Recensie

Exit Electronics: Learn The Hard Way

Genre(s)


Net zoals het album “Pure Holistic Evil” van Paarabola dat we onlangs bespraken, is dit een album vol ritmische industrial die niet zou misstaan op het Hands of het Ant-Zen label, alleen klinkt Exit Electronics een stuk ‘harsher’ en is het meer voor de die hard industrial adepten dan voor de aanhangers van meer dancefloorfähige ‘industrial dance’ (electro-industrial).

Justin Karl Michael Broadrick (°1969), de man achter Exit Electronics, is afkomstig uit Birmingham en is het best bekend als leadzanger en stichter van Godflesh, een van de eerste bands die extreme metal combineerde met industrial. Hun eponieme debuutalbum dateert van 1988. Nadat industrial metal pioniers Godflesh het in 2002 (tijdelijk) voor bekeken hielden, richtte Broadrick de band Jesu op (meer post-metal).

Voor dat hij Godflesh mee oprichtte, zat de piepjonge Justin Broadrick midden jaren 80 korte tijd in de Engelse grindcore band Napalm Death en schreef hij mee aan kant A van hun legendarische debuutalbum “Scum” (verschenen in 1987), waar hij ook gitaar op speelde. Na de opname van de A-kant hield hij het er al voor bekeken. Naar eigen zeggen was hij al heel gauw uitgekeken op grindcore en Napalm Death. Verder zit Justin K Broadrick ook nog in de projecten JK Flesh (ritmische noise/power electronics) en Final (noise/industrial/experimental). Een man met een ganse geschiedenis aan de extreme kant van het muzikale spectrum dus.

“Learn The Hard Way” (51 minuten) is het debuutalbum van zijn nieuwste project Exit Electronics. Het bevat 11 stukken instrumentale, ritmische industrial, gekarakteriseerd door een harshe, rauwe sound gebaseerd op heavy beats en grindende elektronica. Justin Broadrick definieert het als ‘raw / primal / fucked / industrial / filthstep / overload’ en stelt het in oppositie tot de ‘industrial techno’ waartoe hij zijn project JK Flesh rekent. De sound en de atmosfeer zijn gelijkaardig – zo verklaart hij – maar JK Flesh evolueert in de loop van de tijd naar functionele muziek, nog steeds volgens de uitleg van de artiest zelf. De opvallendste titels op het album zijn wel “Master Dealer” en “Expelled Like Piss”. Het intrigerende, metalig klinkende “Doing It Wrong” geldt als mijn persoonlijke favoriet. "World Wide Wasted" vind ik ook een van de betere. 

De digitale versie van dit album verscheen reeds in 2022. Nu verschijnt het met twee extra tracks (“Expelled Like Piss” en “Ignorance Is Your Friend”) op cd op het Poolse Zoharum label. Het schijfje zit in een 6-panel digipack gelimiteerd op 400 copies.

https://www.justinkbroadrick.com

https://zoharum.bandcamp.com/album/learn-the-hard-way-extended-edit

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.