De Amerikaan Ryan Hutman richtte in 2010, geïnspireerd door het Europese ebm geluid, het project Kreign op. Het zou nog tot 2020 duren vooraleer het debuut in eigen beheer verscheen. Het Duitse Scanner label pikte datzelfde jaar de groep nog op en bij hen verscheen “II”, nu aan het eind van 2024 is het de beurt aan, jawel, “III”. Een album dat bewijst dat de ebm gemeenschap rekening moet houden met het duo Ryan Hutman en Christian Austin want, hoewel her en der aangevuld met een modern arrangement, deze “III” zoekt aansluiting bij de agressieve, authentieke ebm stijl die deels in België werd uitgevonden.
Ebm 'die hards' hebben dus zeker een goede aankoop aan deze nieuwe Kreign, zonder meer, electro liefhebbers tout court genieten het genoegen kennis te maken met een donkere, rauwe ebm stijl die zowat als de wieg van diverse electro genres fungeerde. Op het rauwe en op industriële leest geslepen (lees ook een tragere ritmiek) “State of Emergency” na vormen de 9 overige nummers okselzweet en een onder testosteron pompende dansvloer hoewel ik er aan moet toevoegen dat er ook een zekere donkerte over deze release hangt, iets dreigend dat wordt aangescherpt door in de effectenmolen verhakkelde vocalen.
Maar het blijft wel authentieke ebm, luister maar een keer naar nummers als “Collapse Imminent”, “Work Your Body”, “Ignition” “Dark Triad” of “Don’t Force The Hand”. En u begrijpt, dansen zult u. Met dit geluid moet deze Kreign zeker kans maken op een plaatsje op pakweg Bimfest, al moeten ze natuurijk wel van ver komen, Phoenix Arizona ... Dat ze met dit geluid populair moeten kunnen worden in Europa is wat mij betreft een feit. “III” verscheen bij Scanner trouwens ook op een gelimiteerde witte vinyl!
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971