Het Poolse Düsseldorf wordt in hun thuisland Polen aanzien als één van de pioniers in het ebm genre. Bij hun switch naar het bij ons goed bekende en meer experimentele Zoharum label tekent de groep evenwel voor een ander geluid. Mede door het inlijven van Jacek Sokolowski deint de muziek bijna letterlijk uit tot een post industriële soundtrack die zich her en der aanschurkt bij intelligente techno maar evenzeer terugkeert naar het geluid van de Berlijnse school.
Een zekere ambient feel is deze “Amok” dan ook niet vreemd terwijl onderhuids het ebm verleden nog rond waart, dat valt nog het best te ontdekken op het live ingespeelde “Power Of The People”. Vergis u echter niet, “Amok” is verre van ebm, luister maar eens naar de ambient en bevreemdende opener “Ockham’s Razor” of “Ecotplasm”; klanktapijten vol dromerige en dreigende prikkels en het mysterieuze van een David Lynch. Dan is er nog het veel meer experimentele en met stem samples overgoten ‘Gestalt (Part II)” dat zich gedraagt al een elektronisch free jazz infuus.
Dit album kent slechts 6 nummers waarvan twee bonussen als toegift het al eerder vermelde “Power Of The People” en het pop gevoelige “Ostwall” beiden in een live versie. Toch zijn deze nummers samen goed voor 40 minuten experimentele elektronica. “A Curse”, het enige nummer dat ik nog niet aanhaalde, is de ietwat logge en aan industrial schatplichtige compositie op dit album. Hierin staat een moordend fabrieksrimte onder een dikke laag synthetische smog centraal. Mocht u Düsseldorf vooral als ebm/ industrial act kennen, wees dus niet verrast, op “Amok” kijken de Polen over de genregrenzen heen en maken er hun eigen ‘amok’ van.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971