Recensie

Aetherium Nebula: Glacialis Mundi

Genre(s)


De man achter dit project, Dan Barrett, kennen we nog van het sinistere dark ambient project Worms Of The Earth. Een soortgelijk project van hem heet Ghosts In The Clocktower en hij zit ook nog in de electro-industrial formatie Venal Flesh.

Aetherium Nebula (Latijn voor ‘etherische mist’) is het nieuwe project van deze Amerikaan uit Washington DC en de laatste aanwinst van het Nederlandse Winter-Light label. Het doel van Aetherium Nebula is om diepe, niet-intrusieve muziek te schrijven voor het verkennen van droom- en astrale werelden. De belangrijkste focus ligt op het evoceren van sferen die zijn geïnspireerd op een wereld in de verre toekomst waar droefheid, spiritualiteit en cyberpunk-SF elkaar ontmoeten.

Muzikaal zit het ergens tussen deep space music, drone en dark ambient. Tussen de veellagige drones wurmen zich van tijd tot tijd heuse melodieën maar ze zijn subtiel en haast ongrijpbaar met langgerekte tonen. Ook stemmen lijken soms diep weggestopt, haast versmacht tussen de lagen drones, stikdonkere dark ambient tonen en geluidseffecten. Het resultaat is inktzwarte, enorm desolaat en enorm mysterieus en ijzig klinkende dark ambient die me onvermijdelijk doet terugdenken aan het Cold Meat Industry-label van Roger Karmanik.

Het prachtige artwork past perfect bij de sfeer van de release. ‘Glacialis Mundi’ is Latijn voor ‘ijzige wereld’ en zo klinkt dit album ook. ‘“Glacialis Mundi” is een muzikale reis naar een bevroren dystopische wereld vol eeuwige sneeuwstormen, ijsoceanen, verlaten vlaktes en oude tempels die half onder de sneeuw liggen. 'Onder het oppervlak van de planeet liggen bevroren tunnels die de lang verlaten mechanische overblijfselen van een vergeten beschaving bevatten’, zo vertelt ons de tekst op de Bandcamp pagina van het label. Het heeft in zijn geheel een serieus H.P. Lovecraft gehalte voor wie deze Amerikaanse fantasy en SF/horrorauteur (gestorven in 1937) kent.

Het album (69 minuten speelduur) bevat zes tracks van elk 10 à 14 minuten en met als titels “The Ethereal Fog Of Dream”, “A Dead God Frozen For Eternity”, “Aqueous Sepulchre” (dit is ook waarlijk de meest ‘waterachtig’ klinkende track), “Her Tears Became The First Snow”, “Subterra I - Where The Machines Sleep” en “Subterra II - The Forge”. “Subterra I - Where The Machines Sleep” is mijn favoriete track, de meest melodieuze track ook met fluitachtige synthesizertonen.

Op een van de panels van het 5-panel digipack staat het volgende gedrukt: ‘At present I have come upon the planet. Its only designation is an ambiguous code which identifies its coordinates in the vast, multi-layered matrix of space. Cursory scans show a dead world; there are no signs of living beings, sentient or otherwise. Perhaps some form of life dwelt here once but is now buried under an eternity of frost. Immediately upon landing, my vessel is engulfed by the maw of the great white wall of snow. The roiling winds clatter viciously against the outer hull masking the deathlike silence of the abandoned world…’.

Dit label staat altijd garant voor kwaliteit en ook nu weer is deze uitgave een hoogstandje geworden, zowel qua vormgeving met het intrigerende artwork als muzikaal met zijn ijzige maar wondermooie soundscapes.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100086189423824

https://arcanedirge.com/aetherium-nebula

https://winter-light.bandcamp.com/album/glacialis-mundi

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.