummers van de voorgaande albums, te beginnen met  “État Civil” van het gelijknamige debuut dat in 2008 in eigen beheer verscheen.  

Maar de autist in mij gooit natuurlijk eerst de A kant onder de naald en die opent met het voor onze lezers niet onbekende “The Passion Of Lovers” van Bauhaus, een cover die het origineel zeer sterk beandert.  Een andere voor de hand liggende cover komt van Joy Division al is het nummer “Leaders Of Men” misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. In de cover versie iets luchtiger dan het origineel dat voor de rest eigenlijk vrij naadloos wordt nagespeeld. Minder voor de hand liggend is de keuze voor “Nowa Alexandria” van Siekiera. Siekiera was een geroemde Poolse postpunk band uit de jaren 80 die met hun debuut “Nowa Alexandria” voor heel wat opschudding zorgde en zo ook bij een beperkt publiek over de Poolse landsgrenzen heen aandacht kreeg. De cover is sowieso herkenbaar maar is meer in de Varsovie stijl van vandaag, zwaarder op de hand door een extra middenstuk met strak schurende gitaren.

Ook bekende Franse singer songwriters als Jean-Louis Murat en Alain Bashung (ook bekend als acteur) behoren tot de invloedsfeer van Varsovie en krijgen een cover. “Les Jours Du Jaguar” (Jean-Louis Murat) krijgt als cover een postpunk behandeling, “L’ Égère Éclaircie”  behoudt zijn al strakke tempo maar is in de Varsovie versie een stuk donkerder. Meer postpunk dus, want het is precies met dit genre dat Varsovie zijn strepen verdiende wat op de B-kant wordt bewezen door de titelnummers uit hun voorgaande albums.

“L’ État Civil”, “L’Heure et La Trajectoire”, “Coups Et Blessures”, “L’Ombre Et La Nuit” en “Pression Froid”.  Franse postpunk, die mooi de invloed tussen de Franse rock en de jaren 80 cold wave en postpunk beweging laat horen. Dit is postpunk op Franse, eigenzinnige cold wave wijze uiteraard voorzien van Franse vocalen, waarvan mij alvast het sterke, verhalende “L’Heure Et La Trajectoire”,  en “L’Ombre Et La Nuit”  bij blijven als songs die ook bij ons veel meer aandacht verdienden en nu dus opnieuw verdienen met de release van “Déviation”.

Varsovie (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.