Recensie

Staatseinde: Fehlerlinie

Genre(s)


Veel kans dat u reeds kennis maakte met het Nederlandse (Utrecht) Staatseinde, een band buitenaardse figuren, die reeds in 2012 voor het eerst van zich lieten horen (al werd de band reeds in 2006 geformeerd!) al moesten u en ik wel  10 jaar wachten vooraleer het debuutalbum “Fehlerlinie” de aarde bereikte. Daartoe werd het Amerikaanse Medical records bereid gevonden en zo waait dit debuut van over de grote plas terug de bakermat van de elektronische muziek binnen. Staatseinde experimenteerde reeds met diverse genres die als ruggengraat allemaal “new dutch wave”, tenminste dat is het label dat ze er zelf aan geven, kennen. Tijd dus om mijn oor eens te luister te leggen bij hun “Fehlerlinie”.

Openen doen we met  “Elitisti” wat zo veel betekent als eltitair, een electro pop aandoende riedel maar dan van het niet zeemzoete en eerder door een alternatief wave ‘loopje’ aangedreven soort. Dit geluid zal verder onze gids zijn bij het exploreren van dit album. “Vi Är Hubots”, zoiets als wij zijn robotten, vliegt er in met een ebm ritmiek waaroverheen een soort analoog Welle: Erdball sfeertje is gegoten, “Welt am Draht” zit ergens tussen deze twee stijlen in en voegt daar wat bombastische synths aan toe. Meteen hebt u een idee omtrent de klankkunsten van dit Staatseinde, want wat volgt schrijft zich in, in de wetten van elektronische wave, synth pop en een spat ebm.

Meteen weet u dus ook waar new Dutch wave voor staat.  Met een knipoog naar de jaren  80 maar uit alle decennia daartussen wordt wel iets aan invloed mee gegraaid. Een beetje (moderne) DAF in “Die Ferne”, minimal synth wave deuntje terend op een punk erfenis in “Wir Sind Allein” of  ‘Ferienpalast” (all in natuurlijk), waarin ik een lichte neiging naar voorzichtig elektronisch experiment ontwaar. Wat dit album wat mij betreft zeer genietbaar maakt is de herkenbare en vertrouwde stijl die in 10 relatief korte nummers wordt gegoten waardoor dit nooit gaat vervelen en waarbij ik graag de uitnodiging tot een extravagant danspasje accepteer. New wave is niet dood, zelfs niet in Holland waar “Rückfall” experimenteert met Jean- Michelle Jarre en Kraftwerk in een eigentijdse new wave outfit of nog, het strak getrokken “Land Aller Freunde” waarin ebm in een meezingmelodie wordt gegoten. Is deze Staatseinde daarin uniek? Neen. Maar ze zijn wel goed in wat ze doen en daar draait het tenslotte om. “Fehlerlinie” mag dan niet uit Duitsland komen, het had zomaar gekund. Gebruik onderstaande jukebox en oordeelt u zelf!

 

Staatseinde

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.