Recensie

La Scaltra: Mater

  • Besproken op

    28 maart 2023
  • Label

  • Release datum

    24 februari 2023
  • Beoordeling

    8.5/10

Genre(s)


La Scaltra kent u, als regelmatige bezoeker van deze website, zeker. De onderkoelde, naakte gothic van deze dames was reeds goed voor drie albums “Cabaret”, “Freakshow” en “The Third Eye” alsook één ep “Ghost”. Met “Mater” brengt thuislabel Solar Lodge ons het vierde werkstuk (in de zin van volwaardig album) van de heksen Dae Widow en Aeleth Kaven die versterking krijgen van Jay Sharp (gitaar) en Mike York (bas). Die laatste kent u misschien nog van The Garden Of Delight of Sweet Ermengarde. Twee heren diens invloed op deze “Mater” aanzienlijk is en instaan voor een voller, potiger (gitaar)geluid dat zich meer aanschurkt tegen de pure gothic rock al is de typerende, ietwat mysterieuze en zweverige La Scaltra sfeer nooit echt weg.

Het animus en anima lijken hier, bijvoorbeeld op een nummer als “Azazel” het perfecte evenwicht te vinden, alsof de mannelijke en vrouwelijke vocalen  zich tot één stem vlechten tegen een achtergrond van een soort sensuele met gitaren aangestuurde oerkracht. Ook het titelnummer “Mater” (zie clip) is een zeer genietbaar gotisch heidens epos terwijl “Dancing On Debris” zich laat horen als een volleerde gothic rocker.

Als u, net als ik, de eerdere albums kent van La Scaltra heeft u allicht al begrepen dat de onheilszwangere en onderkoelde synth aansturing van de nummers geheel naar de achtergrond is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor een meer matuur en voller geluid. In die zin is deze “Mater” een evolutie, misschien zelfs een kleine revolutie tegenover het vroegere werk van de band.  Dit wil evenwel niet zeggen dat “Mater”  een teleurstelling is, integendeel.  

Van het slepende en mysterieus bloedende “Vassago” tot de gestripte ode aan Bacchus in “Rites Of Bacchus (Nocturnal / Eternal)”  dat ook bij liefhebbers van goth metal met vrouwelijk dwepende vocalen in de smaak zal vallen. Elk nummer is gewoon goed.  In “Delilah” zult u nog de echo van de oude La Scaltra herkennen al blazen gitaren deze song ook op tot een gotisch, ietwat dromerige en verlangende rocker.  

Deze “Mater” combineert een veelvoud aan donkere stijlen, dark wave en goth rock zonder meer, maar ook metal invloeden en zelfs ethereal en heavenly voices als u het allemaal wil weten. En het werkt verslavend, alsof dit album de luisteraar in zijn/haar mysterieus dromerige en donkere wereld zuigt. Straffer en krachtiger dan voorheen, eerder dan de onheilszwangere kilte van weleer overheerst er nu vooral een warm maar donker en meer occult gevoel zonder dat de dames verraad plegen aan wie ze zijn, La Scaltra.

La Scaltra

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.