Recensie

The Neon Judgement: PIAS40-reeks (vinyl)

  • Besproken op

    01 augustus 2023
  • Label

  • Release datum

    23 juni 2023
  • Beoordeling

    8.5/10

Genre(s)


Een groep die geen introductie meer behoeft, anders zit je heus op de verkeerde site. TB Frank en Dirk Dadavo waren een Leuvense succesformule die het streekproduct electro wave pertinent en jarenlang in de etalage wisten te zetten. Het verhaal begint  met de 7” “Factory Walk” in 1982 bij Antler om nadien bij Anything But Records ingelijfd te worden en om in 1985  met “Tomorrow In The Papers”, hier ook present,  bij Play It Again Sam! te belanden en er één jaar later, in 1986, het wereldalbum “Mafu Cage” op de mensheid los te laten.

Uit dit album krijgen we hier het magistrale, donkere maar oh zo swingende “Awful Day”, in een rechtvaardige wereld anno 1986 was dit een wereldhit. Al zal The Neon Judgement zoals vele generatiegenoten  nog jaren moeten wachten vooraleer de erkenning te krijgen die ze verdienden.  Het eerste vinyltje dat ik ooit kocht was trouwens “MBIH” een ep bij Anything But en een plaat die nog altijd tot mijn favorieten behoort en ook al “Tomorrow In The Papers” in zijn groeven had geperst.

Maar goed, we zaten bij” Awful Day” en dan is het een klein sprongetje naar die andere monsterhit, in mijn wereld toch, “Chinese Black” dat in oorsprong op de ep “A Man Ain’t No Man When A Man Ain’t Got No Horse Man” (1987) prijkt. Een 'beestig' nummer dat nu nog altijd de betere fuiven haalt, electro wave op zijn best, 'All my colours I’ve lost in your eyes Chinese  black'... verslavend in zijn sfeer en eenvoud. Ook “Miss Brown” mag haar intrede doen op dit vinyltje waarmee het album  “Horny As Hell” (1987) nog eens in de kijker wordt gezet. Terecht, want 1986 en 1987  waren de gouden jaren voor The Neon Judgement en “Miss Brown”, met de toen natte droom Niki Mono ‘clicked the Yale in’, zorgde voor een eerste erkenning in de reguliere media. De atmosfeer is intens en het nummer is een soort ‘crooner’  in een new wave jas, 'shalala', in een hippe puntschoen.

Uiteraard is er ook ”TV Treated”, het nummer dat later, in de jaren 90, de dansclubs wereldwijd zou gaan beroeren maar eigenlijk reeds dateert uit 1982 en reeds vele levens kende. Ik geef toe, voor mij had het hier niet perse gehoeven want er zijn nog wel leuke nummers van The Neon Judgement die hier een plaats hadden verdiend (“The Man” bijvoorbeeld of “Voodoo Nipplefield”) en "TV Treated" is allicht al op meer dan 100 compilaties verschenen. Maar ik klaag niet, deze vinyl biedt immers 5 nummers die zeer betekenisvol zijn geweest, niet alleen voor The Neon Judgement maar ook voor de typerende Belgische sound van de alternatieve, donkere jaren 80.

Deze uitgave kadert in de viering van 40 jaar PIAS en is in die zin exclusief ook al hebt u net als ik de nummers al (meerdere malen) in uw collectie steken. Ik laat me door een “Miss Brown” en de Aziatische schone van “Chinese Black” maar ook wel een beetje door The Neon Judgement  graag opnieuw verleiden.

The Neon Judgement (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.