Recensie

Einstürzende Neubauten - Rampen (apm: alien pop music)

Genre(s)


Uitstel is geen afstel. De nieuwe schijf van de Einstürzende Neubauten verscheen reeds begin vorige maand, maar een recensie had u nog steeds tegoed. Bij deze neem ik u graag mee in de korte geschiedenis en het heden van deze Berlijnse cultband. 

Het jaar luidt 1980. In West-Berlijn besloten Blixa Bargeld (zang / gitaar) en N.U. Unruh (percussie) niet alleen om de handen in elkaar te slaan, maar ook om met de nodige slagkracht een betonnen ondergrond onder een snelwegovergang te lijf te gaan, terwijl geschreeuw dit bijzondere geluid probeerde te overstemmen. Dit smaakte duidelijk naar meer. F.M. Einheit (percussie) werd aangetrokken en in 1981 kwam het debuutalbum 'Kollaps' uit. Deze plaat, gekenmerkt door een chaos van zelfgemaakte instrumenten die een eerste leven vonden op bouwwerven, zorgde al snel voor het nihilistische en dadaïstische imago dat de groep wist aan te houden in de dertien jaren daarop. De noise- en industrialscene kregen een stevige boost en extra bandleden Alexander Hacke (bass, gitaar) en Mark Chung (bass) voegden zich bij de groep. Topalbums als ‘Halber Mensch’ (1985), ‘Haus der Lüge’ (1989) en ‘Tabula Rasa’ (1993) zijn hiervan getuige. Halverwege de jaren 90 werden de bandleden F.M. Einheit en Mark Chung ingeruild voor Rudolph Moser (percussie) en Jochen Arbeit (gitaar). Daarna werden de albums rustiger, waarbij het hoogtepunt hiervan, het album ‘Silence is Sexy’, in 2000 op de markt kwam. Sindsdien mogen we gerust zeggen dat de Neubauten zowel muzikaal als tekstueel een pak minder uitspattingen ten gehore brengen. 

Ook met hun nieuwste telg, ‘Rampen (apm: alien pop music)’, zetten ze deze weg verder. Bij de eerste luisterbeurt werd ik 24 jaar terug in de tijd gekatapulteerd. De gelijkenissen met het album ‘Silence is Sexy’ zijn groot wat mij betreft, maar jammer genoeg is er één niet te verwaarlozen verschil: 24 jaar geleden was dit een nieuw geluid, nu lijkt het alsof de Neubauten hun roots vergeten zijn en zelfs geen poging meer doen om zichzelf heruit te vinden. Een beetje contradictorisch toch gezien het concept van dit album. Het woord ‘Rampen’ verwijst immers naar de improvisatie die op het einde van ieder optreden tijdens de concerttournee van hun vorige album ‘Alles In Allem’ (2022) plaatsvond. 15 van deze ‘rampen’ werden in de opnamestudio samengebracht en op één album gegooid. Maar allemaal liggen deze in dezelfde lijn, zonder ook maar één (letterlijk en figuurlijk) uitschieter. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanaf het tiende nummer, Planet Umbra, op zoek gegaan ben naar mijn aandachtsboog. Het album is niet alleen vrij voorspellend, maar tevens één derde te lang. 

‘Alles schon geschrieben’? vraagt Blixa Bargeld aan het begin van deze nieuwe plaat. Hier bij Dark Entries zijn we nog lang niet uitgeschreven en we hopen van de Neubauten hetzelfde, hoewel er toch wat meer pit in de komende releases mag zitten. 

Rampen (apm: alien pop music) verscheen als gelimiteerde dubbel lp, gewone dubbel lp, gewone dubbel cd en op digitale wijze. 

Setlist:

Wie lange noch?

Ist Ist

Pestalozzi

Es könnte sein

Before I go 

Isso Isso

Besser Isses

Everything will be fine

The pit of language

Planet Umbra

Tar & Feathers

Aus den Zeiten

Ick wees nich (Noch nich)

Trilobiten

Gesundbrunnen

bandcamp

website



Delen op

Tags

Over Annemarie Aerssens

Zag het levenslicht in het jaar waarin Depeche Mode werd opgericht. Sinds het veertiende levensjaar metalhead in hart en nieren, maar daar kwam in 1997 verandering in door het album Angst van Lacrimosa. Geïntrigeerd door de kille wave sound, werd het krakende internet uitgevlooid naar muziek en films met dezelfde sfeer, waardoor al snel een Eureka moment bereikt werd. In datzelfde jaar kwam de eerste cd uit het genre in huis: Leben in Niemandsland van Goethes Erben en een jaar later sneed het stemgeluid van Anna-Varney Cantodea door merg en been. En bleef daar tot op heden ook plakken. Op de vraag naar de favoriete song aller tijden, luidt het antwoord sinds 1998 steevast ‘Das Schweigen’ van Lacrimosa. Voelt zich als een vis in het water wanneer volgende muziekgenres door de geluidsbox knallen: darkwave, dark ambient, black metal, dark metal, doom metal, symphonic metal, gothic metal, gothic rock, Neue Deutsche Härte, Neue Deutsche Todeskunst, Aggrotech. In 2016 ingelijfd als Torma, één van de leden van het muziekproject Hedera helix alwaar een deel van de visuele performance wordt opgenomen. Sinds 2020 aan de slag bij Dark Entries om de eindredactie op zich te nemen en als bij wonder in 2022 eveneens in de pen gekropen, twintig jaar nadat de eerste editie van dit - toen nog papieren tijdschrift - tot verplichte literatuur werd uitgeroepen.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.