Genre(s)
Een avantgarde psychedelisch en space kraut project uit Duitsland. Dat is Sounds Of New Soma en de bezetting van het project bestaat uit het duo Alex Djelassi en Dirk Raupach.
Beide heren kwamen in 2013 samen in hun thuisstudio om hun eigen geluiden te creëren. Dit werd voorafgegaan door een muzikale socialisatie voorbij de mainstream. Ze wentelden zich liever in de undergroundscenes van metal, new wave, psychedelica, krautrock, electro en avant-garde. Sounds Of New Soma werd geboren na enkele jamsessies met geïmproviseerde tracks.
Na hun debuutalbum “Beyond The Acid Dream” (2014), werden ze vergeleken met acts als Popol Vuh, Tangerine Dream, Annexus Quam en Cluster. Krautrockacts dus, maar naast Krautrock blijkt vooral ook de verwante psychedelische scene van grote invloed. ‘Turn on tune in psych out’ staat er te lezen op de frontpagina van hun website, een variant op de leuze van de psychedelische goeroe Timothy Leary.
Als we goed geteld hebben is het nieuwe album “Musique Bizarre” (74 minuten speelduur) hun zevende studio-album. Sounds Of New Soma brachten ook al drie live albums uit en een split met de Russische spacerockband Maat Lander.
Voor een aantal tracks kregen Alex Djelassi en Dirk Raupach op dit nieuwe album hulp van bevriende artiesten zoals de broers Arkady en Ivan Fedotov van Vespero en Maat Lander, die hen bijstonden op de tweede track “Das Salodenprinzip”, die volgt op een ambiente intro met akoestische gitaar, geluiden van de branding van de zee en de roep van zeevogels.
Het intrigerende “Hamsterrad” klinkt vervolgens ritmisch hypnotiserend en doet inderdaad denken aan een draaiend wiel, al dan niet met een rennend knaagdiertje in. De volgende track, “Dadengi” bevat spoken word.
“Berlin Marrakesch” is een van mijn favoriete tracks en bevat oriëntaalse elementen zoals de titel al suggereert. Voor deze track kregen ze hulp van muzikanten van de dark jazz formatie Taumel en van Ralph Nebl van de etnische (oriëntaals klinkende) spacerock band Grombira, waarvan we zeer binnenkort het nieuwe album “Lunar Dunes” bespreken. Voor het met spacey geluidjes opgeleukte “Waidmann” kreeg het duo de hulp van Stefan Bahlk van de spacerockband Nazca Space Fox. In “Klausz” zit neoklassiek pianogepingel en “Gökotta” is vervolgens een behoorlijk experimentele of avantgardistisch klinkende track.
“Balkenspirale” klinkt als spacerock met een luie beat en een scherpe gitaar en “Überschwupper” als een wat meer kosmisch ambiente track die wel weg heeft van Tangerine Dream. De voorlaatste track “Holzwurm” is een wat steviger gitaartrack die neigt naar spacerock of trippy stoner.
Slottrack “Fliederbusch” is een buitenbeentje in die zin dat het de enige vocale track is, weliswaar gezongen door een soort robottenstemmetje en eindigend met vogelgeluiden en de branding van de zee (waar het album ook mee begon). Het is een van mijn favoriete tracks, samen met “Hamsterrad” en “Berlin Marrakesch”.
Het album werd gemasterd door de legendarische krautrocker Eroc, bekend van zijn solo-albums en in de seventiers als drummer van Grobschnitt. "Musique Bizarre" verschijnt op cd en als dubbel-LP op Tonzonen Records.