Genre(s)
Een experimentele electroakoestische drone act uit de Zweedse hoofdstad Stockholm. Brein achter het project is ene Mathias Josefson. Moljebka Pvlse werkt met zowel elektronische als akoestische instrumenten, alsook met field recordings en ‘gevonden geluiden’. De muziek is doorgaans donker en bezwerend en bestaat uit minimalistische soundscapes opgebouwd uit gelaagde drones. Af en toe zit er een vleugje noise in.
Moljebka Pvlse heeft sinds het jaar 2000 al een 20-tal albums op zijn actief, naast een aantal samenwerkingsverbanden met onder meer Horologium en Beyond Sensory Experience. De albums verschenen op tal van verschillende labels waaronder zelfs het legendarische Cold Meat Industry (“Sadalmelik” in 2002) en verder op Cyclic Law, Drone Records etcetera. Deze nieuwe release, “Borrowed Scenery”, verscheen op het Poolse label Zoharum. Moljebka Pvlse stond al op het podium in Zweden, Finland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen, Slovenië, Oekraïne, Israël, Canada en de VS.
“Borrowed Scenery” bestaat uit een vinyl LP met op elke kant één lange dronescape: “Natural Landscape” en “Follow The Lakeshore”. De plaat kwam uit op 200 exemplaren en bij de eerste 150 zit er nog een bonus cd bij met weer één lange dronescape: “Appearance”. Elk van deze dronescapes duurt een goede 20 minuten. De cd is ook afzonderlijk verkrijgbaar in een 6 1/2 gatefold sleeve met twee postkaarten.
We krijgen hier dus drie ambiente, experimentele dronescapes te horen, heel meditatief en rustgevend van karakter. Mathias Josefson zorgde voor de productie en de mastering, de composities, de drones en de veldopnames. Hij werd voor deze release geassisteerd door ene Isabel Fogelklou op ocean drum, ocean harp (waterphone, een idiofoon) en klankschalen. Het zijn drie fragiele en extreem ruimtelijke composities, gebaseerd op een heel scala aan warme en etherische klanken. Mathias Josefson en zijn partner probeerden een soort imaginaire reis vast te leggen die plaatsvindt in de wereld van onze verbeelding, ergens op de grens van droom en werkelijkheid, met behulp van een specifieke taal die ze communiceren met de luisteraar.
Mijn favoriete dronescape is “Follow The Lakeshore”. Hier hoor je het best de samples van klotsend water en als je goed luistert ontstijgen (in alle drie de composities) ook vogelgeluiden de meerlagige drones. Een mooie uitgave voor wie houdt van ambiente dronescapes en elektroakoestiek.