Genre(s)
We bespraken nog maar pas het album “Sol In Solus” van deze act uit Sint-Niklaas of het volgende album steekt al in onze bus. Om inspiratie zit de man achter het project, Orphan S.C. Wallace (Sem Cappaert voor de vrienden) blijkbaar allerminst verlegen. Dit is de vijfde release van The Orphanage Committee op het eveneens uit Sint-Niklaas afkomstige EE Tapes label.
“Continuities Vol. II – In The Context Of A Room” bevat 6 middellange instrumentale tracks met een speelduur variërend van 8 tot 12 minuten (totale speelduur van het album 58 minuten).
De muziek zit ergens tussen drone ambient en minimaal modern klassiek. Bij het vorige album maakten we een vergelijking met artiesten als Philip Glass en ook met Mike Oldfield ten tijde van “Tubular Bells”, maar The Orphanage Committee klinkt meer minimalistisch en experimenteel dan deze laatste. De eerste inspiratiebron van Orphan S.C. Wallace is naar eigen zeggen de experimentele DIY industrial scene van de jaren 80 en acts als Coil, De Fabriek, Bourbonese Qualk en The Legendary Pink Dots.
"All music is equally abstract, but some music is more equally abstract than other", zo luidt het door “Animal Farm” van George Orwell geïnspireerde statement van de artiest aangaande dit album.
Wat ik altijd al geweldig vond bij deze act, is het gebruik van kerkorgels en ja, ook op dit album zitten ze er weer volop in en vooral vanaf de derde track “Continuity VIII (The Silverbird)” gaan ze helemaal loos. De eerste twee tracks waren wat meer minimalistische drone. Kerkorgels waren ook aanwezig op het vorige album “Sol In Solus” maar nog intensiever in gebruik kwamen ze naar voor op het sacrale meesterwerk “The Seven Sacraments” dat vorig jaar uitkwam.
“Continuities Vol. II” is logischerwijs het vervolg op het album “Continuities Vol. I” dat in 2022 verscheen. “Continuity I” tot “Continuity V” heetten toen de tracks op het genoemde album. De nummering gaat nu gewoon verder met “Continuity VI” tot “Continuity XI” (van continuïteit gesproken), alleen krijgen de tracks nu ook nog een subtitel mee. Zo krijgen we achtereenvolgens “Continuity VI (Perpetual Motion)”, “Continuity VII (Stare Into The Sun)”, “Continuity VIII (The Silverbird)”, “Continuity IX (Coming Of Tenses)”, “Continuity X (Dear Mister Riley)” en “Continuity XI (Where The Second Meets The Call)”.
Mijn absolute lieveling is de hypnotiserende slottrack “Continuity XI (Where The Second Meets The Call)”. Met zijn 12 minuten speelduur is dit tevens de langste track. Aangezien de knapste en meest beklijvende track voor het laatst werd gehouden, komt het album zo tot een ware apotheose.
Net als het eerste deel verschijnt dit cd’tje in een oplage die gelimiteerd is op 100 exemplaren, dus wacht niet te lang om je dit kleinood aan te schaffen. Nog een speciale vermelding geven we voor het machtige artwork dat even sober is als stijlvol.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100088677280058
https://eetapes.bandcamp.com/album/continuities-vol-ii-in-the-context-of-a-room