Recensie

Various Artists: Wieża Cisnień: WC ei8ght: Zona Electronica

Genre(s)


Wieża Cisnień is een kunsten- en cultuurcentrum in een oude watertoren in de stad Konin, ergens centraal in Polen gelegen. Deze compilatie, “Wieża Cisnień: WC ei8ght: Zona Electronica” is een collectie van studio-opnames van diverse Poolse artiesten uit het muzikale bereik van elektronica en elektroakoestiek.

14 bijdragen staan er op “Wieża Cisnień: WC ei8ght: Zona Electronica” (68 minuten speelduur). Een paar bekenden (Mammoth Ulthana en Ab Intra kenden we al van releases op het Zoharum label) maar vooral veel illustere onbekenden. De bijdragen aan deze verzamelaar zijn uitsluitend nieuwe nummers, allemaal opgenomen in 2021.

De compilatie is dus een soort minigids, een uitnodiging om kennis te maken met de werken van de artiesten die in Wieża Ciśnień (‘Watertoren’) al op het podium stonden of de artiesten die er in de toekomst zullen optreden. De compilatie werd gecreëerd door een samenwerking tussen het Zoharum label en Galeria CKiS Wieża Ciśnień (het cultureel centrum in de watertoren). Curator van het project was Rafał Iwański, zelf bekend van muzikale projecten als Hati (ons welbekend van releases op Zoharum), X-Navi:Et en Alameda 5.  

Nu zijn wij nog nooit in Konin geweest, laat staan in de genoemde watertoren annex cultureel centrum, maar die locatie ziet er verdomd interessant uit en dat geldt blijkbaar ook voor hun programmatie. Getuige dus deze compilatie die ons ook in België laat kennismaken met een boeiende Poolse scene (en nee, het is daar dus niet zomaar altijd reactionair conservatisme troef zoals men hier wel eens pleegt te denken).  

We geven een woordje uitleg bij elk van de 14 bijdragen. De compilatie opent met een vocale track (de enige) van D I D: “Respect”, met een frêle stemmetje dat wat aan Björk doet denken over experimentele elektronica.

Clinamen brengt met “Stojan” een soort elektroakoestische ambient met drones, synthesizertonen, akoestisch gitaarspel en veel knisperende geluiden. Het werd een intrigerende en ondanks het vrij grote gehalte experiment best aangenaam in het gehoor liggende compositie, eindigend met een indrukwekkende, dreigende drone.

Kompozyt met “Hundred Steps To Ragusa” creëerde een zalige drone dark ambient compositie met geluiden van lieflijk kwetterende vogeltjes. En toch gaat er ontegensprekelijk iets dreigends van uit, wat zorgt voor een mooi contrast.  

Pin Park (“LSP”) gaat richting minimal wave of synthwave met zijn minimalistische instrumentale keyboardmuziek. Aquavoice maakte vervolgens met “Fields Of Dreams” een spannende drone en ambient track met iets wat klinkt als een drilboor en een Engelstalige vrouwenstem die op coole wijze een tekst declameert.

Hubert Heathertoes combineert vogelgeluiden (alweer) met drones, percussieve effecten, geratel en een repetitief elektronisch geluid dat weg heeft van een koekoek. Dit nummer, “The Sways of Momentarily Insights” heet het, is met stip mijn favoriete track.

Jeff Gburek brengt met “Power Over Energy As A Form Of Pollution” een experimentele elektroakoestische track met snaren en Engelse poëzie. Er zitten ook geluiden van klokken in, geen kerkklokken echter - zoals zo geliefd in de zwarte scene - maar staande klokken (of zo klinkt het toch).

Fischerle gaat met “Mniam” ook de experimentele toer op met een boeiende soundscape met samples van kinderstemmetjes en een repetitief effect. Van Mammoth Ulthana hebben we al straffere dingen gehoord. “Air” is een vrij ‘gewone’ (dark) ambient track maar het beklemmende sjamanistische dark ritual aspect dat ik zo waardeer aan deze act, blijft hier een beetje op de achtergrond.

Ab Intra brengt met “Aenigma” een bloedmooie maar stikdonkere instrumentale synthesizerambient compositie, traag, depri en onheilspellend. Dit is mijn tweede favoriet van deze compilatie. Mike Majkowski brengt met “Przyimek” vervolgens weer een soort dronescape met vrij hoog industrial noise gehalte.

Voices Of The Cosmos is dan weer regelrechte ‘deep space music’. Een soort kosmische ambient verwant aan Berlin School, maar atonaler: meer drone en minder (of eigenlijk geen) melodie. De naam van de track, “Saturn II”; valt helemaal binnen het thema. Ook dit is een absolute toptrack die wel iets heeft van Lustmord. Kamil Kowalczyk zijn bijdrage heet “Medytacja Kosmiczna”, wat Pools is voor ‘kosmische meditatie’ en zo klinkt dit ook. Het sluit dan ook perfect aan bij de vorige track. Slottrack “Magical Skinned Alive Animal” van Joanna John is weer een soort mystieke dronescape met indringende geluiden.

Deze verzamelaar lijkt me een mooi overzicht te geven van wat er leeft in het Poolse experimenteel elektronische en elektroakoestische wereldje.

https://www.facebook.com/WiezaCisnienKonin

https://www.ckis.konin.pl

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.