Recensie

Her Absence Fill The World: Dead Hands (vinyl)

Genre(s)


Uit Berlijn komt het duo Her Absence Fill The World, een Turks/Duits duo zowaar dat, zoals tegenwoordig hip is, ook resoluut de kaart van de (melancholische) synth wave trekt al spreken ze zelf van post punk wave. Het is vooral de dromerige en weemoedige sfeer die deze “Dead Hands” onderscheidt van andere releases uit het genre. Dansen doe je hier niet op de dansvloer met je lichaam maar met je geest badend in de vrije natuur.  De combinatie van een klassiek geschoolde achtergrond en een liefde voor donkere clubmuziek zal hier allicht niet vreemd aan zijn.

Deze 6 nummers en één remix tellende ep moet Her Absence Fill The World nog een keer in de etalage zetten nadat vorig jaar bij het Duitse Detriti Records al de ep “Neon Arabesque” en de cassette “Part Time Punks” (2021) verscheen. Deze “Dead Hands” brengt een aantal van die eerder verschenen nummers samen en voegt daar de exclusieve nummers “The Crow” (ook in een remix present) en “Give Me My Ground” aan toe. Twee nummers die bewijzen dat Her Absence Fill The World ook best dansbare en prikkelende nummers kan fabriceren,  al is dat dan vooral bij de remix versie van “The Crow” overduidelijk. Misschien zelfs net iets te, doe mij dan maar het meer gereserveerde maar daarom niet minder spannende origineel waar die techno dreun op de achtergrond verteerbaar blijft. Wellicht is dansbaarheid een commerciële duw, maar dat betekent niet dat de andere nummers daarom te verwaarlozen zijn, wel integendeel.

Persoonlijk vind ik deze Her Absence Fill The World het sterkst wanneer ze meer donker en dromerig klinken. Zoals op de opener “Inside, Outsice” dat begint met een gitaarriedel zoals die van The Cure ten tijde van “Seventeen Seconds”.  Referenties kunnen slechter vallen. Niet dat het nummer verder schatplichtig is aan deze dino, maar toch. “Neon Arabesque” (zie clip) is een mooie, galante en sfeervolle synth wave track, die net als een mooie “Another Day” danst in je introverte zelf. Muurbloempjes genieten als stille waters met diepe gronden al ademt er onderhuids een  zekere tristesse die met dit in zichzelf dansen wordt verteerd.

“Dead Hands” plooit helemaal terug op zichzelf en lijkt een neoklassieke edoch minimale benadering van een synth wave track maar is, als je moeite en tijd neemt om je te laten opslokken, een nummer waarvan je hoopt dat het je nooit meer uitbraakt. In die eenvoud wil ik immers blijven zitten. “Dead Hands” is dan ook het titelnummer van deze ep, die niet meteen iets toevoegt aan het actueel populaire synth wave genre maar gewoon mooi en en goed is en dat is al heel wat. Uit bij het Spaanse Oraculo Records en sedert eind januari ook op gelimiteerd vinyl beschikbaar!

Her Abscence Fill The World (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.