Recensie

Jeweled Snakes: Doomsday Holiday

Genre(s)


In Amerika uitgegeven via Ratsking Records eind 2020 en nu, eind deze zomer dankzij het Poolse Bat-Cave Productions ook in Europa. Niet meteen nieuwe muziek dus, maar wel een nieuwe release op de Europese 'zwarte markt'. Jeweled Snakes zijn de veteranen Skot B (Phantom Limb, Altar Defey) en Sharikface (Crack W.A.R, Diatric Puds, Pigs In The Ground) uit het meestal zonnige Californië. 

Hun eigenzinnige,  ietwat psychedelisch aandoende reis brengt ons bij een soort punky electropop waarvan we in Europa zouden zeggen dat ie is gespeend van zekere synthwave en minimal invloeden om een minder door technodeunen overheerste versie van een groep als Sheep On Drugs in te kleuren. Zoiets. Geen typerend geluid voor het Poolse label, maar wel gewaagd en gedurfd ook al is de muziek dus al zowat 4 jaar oud.

“Lift The Curse”  kent een hypnotiserende 'beat' die zelfs een Charles Manson in topvorm niet had kunnen bedenken, her en der wordt het geluid overvallen door retro sci-fi 'bleeps' uit een ander melkwegstelsel, of nog, de meer experimentele en industriële inslag van “No Line (Between Love And Hate)” alsof Anton Szandor LaVey ooit achter de knoppen stond bij Throbbing Gristle en een jonge  Cosey Fanni Tutti haar porno performances met sensuele stem opvoert. Gezellig zonder meer.  

Het titelnummer dat u hier ook in clipformaat wordt aangeboden is zonder dralen het meest toegankelijke stukje muziek op dit album, een zekere minimal ‘swing’ uit het wilde westen in een Europese stijl. Dan meld ik ook nog even “Jolene”, inderdaad, een minder rondborstige cover van Dolly Partons onschadelijke riedeltje Jolene. Hierin ontdaan van alle franjes in een minimaal elektronisch aangestuurde naakte versie. Ik blijf evenwel de versie van The Sisters  Of Mercy  prefereren. Maar elk zijn smaak natuurlijk. Partons cowboyboots zijn hier latex knielaarzen met een hoge hak als u begrijpt wat ik bedoel.

Jeweled Snakes doen eigenzinnig hun ding, puttend uit de proto industrial van de jaren 80, nieuwe horizonten aan het obscure ‘american gothic’ firmament verkennend. Dat de groep ook goed naar oudere Crahs Course In Science heeft geluisterd bewijst “Light As A Feather”. En er valt nog veel meer te horen op deze “Doomsday Holiday”, via het Poolse Bat-Cave Productions dus eindelijk ook vlotjes verkrijgbaar in Europa.

Jeweled Snakes (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.