Recensie

Ark Zead: Niptaktuk

Genre(s)


Waar anders kon dit album boordevol intrigerende, ijskoude drone dark ambient worden uitgegeven dan op het Glacial Movements Records label.

Op de cover van het album staan vier personen in een ijzig desolaat sneeuwlandschap. De binnenpanelen van het 6-panel  digipak bevatten foto’s van ijsbergen in allerlei kleurschakeringen van wit tot groenblauw.

De zeven instrumentale soundscapes op dit album dragen titels als “Unnuaq”, “Sikinik”, “Iglu”, “Båken Nunatak”, “Veryovkina”, “Niptaktuk” en “Nootaikok”. Het lijkt wel Inuktitut, de taal van de Inuit uit Groenland en Noord-Canada en google translate herkent de meeste woorden inderdaad ook als dusdanig.

Zo zou de titeltrack “Niptaktuk” volgens google translate staan voor de God van de zee, “Iglu” zijn huizen en de Deens/Inuktitut woordcombinatie “Båken Nunatak” betekent zoiets als ‘baken of vuurtoren als herkenningspunt’. “Unnuaq” (de naam van de openingstrack) zou dan weer staan voor ‘nacht’.

Het hoofdkwartier van Glacial Movements Records in Rome was nooit kouder dan toen het ondergedompeld werd in de zeven ijzige etherische soundscapes op dit debuutalbum van Ark Zead die de temperatuur er drastisch met meerdere graden verlaagden. Rome was nog nooit zo koud geweest. De geluiden kwamen rechtstreeks uit de cryosfeer en vertegenwoordigden de essentie van het meest extreme en koudste isolationisme.

Over de artiest achter het project is zeer weinig geweten. Er was ook geen site of biografie te vinden. Na meerdere pogingen verkreeg labelbaas Alessandro Tedeschi wel een korte commentaar vanwege de artiest:

 ‘Ik ben een gong- en Tibetaanse klankschalenspeler, geïnteresseerd in vibes op een heel gebruikelijke manier. Ik voelde me geïnspireerd toen ik geconfronteerd werd met de zeer vijandige kou in Noord-Canada. Ik zocht naar verhalen over de exploratie van deze streken en de mensen die daar wonen. Vervolgens heb ik mijn vibe-geluiden aangepast met computers en synthesizers om de staat van isolationisme te beschrijven die je moet bereiken om te genieten van de schoonheid van het echte Noorden.’

De trage verschuivingen in de ijskoude drones verklanken als het ware de trage bewegingen in het arctische ijs, perfect passend bij de naam van het label: Glacial Movements.

Lustmord (B. Lustmord, voormalig lid van SPK, Sozialistische Patienten Kollektiv) blijft voor mij dé referentie voor dit soort muziek. En ja, een vergelijking tussen Ark Zead en Lustmord gaat best op.

Het album verschijnt digitaal en op cd in een digipak gelimiteerd op 200 exemplaren en is een aanrader voor de liefhebbers van ijzige, hypnotiserende drone dark ambient en mysterieus isolationisme.

https://glacialmovements.bandcamp.com/album/niptaktuk

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.