Recensie

Schröttersburg: Om Shanti Om

Genre(s)


Een post-punk trio uit Płock, Polen, opgericht in 2008, die reeds 4 albums, een remix-album en een compromisloze demo op hun actief hadden. De bandnaam Schröttersburg haalden ze bij de Duitse naam voor hun thuisstad Płock. Ze zijn geen onbekenden voor Dark Entries, deze Polen, want we bespraken reeds de albums “Melancholia – Deconstrukcje” (2020) en “Dalet” (2021) van hen.  

De post-punk van Schröttersburg is geënt op goede oude punky cold wave en integreert ook elementen van kraut/space/psychedelic rock en wat industrial of noiserock in hun muziek. Op dit nieuwe album komt voor het eerst ook een nadrukkelijk ‘dark ritual’ etnisch aspect bovendrijven.

Het nieuwe album “Om Shanti Om” bevat zes tittelloze tracks (40 minuten speelduur), aangeduid met Romeinse cijfers “I” tot “VI”. Het materiaal op “Om Shanti Om” kwam in zeer korte tijd tot stand na de opname van het vorige album “Dalet”. Omdat ze tijdens de lockdown niet konden concerteren, verschuilden de muzikanten zich in hun oefenruimte en begonnen ze te experimenteren met nieuwe instrumenten zoals metalen platen, kalimba (duimpiano), olievaten, djembe, karatala (een soort Indisch-Hindoeïstische handbekkens die je misschien wel kent van de Hare Krishna) en een Azteekse doodsfluit (jawel!). Aldus – en je kan het al afleiden aan de aard van dit instrumentarium - verrijken ze hun donkere new wave en post-punk met al even duistere rituele, etnische klanken.

Met zijn zware, naar industrial rock lonkende gitaarriffs en krachtige, doorleefde zang lijkt Schröttersburg wel op Poolse Killing Joke, even bezwerend ook, maar met soms dus ook een nadrukkelijk etnisch en ritual aspect, meest uitgesproken in de openingstrack, “I”.   

Het 10 minuten durende instrumentale openingsnummer bevat een oosterse melodie en een huppelend ritme dat wel doet denken aan Jonathan Richman’s “Egyptian Reggae”, maar dan in een soort postpunk en ritual versie. In het begin en op het einde van de track horen we een stem als van een imam vanop een minaret, denk aan het nummer “Techno Man” van And One. Het is tevens mijn favoriete track met een sound ergens tussen post-punk en dark ritual.

De overige tracks bevatten lyrics in het Pools en die staan ook in het boekje afgedrukt samen met hun Engelse vertaling. De krachtige zang in het Pools geeft ook een speciale sfeer mee aan het album. Je kan je verwachten aan duistere, occulte en mystieke songteksten met veel bloed, pijn, dood, zonde en religieuze en seksuele verwijzingen. Dingen als (Engelse vertaling uit het cd boekje) ‘I keep penetrating you / Amidst the silence / Amidst the wounds’, ‘I feel the sin / I feel the pain / I’m drowning in blood / Silence like the wind / Has death in it’ of nog ‘Stone cross / Words of war / The sun in the East / Holy Mary of Mine / Deathly Mary of mine’.

Naast de openingstrack, gaat mijn voorliefde uit naar de tracks “II” en “V”. In het stikdonkere “II” met zijn inktzwarte keyboardklanken, schreeuwt de zanger van Schröttersburg (Michał heet hij en hij speelt ook bass) als een Poolse Jaz Coleman echt de longen uit zijn lijf en “V” bevat als tekst enkel de steeds herhaalde kreet ‘Om Shanti Om’, zijnde de titel van het album. “VI” is misschien net iets minder zwaar dan de andere vocale tracks maar daarom niet minder bezwerend. Voor fans van trage, zware, bezwerende postpunk en old school zwarte new en cold wave met rituele inslag is dit een enorme aanrader.

https://www.facebook.com/schrottersburg

https://schrottersburg.bandcamp.com


Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.