Een neo-psych band uit Varese aan de oevers van het Laggio Maggiore in Lombardije, Noord-Italië.
Bluedaze, met de bevallige frontvrouw en zangeres Elisa Begni, spelen een zeer geslaagde mix van dreampop, shoegaze en psychedelische rock met invloeden van sixties surf tot nineties alternatieve gitaarrock.
Een energiekere song als de single “Flesh” of een wat meer dromerige song als “Knife” belichten telkens verschillende kanten van de band. Beide songs werden ook voorzien van een mooie clip die je hieronder kan bewonderen.
Deze in eigen beheer uitgebrachte ep is niet het eerste wapenfeit van Bluedaze want in 2020 was er al het mini-album “Skysurfers” met acht songs. Ook componeerden ze een nieuwe filmscore bij de iconische vampierenklassieker “Nosferatu, eine Symphonie des Grauens” van F.W. Murnau (1922).
Vier in reverb gedrenkte en stuk voor stuk erg catchy songs (15 minuten speelduur) staan er op deze nieuwe ep, met telkens een wat verschillende klankkleur, maar alle vier voorzien van het zoetgevooisde stemgeluid van Elisa Begni. Op de “Flesh” ep brengen Bluedaze wel duidelijk een wat donkerder sound naar voren.
Bluedaze werden opgericht in 2017 en zijn een vierkoppige band met naast zangeres Elisa Begni Manuel Cazzola (gitaar), Francesco "Pablo" Sergnese (bass) en Nicolò Cagnan (drums).
“Flesh”, de single van de ep, gaat over de relatie tussen het eigen lichaam en de wereld rondom. “Knife” is dan weer een vlaag van stille woede die op ontploffen staat, die onder de oppervlakte glipt en alle scheuren en zwakheden van de dingen op zijn pad laat zien. “You’d Better Run” is een moment van volledig bewustzijn, de behoefte aan onthechting en de zoektocht naar een nieuwe persoonlijke ruimte. “Standing Still”, met een huppelend synthesizertje, sluit de ep af en drukt een gevoel van stilte uit, het gevoel vandaag de dag gevangen te zitten, terwijl alles om ons heen steeds sneller beweegt, totdat de zon begint op te komen, maar niemand lijkt het te merken…
We moesten herhaaldelijk denken aan groepjes als Mazzy Star of The Primitives bij het beluisteren van Bluedaze en kijken al uit naar een full album van deze Italianen.
Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971