Recensie

Rapoon: Ghosts From A Machine

Genre(s)


Alweer een Rapoon release op het Poolse experimental-industrial-(dark) ambient label Zoharum. Dit label is al een tijdje bezig met zowat de hele back catalogue van Rapoon heruit te geven (met telkens een extra cd met remixen). Tussendoor verschijnen er op het label ook gewoon nieuwe albums van Rapoon zoals in 2015 “Blue Days” en in 2017 “Airstrikes”. En daarnaast brengt het label ook nog een reeks Rapoon releases uit met ‘extremely rare, unreleased or compilation tracks’ onder de naam “Seeds In The Tide” (met steeds een extra cd van een live concert).

Maar dit is weer iets anders. De 3cd compilatie “Ghost From A Machine” verscheen initieel in 2010 op vinyl op het label Vinyl-On-Demand en bevat alternatieve versies van vroeg materiaal ten tijde van albums als “Raising Earthly Spirits” (1993), “Fallen Gods” (1994), “Vernal Crossing” (1994) en “Easterly 6 Or 7” (1997). Al deze tracks werden samengebracht door Rapoon mastermind Robin Storey en Vinyl-On-Demand platenbaas Frank Maier en aldus creëerden ze een nieuw album dat initieel verscheen als een 3-dubbele LP. 10 jaar na de première werd dit een zeldzaam collectors item en daarom is er nu deze reissue op cd (voor de eerste keer), uitgegeven op 500 exemplaren.

Rapoon werd in 1992 opgericht door de Brit Robin Storey, nadat hij zijn vorige project, Zoviet France, vaarwel zei. Met Rapoon zou hij zich uitleven in zijn voorliefde voor tribal en experimentele ambient en inmiddels heeft Rapoon al meer dan 50 (!) releases op zijn naam staan.

Dit driedubbele album ligt hier al een ganse tijd op de redactietafel maar bestaat dan ook uit bijna 3 uur muziek om te verwerken. Eens eraan begonnen was het nochtans erg vlot verteerbaar. Het is een behoorlijk sterk album geworden met alternatieve ‘vroege’ mixen.

19 tracks staan er op “Ghosts From A Machine”, verspreid over drie schijfjes. Het betreft hier dus telkens vroege alternatieve mixen van tracks aanwezig op de vroege Rapoon albums.

Cd1 (5 tracks, 55 minuten) opent met “Two Track Mixes (Sub-Mix Live Mic Recording)”, een minimaal-repetitief stuk met bevreemdende stemsamples. Het heeft wat van een soort horrorversie van Tangerine Dream.

“Raising Es (Early Working Mix Of “Raising Earthly Spirits”)”, een boeiende, droney dark ambient compositie met aardig wat variatie, is met zijn 23 minuten speelduur de langste track van het ganse werk.

“Fallen Bhangra (Early Mix/Sub Mixe Of “Fallen Gods”)” geldt als mijn favoriete track van dit eerste schijfje. Het is een soort ritual electro met stemsamples van vrouwenzang en Oosterse ritmes en erg percussief in vergelijking met het vorige.

“Fallen Down (Distortions) (Early Mix/Sub-Mixe Of “Fallen Gods”)” evolueert van een soort dronescape naar meer percussieve, rituele sferen. “2Track In Vernal Crossing” begint met stemmige, eerder bombastische langgerekte synthesizertonen en wordt geleidelijk meer drone dark ambient getint maar de langgerekte keyboardtonen blijven de kop opsteken.

Cd2 (5 tracks, 55 minuten)

“2Track In Vernal Crossing” bestaat uit een geloopte vrouwenstem (de ganse track door) op rituele percussie, keyboardtonen en drones.

Magnum epos van het tweede schijfje is het intrigerende “Fallen Gods (Early Working Mix Of “Fallen Gods”)” met maar liefst 21 minuten speelduur, of dus de lengte van een volledige plaatkant in de oude vinyltijden. Het is een compositie beklijvende dark ritual en dark ambient met etnische ritmes en stemsamples doorheen de ambiente elektronica en duurt bijna dubbel zo lang als de uiteindelijke mix op het oorspronkelijke “Fallen Gods”  album. 

Een ander interessant curiosum en mijn favoriete track op dit tweede schijfje is “Abstract One (Very Early Mix/Finished Pieces Rediscovered When Going Through Source Tapes)”. Het houdt het midden tussen minimal music à la Philip Glass of Michael Nyman en bombastische en martial getinte dark ambient/industrial.

“Tidal Transmission Part 1 & 2 (Very Early Mix/Finished Pieces Rediscovered When Going Through Source Tapes)” klinkt als een coole drone ambient compositie. De laatste track “Vernal Crossing (Early Mix Of “Vernal Crossing”)” doet weer aardig etnisch aan met koorzangsamples en Oosterse ritmes en wordt gaandeweg stikdonker en dreigend.

Cd3 (9 tracks, 57 minuten)

Na de dronetrack “Abstract Two (Very Early Mix/Finished Pieces Rediscovered When Going Through Source Tapes)” en het nog altijd erg droney maar al wat meer ritual getinte “Audio 1 (Early Mix/Submix Of “Vernal Crossing”), volgt met “Same River (First Mix Of “Same River” From “Vernal Crossing”)” een ongelooflijk geheimzinnige en beklemmende dark ambient en dark ritual track die niet misstaan had op het oude CMI label. Er zitten ook  mysterieuze stemsamples in. En “Slow Pulse Flute (Early Mix/Submix Of “Vernal Crossing”)” bevat al even mysterieuze fluitgeluiden. Daartussen zat nog “Semulinix (Very Early Mix/Finished Pieces Rediscovered When Going Through Source Tapes)”, een vrij sober en minimalistisch experimenteel drone muziekstuk.

 “2Track In Vernal Crossing” (1+2) zijn ritual van de bovenste plank vol Oosterse ritmes en dreigende drones. In het tweede deel zitten ook stemsamples met weids galmende echo-effecten. “Easterly Iraq (Submix Of “Easterly 6 Or 7” Plus TV News Source)” bevat prachtig Oosters Arabisch klinkend gitaarspel en journaalsamples ver weggemixt in de geluidsbrij. Je hoort Amerikaans Engels gebabbel, maar wat de stemmen juist zeggen, is onverstaanbaar. “Easterly Falling (Early Mix For “Easterly 6 Or 7”)” tenslotte paart drone aan ambient, een verre melodie en alweer stemsamples.

Een album als dit is eerder iets voor de doorwinterde Rapoon fan, minder voor de beginneling, tenzij die specifiek geïnteresseerd is in een compilatie met alternatieve mixen van het vroege werk.  

http://www.rapoon.org

https://www.facebook.com/rapoon

https://rapoon.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.