Recensie

The Orphanage Committee: Sol In Solus

Genre(s)


Een project uit Sint-Niklaas waarvan we vorig jaar het album “The Seven Sacraments” bespraken. Achter het project zit Orphan S.C. Wallace, de artiestennaam van Sem Cappaert. Het nieuwe album “Sol In Solus” is de vierde release van The Orphanage Committee op het EE Tapes label, ook uit Sint-Niklaas. Naast The Orphanage Committee houdt deze experimentele artiest er nog een aantal andere projecten op na zoals Life Screens, Sematics en Machinery Directive. Van dit laatste industrial project bespraken we in 2021 een split album met stadsgenoot Hypnoskull.

De eerste inspiratiebron van Orphan S.C. Wallace is de experimentele DIY industrial scene van de jaren 80 en acts als Coil, De Fabriek, Bourbonese Qualk en The Legendary Pink Dots. De artiestennaam Orphan S.C. Wallace doet me wel wat denken aan Genesis P. Orridge. Zou dat toeval zijn?  

Net als het vorige werkstuk zijn dit een soort experimentele, filmische soundscapes. Beide kanten van de plaat, “Program A” (21 minuten) en “Program B” (19 minuten) geheten, bevatten vijf in elkaar overlopende composities die telkens een lange soundscape vormen. Het geheel vormt aldus een soort suite in tien delen. Er zitten heel wat samples in en field recordings, vooral stemmen, geroezemoes en vogelgeluiden: getsjilp en gekwetter maar ook kraaiachtigen vallen op. 

De muziek zit ergens tussen ambient en ambient-industrial met stevige invloeden van minimaal modern klassiek. Het doet me soms zelfs aan Philip Glass denken en kant A in het begin een beetje aan “Tubular Bells” van Mike Oldfield, maar experimenteler. Er zit gitaar in (akoestische en basgitaar), maar vooral heel veel synthesizers, keyboards en orgels.

De ambiente stukken worden afgewisseld met een paar meer beatgerichte passages. Ook kerkorgel zit er weer in, al wordt het niet zo intensief gebruikt als op het vorige album, “The Seven Sacraments”. Verder horen we nog minder conventionele instrumenten als klankschalen, glockenspiel en balafoon.   

Net als “The Seven Sacraments” is “Sol In Solus" weer een conceptalbum, deze keer over natuur en zelfreflectie. Op de hoes vinden we de quote 'For the Sun is our Force of Habit, Giver and Taker of Life, For our Solus is the Merit, The Way, the Truth, the Light.'

Het album staat garant voor een erg boeiende luisterervaring en houdt je heel wat luisterbeurten zoet. Voor de fans van soundscapes en experimentele ambient is dit weer een prachtig werkstuk. De lp werd geperst op 180 gram vinyl, in een gelimiteerde uitgave van 200 copies.   

https://www.facebook.com/profile.php?id=100088677280058

https://eetapes.bandcamp.com/album/sol-in-solus

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.