Recensie

Social Station: In The Fallout

Genre(s)


Social Station, niet te verwarren met Social Union, is een  dark wave / post punk duo (Paul Todd en Jacob Sebastian) uit Washington DC dat reeds in 2016 het albumdebuut “Our Pleasure Of Solitude” in eigen beheer uitbracht. Ze werden in Europa daarna opgepikt door het fijne Duitse Young And Cold Records waar in 2020 hun titelloze debuut verscheen en nu is er dus het album “In The Fallout”, waarbij het (bijna) titelnummer "Fallout" me meteen deed opveren van de redactiestoel.

Maar een album moet natuurlijk, zeker voor Dark Entries, wel iets meer om het lijf hebben dan een oorworm. Dus schuif ik graag dit cd’tje in wat ondertussen ook alweer vintage is, inderdaad, een cd speler. Social Station kent de formule om eigentijdse dark wave te fabriceren en daarbij vet te knipogen naar de wonderjaren 80. Meer nog, soms waait er zelfs een windje wave pop door boxen, zoals op “The Wake”  of  het  aanstekelijke “All Of A Sudden (Dear Lord)” bijvoorbeeld.

Terwijl "Fallout" veel strakker is getrokken en blinkt in de eenvoud van een naakte baslijn en een ijl, ietwat zweverig synthlijntje.  “Secrets To Be Heard” voegt aan dit recept nog een poppy randje toe, niet in het minst door de prominent uitwaaierend synthlijn, maar toch maakt de levendige ritmiek dat je mooi verder blijft dansen. Dan ligt “Call Me” of de opener “Never Free” toch iets zwaarder op de maag, zijn deze stukken donkerder van sfeer en spartelen ze ietwat als verloren visjes op het droge.

Je hoort doorheen een nummer als “My Baltimore” een beetje Lebanon Hanover die dweept met de weemoed van The Frozen Autumn of nog “Goodbey Tonight”  is een beetje als Robert Smith die zowat twintig jaar later in een badje van jaren 80 weemoed werd geboren, ergens tussen “Pornography” ernst en “Songs From The Big Chair” van Tears For Fears” in. In deze “uitval” of we die nu letterlijk of figuurlijk nemen doet weinig ter zake, dansen doe je nog altijd, temeer daar er ook nog een swingende remix door Iamtheshadow van het hitje “Ready To Rewind” uit het “Social Station”  (2020) album als toemaatje wordt aangeleverd. Immers, vroeger was alles beter (?), al bewijst deze Social Station dat het ook in het hier en nu de dark wave vlag (en al wat daaronder resorteert) fier en smaakvol overeind blijft. Ik heb het altijd al geweten. Knap album dat de aandacht van elke Dark Entries lezer verdient.

Social Station

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.