Recensie

Cenizas: The Blood Where We Come From

Genre(s)


De darkwave / postpunk formatie Cenizas is reeds sedert 2018 onder dak bij het Swiss Dark Nigths label, al gaat hun oprichting wel terug tot ergens in 1995/1996 om er na  2000 voor een lange tijd de brui aan te geven. Maar sedert 2018 is de band uit Peru, jawel Peru, terug en dat met de albums “Demo 1995” (2018), “Not Even Ashes” (2019) en nu dus eindelijk deze “The Blood Where We Come From”.  

Dit slechts 8 eerder korte nummers tellende album, verrijkt de darkwave sound met een zekere postpunk spanning en aparte ietwat bevreemdende elektronische arrangementen die in hun totaliteit een krachtig en donker geluid neer weten te poten. Opener “Frozen Hearts” doet mij dan wel wat denken aan The Beauty Of Gemina maar daar houdt verder elk vergelijk met deze in onze scene bekende Zwitsers op wat mij  betreft.

Er sluipt immers wat meer psychedelica, goth en rock in het totaal geluid om van uitgepuurde darkwave te spreken op deze “The Blood Were We Come From” al zijn de actuele synthlijnen en -arrangementen omnipresent. Dat hoort zo vandaag. Opvallend is ook het Duitstalige “Lugen” dat een strak (zwart) pak heeft aangetrokken, en dat van alle acht de nummers het meest bij pure darkwave / synthwave aanleunt. Allicht om onze oosterburen in de zoektocht naar populariteit een plezier te doen?  

Ik hoor evenzeer echos van meer moderne The Cure, Killing Joke, tot indie rock. Cenizas heeft een behoorlijk uniek geluid en dat is dezer dagen een prestatie al bijten de Peruanen zich wel vast in hun versie van darkwave en postpunk. “The Blood Where We Come From” zal niet meteen mijn hart veroveren maar het heeft op zijn minst wel een ziel.

Cenizas (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.