Recensie

Schröttersburg: Kosmogonia

Genre(s)


Een postpunk trio uit Płock, Polen, opgericht in 2008, die reeds 5 albums, een remix-album en een compromisloze demo op hun actief hadden. De bandnaam Schröttersburg haalden ze bij de Duitse naam voor hun thuisstad Płock. Ze zijn geen onbekenden voor Dark Entries, deze Polen, want van Schröttersburg bespraken we reeds de albums “Melancholia – Deconstrukcje” (2020),“Dalet” (2021) en “Om Shanti Om” (2022).

Bij onze review van het vorige album, “Om Shanti Om”, merkten we op: ‘De postpunk van Schröttersburg is geënt op goede oude punky cold wave en integreert ook elementen van kraut/space/psychedelic rock en wat industrial of noiserock in hun muziek. Op dit nieuwe album komt voor het eerst ook een nadrukkelijk ‘dark ritual’ etnisch aspect bovendrijven.’

Die nieuwe invloeden kwamen er toen de muzikanten tijdens de corona lockdown niet konden concerteren en dan maar in hun oefenruimte begonnen te experimenteren met een aantal etnische instrumenten en alzo verrijkten ze hun donkere new wave en postpunk met al even duistere rituele, etnische klanken.

Heel veel is er intussen niet veranderd. De kraut- en spacerock invloeden verdwenen wat naar de achtergrond maar het donker psychedelische en vooral ook het dark ritual aspect zit er in dit nieuwe album nog altijd zeer nadrukkelijk in. De dark ritual komt het meest intensief tot uiting in de voorlaatste track “Z nicości w słońce” (‘van het niets naar de zon’), maar even goed in “Terra Sancta” en in “Terra Ignota”, waar het getrommel lijkt op een soort rituele oorlogsdrums. Ook in de openingstrack “Ananta” weerklinkt opzwepend getrommel met een rituele inslag. “Terra Ignota” bevat zo te horen tevens een soort didgeridoo.

Ook het industrial rock of noise rock aspect is weer duidelijk aanwezig. Tracks als het ijzingwekkend angstaanjagende en inktzwart mysterieuze “Djab” (‘duivel’), “Terra Sancta”(Latijn voor ‘heilig land’ of ‘heilige aarde’) of “Poza Ciałem” (‘uit het lichaam’) klinken enorm bezwerend en intens en lijken wel op een Poolse Killing Joke.

Bij Zoharum omschrijft men het als volgt: ‘The trance, the rhythm of the falling city begins a transfer ritual to the core of the Earth - the place of creation and birth of everything.’

“Kosmogonia” (6 tracks, 36 minuten speelduur) van Schröttersburg is een ferme aanrader voor wie houdt van obscure, occulte postpunk, voor wie houdt van psychedelische tribal industrial gebaseerd op donkere noise en new wave texturen. Het album verschijnt op vinyl lp, cd en cassette.

https://www.facebook.com/schrottersburg

https://schrottersburg.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.