Genre(s)
Gehuld in een opvallend schreeuwerig, gifgroen hoesje bereikt ons het eponieme debuut van het Poolse duo Ampscent. Ampscent is Jacek Doroszenko en Marcin Sipiora. Jacek Doroszenko kenden we reeds van zijn samenwerking met Rafał Kołacki in de ambient industrial act Mammoth Ulthana. “Ampscent” (6 tracks, 41 minuten) bevat koude, krachtige tonen en gelaagde spanningsvelden.
‘Ampscent richt zich op het gebruik van het hedendaagse elektronische muzieklandschap om het begrip noise te herdefiniëren. De sonische resonantie die ontstaat is allesbehalve harmonieus en neigt naar vervreemding. De verstoorde en vervormde klanken van hun muziek laten de luisteraar achter met een onbehaaglijk gevoel. Na het trauma komen echter katharsis en verlichting’. Zo luidt zeer vrij vertaald de uitleg die we van band en label bij deze uitgave krijgen.
‘Dit debuutalbum bevat een explosieve mix van onconventionele stijlen die in deze combinatie ontsnappen aan elke rigide definitie’ beweert verder het biootje van het platenlabel. Ons klinkt het in de oren als experimentele elektronica en industrial noise, variërend van vrij chaotisch en atonaal, tot meer ritmisch en gestructureerd.
Het interessantst zijn deze iets meer conventionele, meer gestructureerde tracks. Begint het album met vrij chaotisch ‘lawijt’ en experimenteel gepriegel onder de tracktitels “Hospitality” en “Intro” (pas op, geen white noise, enige structuur zit er zeker wel in), dan wordt het vanaf de derde track “Boiling Field” wat meer beluisterbaar. In “Boiling Field” horen we zelfs vrij etherisch klinkend gezang van een meisje bovenop de elektronische klanken die hier al iets meer ambient klinken in vergelijking met het experimenteel lawaai van de eerste twee composities. “Arrival” klinkt vervolgens als een soort ambient drone. Het album evolueert van behoorlijk chaotisch naar gaandeweg meer gestructureerd.
De langste track, “Nothing But The World” (17 minuten) is tevens mijn favoriete track. Deze intrigerende compositie is ritmisch en droney en ook hier duiken er geloopte gezangen op met een soort hypnotisch effect. Ook de slottrack “Meta Scenery” is behoorlijk gestructureerd en ritmisch met allerlei gelaagde effecten en drones.
‘Produced and mixed by Ampscent in the mountains outside the city’ vermeldt ons nog het 6 panel digipack bij deze uitgave, gelimiteerd op 300 exemplaren. Voor de fans van experimentele elektronica en industrial noise.