Recensie

Indalaska: Musique Des Sables

Genre(s)


Twee broers uit Parijs die we al geruime tijd kennen van hun hoofdproject Maninkari. Met dit zijproject leggen de broers Frédéric en Olivier Charlot zich toe op synthesizermuziek, ergens tussen drone en (dark) ambient. Van het meer postrock (en ook artrock, krautrock, (neo)klassiek en soundtrack) getinte Maninkari besprak Dark Entries onlangs nog het album “Un Phénomène De Reliance”. Samen houden de broers er ook nog een meer dark wave en synthwave klinkend zijproject op na: Sphyxion.

Met Indalaska waren ze al bekend van hun samenwerking met Alio Die, met wie ze in 2019 het album “Tempus Fugit” opnamen en nu stellen de Parijzenaars ons “Musique Des Sables” (4 tracks, 34 minuten) voor.

De vier instrumentale composities op dit nieuwe album laten erg koude en sombere maar al even rustgevende en meditatieve ambient synthesizermuziek horen met langgerekte klanken. Het klinkt vrij droney maar tevens ook melodieus, al zijn de melodieën behoorlijk minimalistisch van aard, maar des te beter blijven ze na de luisterbeurt in je geest rondspoken. De muziek neemt je mee op een buitengewone reis naar mysterieuze, onbekende en eindeloze ruimtes en heeft ook wel iets kosmisch.

“L'Éveil Des Eaux Dormantes” (13 minuten), “Transfixion” (9 minuten), “Le Bleu Superstition” (6 minuten) en “Le Premier Jour De Sable Dans l' Éther” (6 minuten) zijn de titels van de vier composities en vooral de drie eerste klinken enorm meeslepend en intrigerend. De laatste compositie is iets meer jazzy van aard.

Persoonlijk vind ik Indalaska nog een stuk sterker dan hun hoofdproject Maninkari. Het album verscheen op cd in een ecopack, gelimiteerd op 250 copies op het Poolse experimental/(dark)ambient/industrial label Zoharum. Voor de liefhebbers van drone (dark) ambient en koude minimale synthesizerklanken is dit een echte aanrader. 

https://indalaska.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.