Recensie

Motor!k 5

  • Door

  • Besproken op

    12 oktober 2024
  • Label

  • Release datum

    13 september 2024

Genre(s)


Terwijl ik aan het nagenieten was van een tripje naar de Antwerpse Djingel Djangel, waar het geweldige maar voor Dark Entries weinig relevante Condor Gruppe voor een tsjokvolle zaal zorgde, keek ik alweer uit naar het volgende concert aldaar. Dat wordt een concert van Motor!k, die daar hun 5de album, zeer praktisch en naar goede Motor!k traditie gewoonweg 5 genaamd, komen voorstellen. Wie de muziek van deze Belgische Krautrock band (of Neo Krautrock, of Dark Krautrock, of ...) al kent (u allen die dit leest, veronderstel ik) weet dat hun instrumentale ritmische muziek voor knetterende concerten zorgt!

Maar laten we eerst eens horen hoe die 5de plaat klinkt. De hoofdingrediënten zullen wel nooit echt veranderen: Joeri Dobbeleir die in zijn composities zijn gitaar nu eens een melodielijn laat bepalen en dan weer deze laat meedenderen met het ritme, Dries D’Hollander die zich houdt aan het strakke Motorik-ritme (het welke door vnl. Krautrockband NEU! gepionierd werd) en tegelijk binnen deze ‘beperking’ de grenzen gaat verleggen, ten slotte Dirk Ivens aan de gitaar en FX-box (eens zonder micro maar met evenveel goesting).

Opener Rate + Shape laat al een geluid horen hetwelke geleidelijkaan een vaste waarde begon te worden binnen de Motor!k-sound. Synths en elektronische drumpads worden nu vanaf het begin openlijk in de strijd gegooid. Dit is iets dat deze plaat zal kenmerken, maar laat ons niet te ver vooruit lopen in deze recensie. Waar Kraftwerk precies 50 jaar geleden Autobahn Musik maakte, daar kunnen we Motor!k situeren op een hedendaagse snelweg. Dat het goede cruise muziek is geven de heren zelf met een knipoog mee in de clip van deze albumopener. Zelf beken ik dat 5 van Motor!k de plaats heeft overgenomen van mijn vorige favoriete cruise album, Mythes van Potochkine (dat nochtans in mijn auto gaan wonen was).

Ook het volgende nummer, Driving Mode (their pun, not mine) beroept zich nog grotendeels op het beproefde concept van de vorige albums. Met Shadows wordt resoluut voor de nieuwe sound gekozen en het nummer klinkt als een eigen versie van de betere electro en techno, waar we vroeger onze bescheten neus voor ophaalden en die later des te meer gewaardeerd werden (indien ik voor mezelf mag spreken). Opvolger Syndrome (eerst de plaat omdraaien, indien u de vinylversie hebt) gaat met de kroon lopen : het monstertje neemt de tijd om zich in gang te joggen en steekt dan een versnelling hoger. Dit zou probleemloos op een rave gedraaid kunnen worden en de dansvloer vol krijgen. Deze compositie knalt en zette tijdens een concert in De Casino onlangs ook de dansbenen in beweging. Snedige elektronische ritmische muziek met tegelijk een zeer organisch gevoel. Datzelfde organische gevoel zit in Departure, hetwelke de Motorik-beat een punk tempo in drijft. Met hekkensluiter Entranced (6th of 5, a.h.w.) gaat het tempo weer naar beneden, waardoor er meer plaats is om er met de gitaar een psychedelisch sausje overheen te gieten. Geleidelijk aan back to the roots van de Motor!k-sound. Na het parcours van 5 wordt de luisteraar weer terug netjes in de wereld gezet.

Knap album. Geslaagde vervelling: nog steeds hetzelfde beestje maar met een nieuw glanzend velletje. Gelooft u me wanneer ik zeg dat dit alles nog eens beter ervaren wordt indien men het live gaat ondervinden? Dat kan bijvoorbeeld al volgende week zaterdag 19 oktober in de Antwerpse Djingel Djangel om 20u!! Aanwezigheid aanbevolen!

 

Delen op

Tags

Over Deno

Roepnaam Deno… omdat die al mee gaat sinds hij snotneus was… Eerste New Wave gerelateerde herinnering is ergens in de jaren 80: als snotneus naar huis gebracht worden achterop de fiets van een Chiroleidster, met ravenzwarte haren en kool omrande ogen, op wie hij een fietstocht lang smoorverliefd was… In de jaren 90 trouwe volger van het toen nog fysieke Dark Entries musiczine. Eerste wapenfeit was de bespreking van een Sygo Cries tape, in de handen gestopt toen hij op een festival een verkoopstand voor Dark Entries bemande. Carl McCoy’s band Nefilim gaf die dag verstek, maar later zou hij een retro artikel aan Fields of the Nephilim wijden, accidenteel gelijklopend met de comeback die Fields toen maakte… De band met Dark Entries werd verstevigd door middel van een stortvloed aan recensies en concertbesprekingen die een ruim spectrum van de zwarte scène belichtten… met ook aandacht voor artiesten die zich lieten opmerken binnen de bredere avant-garde… Motivatie was en is om nieuwe interessante muziek te ontdekken, persoonlijke helden een forum te kunnen geven en de mogelijkheid die Dark Entries geeft om recht naar de bron toe te gaan en artiesten zélf de pieren uit de neus te kunnen vragen… Wie zijn ze, wat doen ze en waaróm doen ze het… Lid van de officieuze Weird Redactie… Irrelevant fâit-divers : heeft al de 70’s platen van de Bretonse folk-rocker Alan Stivell, omdat hij die de max vindt… …vraagt zich nu af hoe het nu met die Chiroleidster zou zijn…

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.