Genre(s)
Het dark ambient en drone project Ajna werd opgericht in New York in 2008 door ene Chris F. Deze man houdt er naast Ajna ook nog het glitch en IDM zijproject Intrinsik op na. Segment.fault is dan weer een experimenteel ambient project met focus op loops en musique concrète.
Van hoofdproject Ajna bespraken we in 2022 het vijfde album, “The Enigma Of Sirius”, dat toen uitkwam op het Haarlemse Winter-Light label. In het verleden bracht Ajna ook cd’s uit op de labels Cryo Chamber en Cyclic Law. Ajna werkte ook samen met andere dark ambient artiesten zoals Dödsapparaten (Zweden) en Dronny Darko (Oekraïne).
Voor het nieuwe (zesde) album “Inevitable Mortality” (9 tracks, 70 minuten speelduur) ruilde hij het Nederlandse Winter-Light in voor het Poolse Zoharum. Muzikaal is er eigenlijk niets veranderd. Ajna maakt nog altijd stikdonkere, sinistere, isolationistische dark ambient soundscapes die niet hadden misstaan op het legendarische Zweedse Cold Meat Industry label van Roger Karmanik.
“Inevitable Mortality” is eigenlijk een heruitgave van een album dat origineel uitkwam in 2016 op het Reverse Alignment label, maar dan met extra tracks die tot stand kwamen rond dezelfde tijd als het originele album (2014-2015). Track 1 tot en met 6 zijn de tracks van dit originele album. De zevende track, “Grey Skies Abound”, maakte deel uit van de “F.Y.E.O. Selected Frequencies Compilation Vol. 1”, die uitkwam op het Reverse Alignment label, ook in 2016. Tracks 8 tot 12 zijn ‘previously unreleased’. De laatste drie tracks staan op een apart schijfje. Het album komt uit in een oplage van 300 exemplaren in een 6-panel ecopack. De originele uitgave op het Reverse Alignment label uit 2016 betrof slechts 50 copies op CDr en was dus nog haast onmogelijk te krijgen.
Alle tracks op “Inevitable Mortality” hebben een speelduur variërend van 6 tot 9 minuten. Een beetje een buitenbeentje is de track “An Unknown Visitor” omdat daar een gesproken tekst in zit, gereciteerd door een mannenstem in een mij onbekende taal met nogal wat effecten op, maar toch goed verstaanbaar (tenminste voor wie deze taal zou begrijpen). Persoonlijk heb ik een zekere voorliefde voor de track “Grey Skies Abound”, maar het ganse album luistert eigenlijk weg als één inktzwarte soundscape. Ook “Hour of Affliction”, een van de extra tracks met diepdonkere drones, verdient nog een aparte vermelding.
Voor de liefhebbers van diepe, beklemmende, creepy drone dark ambient soundscapes met een enorm mysterieuze sfeer van begin tot eind.