Recensie

Flagorne: Les Couleurs D’Une Fièvre

Genre(s)


Dit is een industrial noise project van de experimentele black metal artiest Maquerelle in samenwerking met de industrial hardcore producer Afga06l. Het project werd opgericht nadat het duo twee keer samen op de affiche stond (op het Anesthetize Fest in Parijs en op L’Engeance 100 te Dijon).

Muzikaal verkeert de sound bij dit duo ergens op de grens van electro-industrial en power electronics. Het vocale aspect is duidelijk beïnvloed door black metal (niet gans de tijd maar toch wel vaak). De term blacknoise had ik nog niet gehoord maar de press sheet vermeldt het als genre naast electro-industrial en power electronics.

Flagorne mixt radicaal cynisme met schreeuwerige electro-industrial in koude composities met analoge en digitale synthesizers en een voorkeur voor distortie en white noise. Ze kunnen echter bij momenten ook meer ambient klinken en ook fluisterstemmen aanwenden in plaats van geschreeuw.

Maquerelle nam voor dit album de lead vocals, lyrics, synths en samplers voor zijn rekening alsook de mixing en mastering en Afga06l deed een deel van de vocals, de computer en de digitale instrumenten. Live worden ze wel eens vergeleken met Whitehouse, vroege Einstürzende Neubauten of late Throbbing Gristle. Op het podium brengen ze op dadaïstische wijze de absurde aard van het bestaan naar zijn hoogtepunt.

“Les Couleurs D’Une Fièvre” (38 minuten speelduur) bevat vijf tracks, in lengte variërend van zo een 6 tot 9 minuten: “Salutations”,  “Adresses”, “Dévore”, “De Rien De Bien” en “Comme Plusieurs”. De laatste drie tracks vind ik het sterkste.

Mijn favoriete track is de derde: “Dévore”. Deze combineert fluisterzang met een ritmisch effect, waarna black metal getinte schreeuwzang de kop opsteekt.

“De Rien De Bien”, mijn tweede favoriet, begint erg ritmisch met weer de black metal getinte vocals. Deze klinken eerder als overstuurd geroep dan als gezang. Hoge piepende en skriepende klanken bepalen de toon van deze power electronics track.

“Comme Plusieurs” is als slottrack dan weer de meest ambiente en rustige track met synthesizertonen en drones. Na een minuut steken ook samples van gezang de kop op.

Het schijfje zit in een digibook verpakking met ook een paar uitgescheurde pagina’s van een oud Frans boek. Voor de fans van electro-industrial, power electronics en blacknoise (ja, we kennen weer een nieuw genre bij).

https://cioranrecords.bandcamp.com/album/les-couleurs-dune-fi-vre-3

https://www.facebook.com/flagorneband

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.