Genre(s)
Drie cd’s in een luxe verpakking, inclusief 'artbook', vormen het tweede compilatie overzicht van deze eigenzinnige Zweden die reeds in 1977, jawel, werden geformeerd al was het die eerste jaren wel als Cosmic Overdose. In 1981 werd het dus Twice A Man omdat Cosmic Overdose te sterk gerelateerd was aan drugmisbruik, iets waar de groep zich fel tegen verzette. Het duo, Dan Söderqvist en Karl Gasleben schreven in hun thuisland geschiedenis en zorgden ondertussen ook voor muzikale ondersteuning bij meerdere theatervoorstelling en zelfs bij de videogame “Kula World”. Het waren in het thuisland niet alleen muzikale pioniers, maar evenzeer thematisch waren ze hun tijd vooruit en was het milieuthema en natuur (ik meen het geluid van walvissen te ontwaren in “Across The Ocean”) al zeer vroeg in hun werken aanwezig. Zo werden in hun geluid sedert de jaren 80 al natuurgeluiden en 'field recordings' geïntegreerd.
Dependent verzamelde nu 34 nummers op deze “Songs Of Future Memories” die de relevantie en de veelzijdigheid van deze Zweden vol in het daglicht stellen. Muzikaal hoor je hier de echos van pioniers als Tangerine Dream of Klaus Schulze maar evenzeer het bezwerende geluid van The Legendary Pink Dots (in “Observations From A Borderland” of “Distant Calls” bijvoorbeeld) tot de meer eigenzinnige en experimentele jaren 80 electro (pop) geluiden van The Human League (“Fear”, “Back To Venus” of in een meer moderne en eigentijdse versie “Black”). Wellicht kent u het ook hier aanwezige “Talking To The Wall” (zie clip), waarmee een hitje werd gescoord en dit gerust bij de categorie betere electro pop mag inschrijven. Omdat het net dat ietsje meer is dan zomaar electro pop. Nummers als “High In The Clouds” tonen dan weer een moderner electro pop jasje.
Uiteraard zijn er nog wel meer opmerkelijke vaststellingen bij deze compilatie en dat gaat dan van de meer experimentele (“Shoe” is goed voor bijna 10 minuten) tot meer sfeervolle ambient nummers als “Driftwood”, “Skylark” of “Cranes” dat zelfs een industriële inslag kent. Ook het tribaal aandoende “Shivanayama” tot de alternatieve wave pop (inclusief gitaren) in nummers als “Still In The Air”, “Speed” of “Reality Built For Two”, zelfs het slepende “Where Are You Know” of “Modern World” komt hiervoor in aanmerking. Dan zijn er ook nog intiemistische semi - akoestische schilderijtjes als “Tranquil Moonlit Lake” en en en...
Uiteraard vergeet ik dan nog het gros van de nummers, maar wat deze compilatie aantrekkelijk maakt is niet alleen de verpakking en het verhaal erachter, maar evenzeer de muzikale eigenzinnigheid en diversiteit die voor geen gat (genre) te vangen is. Dit maakt van Twice A Man een Zweeds unicum. Veel meer dan de ‘niemendallenpop’ van ABBA is dit het echte Zweden, dromerig met een zekere weemoed, eigenzinnig zonder koppig te zijn, soms ietwat mysterieus maar evengoed intelligent dansbaar. Om het helemaal compleet te maken werden ook twee nagelnieuwe songs aan deze compilatie toegevoegd. Ze luisteren naar de namen “Lotus” en “Dahlia”, twee nummers die een melancholisch ambient pop sfeertje ademen. Er zijn slechtere manieren om je 40ste verjaardag te vieren, jawel, want zolang is deze Twice A Man al een constante in de Zweedse ondergrond.