Recensie

John 3:16: The Pact

Genre(s)


We volgen al lang het werk van John 3:16, alias Philippe Gerber. In 2012 maakten we het eerst kennis met het werk van de Fransman, met het op Dante geïnspireerde werk ‘Visions of The Hereafter – Visions of Heaven, Hell and Purgatory’. We waren lovend over deze beklijvende mix van industrial en postrock, van elektronische programmatie en getormenteerde gitaren.

Hoewel John 3:16 regelmatig nieuw werk uitbrengt, vaak in samenwerking met andere artiesten, was het tot 2020 wachten vooraleer we een volwaardig vervolg kregen op ‘Visions of The Hereafter’. ‘Tempus Edax Rerum’ was evenwel nog beter dan zijn voorganger. Gerber – die intussen in de Verenigde Staten werkt in een bedrijf dat muziek levert voor films en andere applicaties – heeft zich bijvoorbeeld nog verdiept in het samenstellen van donderende ritmes die een fantastische meerwaarde voor zijn muziek zijn.

En nu zijn we 2024 en krijgen we het vervolg op ‘Tempus Edax Rerum’: ‘The Pact’. Ook nu behoudt Gerber wat al goed werkte op zijn vroegere werken, maar voegt hij nog een scheut orkestrale geluiden toe die soms tot aanvullende drones verworden. Hij nodigt verschillende andere artiesten uit om de muziek nog onheilspellender te doen klinken. Zo mag het Belgische droneproject Be The Hammer er middels extra gitaren, synths en zang voor zorgen dat ‘una[VOID]able’ lekker zenuwslopend uit je versterkers luidt.

Voor het inspreken van doemberichten doet Gerber blijkbaar graag een beroep op Russen, omdat het Russisch vandaag inderdaad gevaarlijk klinkt. Visueel kunstenaar Misha Paramonoff zorgt dat de intro ‘I Am Part of that Power which Eternally Wills Evil and Eternally Works Good’ als een aankondiging van de apokalyps klinkt, en Rob Onion – zanger van de Russische industrialgroep Sobaki Tabaka – mag ‘Dunkle Seelenfresser’ naar een hoger niveau van duisternis tillen, zij het in het Engels.

Besluit: ‘The Pact’ staat weer garant voor veertig minuten meeslepende muziek. Hoewel de intensiteit van de muziek constant blijft, varieert de muziek van minimale drones tot industriële geluidsorgieën. Vernieuwend zijn zeker de vele orkestrale klanken die de muziek regelmatig een verrassende draai geven. Dank je wel, Philippe, voor deze ongemeen boeiende nieuwe plaat!

John 3:16: bandcamp / facebook

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.