Genre(s)
Achter dit project zit Orphan S.C. Wallace (artiestennaam van Sem Cappaert), een artiest uit Sint-Niklaas. “The Seven Sacraments” is de derde release van The Orphanage Committee op het EE Tapes label, eveneens uit Sint-Niklaas. Naast The Orphanage Committee houdt deze experimentele artiest er nog een aantal andere projecten op na zoals Life Screens, Sematics en Machinery Directive. Van dit laatste industrial project bespraken we in 2021 een split album met Hypnoskull (ook al van Sint-Niklaas).
“The Seven Sacraments” bevat twee zeer lange soundscapes van respectievelijk 19 en 23 minuten en getiteld “Interpretation I” en “Interpretation II”. Het zijn twee interpretaties van de zeven sacramenten, te weten (u kent ze vast nog van de catecheseles of volgde u zedenleer?): het doopsel, het vormsel, de eucharistie, de biecht, de ziekenzalving, de priesterwijding en het huwelijk. Muzikaal komt men aldus tot een soort sacrale ambient-industrial.
Op spaarzame wijze wordt hierbij gebruik gemaakt van samples van een Engelstalige (ik vermoed Amerikaanse) geestelijke. Naast deze predikantensamples zorgen vooral kerkorgels voor het sacrale element. De knapste stukken zijn die waar de kerkorgels te horen zijn in combinatie met synthesizers en ambient-industriële geluiden.
“Interpretation I” begint al direct met aanzwellende kerkorgelgeluiden. Na een tijdje duikt een ritme op, metalige geluiden, field recordings en nog later stemmen en een minimalistisch hypnotiserende melodie.
De knapste compositie vind ik “Interpretation II”. De track begint na een aanzwellende intro van een halve minuut met de bombastische tonen van de kerkorgels en naast kerkorgels zitten er stemsamples in, field recordings met natuur- en vogelgeluiden, gitaar en vooral veel synthesizers. Melodieuze stukken wisselen af met meer droney passages. Ook hier duiken minimalistische melodieën op. Iets voor de helft zit er ook een langgerekte kreet in, geslaakt door een vrouw. Het is beatloze ambient maar halverwege steekt ook hier ineens een ritme de kop op.
De cover van het album laat een glasraam zien. Ook de achterkant van de coversheet, de achterkant van de inlay en ook de cd zelf zijn bedrukt met prachtige glasramen, uit een of andere Slavische kerk zo te zien aan de opschriften.
Dit intrigerende album komt uit op cd, gelimiteerd op 100 exemplaren in een jewel-case en is een prachtige aanwinst voor wie houdt van sacrale, esoterische en experimentele ambient.