Recensie

Hidden Souls: All That We Destroy

  • Besproken op

    26 oktober 2022
  • Label

  • Release datum

    04 november 2022
  • Beoordeling

    7/10

Genre(s)


De anecdote gaat dat dit de inspiratie voor dit album werd gevonden toen Hidden Soul’s frontman Guillermo ‘William‘ Pardo Neira bij een wandeling door Berlijn nog een restant van de Berlijnse muur zag. In dat stuk muur zat centraal een groot gat, toen William door dat gat keek zag hij... een andere muur (zie hoes van het album). Het bracht hem tot de conclusie dat alles wat we ooit opbouwen we even snel weer vernietigen. Kijk maar naar de toestand van de wereld, het virus is er nog altijd,  de klimaatcrisis,  de oorlog die weer dichterbij sluipt, alle economische problemen en ga zo maar door.

“All That We Destroy” was geboren, ongeveer vier jaar na het debuut “The Incorruptable Dream” (Echozone 2018)  van dit Argentijnse trio met een liefde voor donkere electro pop. Het nieuwe album opent met de vooraf singel “I Was There” (zie clip) die net iets vrolijker klinkt , ik zou durven zeggen met een future pop randje, dan het gros van de nummers op dit 11 nummers tellende album. Niet dat de duisternis gitzwart wordt, of de electro zich als een strop om jouw nek dicht trekt. Neen, Hidden Souls blijft door alle nummers heen oog en oor hebben voor melodie, meer nog, er is ook ruimte voor wat jaren 80 aandoende electro pop romance in  “Drive Into My Dreams”, dat gelukkig niet niet vast blijft kleven aan een al te stroperige dansvloer maar goed in het oor ligt.

Van “Sinking in Despair” word je niet bepaald vrolijk maar het zinken is vooralsnog geen verdrinken. Het titelnummer trekt het gordijn dicht alsof twijfel aan ons zieltje knaagt en het elke dag weer donker wordt. Dat doet het hoe dan ook.  “Know Your Fears” klinkt als eigentijdse electro pop met een VNV knipoog,  valse vrolijkheid in “The Song Of The Unbelievers” dat een beetje tevergeefs een boodschap en future pop joligheid probeert te verpakken. Neen, doe mij dan maar het meer krachtige en slepende “Nobody” in duetvorm dat hoewel ballad allures toch kracht uitstraalt. Electro pop fans die niet perse kicken op zeemzoet zullen evenzeer in hun nopjes zijn met “We Are All Escapists” of “Lorelei”. Het is dan ook daar dat deze Argentijnen hun fans zullen moeten halen. Vermeld ik nog even dat deze “All That We Destroy” de groep ook voor het eerst naar Europa brengt. Ik vermoed dat België niet op de kaart zal staan, maar laat u dat vooral niet tegenhouden als liefhebber van het genre om deze groep eens te gaan verkennen.

Hidden Souls

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.