Recensie

Genetic Transmission: News From Wormland

Genre(s)


Het soloproject van Tomasz Twardawa, een pionier van de Poolse avant garde en industrial scene. Tomasz Twardawa overleed in 2020, veel te jong op amper 50-jarige leeftijd. De man had ook andere projecten op zijn naam staan: Zilch, Ładne Kwiatki, TKT en Godzilla, maar Genetic Transmission was toch wel zijn bekendste, ook buiten Polen en onder deze naam bracht hij een 40-tal geluidsdragers uit in diverse formats en vaak in beperkte oplages.

Tomasz Twardawa richtte eind jaren 80 ook een eigen label op: Die Schöne Blumen Musik Werk en het was op dit label dat de originele versie van “News From Wormland” verscheen. Het album werd origineel opgenomen van maart tot juni 2002 in de D.S.B.M. Studio (Die Schöne Blumen Musik Studio) en verscheen in 2003 als een gelimiteerde cd-r op het eigen label.

“News From Wormland” (6 tracks, 64 minuten speelduur) werd heruitgegeven samen met het eerder op Dark Entries besproken “White Nights”, origineel opgenomen en uitgegeven in 2003. “News From Wormland” en “White Nights” zijn respectievelijk het negende en het tiende deel in de “GT Archive Series”, een reeks heruitgaves op Zoharum van ouder Genetic Transmission materiaal dat oorspronkelijk hoofdzakelijk op het aanzienlijk fragiele cd-r format was uitgekomen en waarvan de meeste releases vandaag ook zo goed als onverkrijgbaar waren geworden. 

Toegankelijke muziek is dit niet echt (dat is zelfs een understatement te noemen) en “White Nights” met zijn hondengeblaf was nog de toegankelijkste van de twee en wordt ook algemeen beschouwd als een van de sterkere Genetic Transmission releases. “White Nights” omschreven we als ‘behoorlijk abstracte, atonale en experimentele soundscapes. Je zou het musique concrète kunnen noemen of elektroakoestiek of ambient-industrial’. Hetzelfde kunnen we dus zeggen over deze “News From Wormland” al gaat het nu wel serieus richting regelrechte noise. ‘Surrealist art bruit’ noemt de artiest (R.I.P.) het zelf.

“White Nights” bevatte ook vocals hier en daar (enfin eerder geroep dat wel aan Genesis P. Orridge deed denken) en dat vinden we hier ook even terug in de vierde track. In de vijfde track duiken allerlei stemsamples op en ver weggemixt in de geluidsbricollage duikt naar het einde van de elf minuten durende track ook muziek op, commerciële popmuziek van de radio, versneld afgespeeld en het gesamplede nummer kwam me direct heel bekend voor en heb ik na enige hoofdbrekens ook kunnen identificeren als “Nothing ’s Gonna Change My Love For You” (origineel door George Benson en meermaals gecoverd).

We krijgen op dit album een soort brute en chaotische geluidscollage te horen met cut-ups en geloopte geluidsstructuren, gebaseerd op fragmenten van veldopnames en industriële geluiden met een ruwe en metaalachtige resonantie, soms onderbroken door plotse stiltes.

Het album heet geïnspireerd te zijn door het werk van de Franse surrealistische en situationistische dichter (Comte de) Lautréamont (echte naam Isidore Lucien Ducasse, 1846 – 1870). De man was een soort kruising tussen Baudelaire en de Markies de Sade en werd postuum erg bekend met het invloedrijke “Les Chants De Maldoror”, een erg donker en negatief prozagedicht, macaber en vol zwarte humor. Hij stierf op amper 24-jarige leeftijd, nog een pak jonger dus dan Tomasz Twardawa. Er staat ook een citaat van Lautréamont afgedrukt op het binnenpaneel van de digipack. Alleen zijn we er niet veel mee want het werd vertaald naar het Pools. Maar ijverig als ik ben heb ik deze Poolse tekst ingetypt in Google Translate en dan krijgen we als Nederlandse vertaling: ‘Niet dat mijn gedachten worden gesponnen door haat, integendeel, het is jouw haat die me bang maakt. Oh schepper van het universum, te vaak heb ik het woedend gekrijs van de met mos bedekte tijden rood zien worden als gloeiende kool.’

Genetic Transmission maakte weer een behoorlijk abstract en experimenteel album. Psychic TV, Throbbing Gristle, Coil, Nurse With Wound, SPK en Cabaret Voltaire maken bijna popmuziek in vergelijking met dit album, dat eerder iets is voor de doorgewinterde noise fan en de aanhanger van zwaar experimentele, avantgardistische soundescapades. Het schijfje is strikt gelimiteerd op 200 exemplaren.

http://www.tochnit-aleph.com/gt

https://bandcamp.com/tag/genetic-transmission

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.