Recensie

The Stargazer’s Assistant: Fire Worshipper

Genre(s)


The Stargazer’s Assistant is sinds 2007 het project van de Britten David J. Smith (onder andere Guapo), David J. Knight (Danielle Dax, Lydia Lunch, Shock Headed Peters…) en Michael J. York (onder meer Coil). Het project verkent een soort onaardse klankwerelden en trekt zich daarbij niets aan van vakjes en genre-identificaties. In plaats daarvan trekt The Stargazer's Assistant de luisteraar mee in een onbekende, rijk atmosferische geluidswereld met spectrale melodieën en spookachtige sferen, soms vrij onheilspellend maar altijd warm en met diepe emoties beladen.

We zijn al enige tijd bekend met dit project want we bespraken in 2019 al het album “Mirrors & Tides, Shivers & Voids” van The Stargazer’s Assistant, een heruitgave op Zoharum van ouder materiaal.

Het rituele aspect van de muziek is onmiskenbaar. Het heeft eigenlijk wel een beetje van bijvoorbeeld een Rapoon, maar het klinkt (nog) meer zweverig en mystiek. Met zijn atmosferisch gelaagde synthesizers, etnische klanken en etherische vrouwelijke vocals heeft het ook vaagweg wel iets van de latere Dead Can Dance (“Spiritchaser”) of van dingen als het Franse Rajna en het Belgische Raksha Mancham. Er zit dus een soort ethereal of chantende vrouwenstem in. Het (dark) ambient genre is vaak ook niet ver weg of toch zeker in de atmosferisch instrumentale stukken, zoals openingstrack “Agni” en de laatste track “Oya” (of eigenlijk de voorlaatste want er staat ook nog een niet op het hoesje vermelde mystery track op nummer 11).

The Stargazer’s Assistant trekken echt wel een heel breed en genre-overschrijdend publiek aan blijkbaar want ze staan zelfs vermeld op dé progsite (www.progarchives.com). Daar worden ze omschreven als ‘progressive electronic’ en ‘kosmische krautrock’ en vergeleken met Peter Frohmader en Coil. En ja, daar kan ik me zeker ook in vinden.

“Shalman” heet mijn favoriete track en met zijn 14 minuten is dit tevens de langste. “Ra-Atum” is ook een topper of “Shango” met zijn mysterieuze fluitklanken.

De overige tracks heten: “Shamash”, “Ishum”, “Agneya”, “Odqan”, “Arinitti”. De tracktitels zijn helemaal in de geest van het door en door occult, mystiek en paganistisch sfeertje dat het album overheerst.

Het prachtige artwork is van de hand van de kunstenaar Stephen J. Bloomer (1966-2015) waarvan ik voor de rest weinig terugvind. Ik zie er een soort bosgeest in wat perfect past bij de pagan en ritual sfeer van dit album.

“Fire Worshipper” (11 tracks, 49 minuten) werd opgenomen tussen de herfst van 2016 en de zomer van 2021 en is een ferme aanrader voor de fans van dromerige en mystieke etnisch getinte ritual en ethereal.

https://www.facebook.com/thestargazersassistant

https://thestargazersassistant.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.