Nieuws

Laibach droomt van een witte kerst voor Palestina

Door Xavier Kruth

22 november 2024

Laibach slaat weer toe, deze keer alweer in samenwerking met hun Sloveense collega's van Silence. De groep staat bekend om het hernemen van op het eerste zicht onschuldige popnummers, om er politieke ambiguïteiten in aan te tonen. Het nummer dat Laibach deze keer verwerkt, is ‘White Christmas’, dat in zijn originele uitvoering door Bing Crosby de best verkochte single aller tijden werd, en dat ook een van de meest gecoverde liedjes ooit is.

Wie de clip ziet bij het nummer, stelt direct vast dat het lied hier naar oorlog refereert. Een kind staat in een sneeuwbol, en aanschouwt een horizon van vernielde gebouwen met rookpluimen waarop bommen neerkomen. De neerdwarrelende vlokken zouden ook gewoon as kunnen zijn, en op de achtergrond weerklinken schoten. Laibach zou naar de oorlogen in Oekraïne, Congo of Soedan kunnen verwijzen, maar de kleuren van de animatie verwijzen duidelijk naar de Palestijnse vlag.

Maar Laibach zorgt nog voor meer lagen in de interpretatie, want ‘White Christmas’ is een compositie van Irving Berlin, een Joodse componist die de armoede en het antisemitisme van het Russische Rijk ontvluchtte aan het eind van de 19de eeuw en zijn geluk beproefde in de Verenigde Staten. Hij moest zich aanvankelijk behelpen met het uitvoeren van kleine jobs, maar kon zich uiteindelijk opwerken als componist. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog begon hij patriottische nummers te schrijven. Hij schreef aan het einde van de Eerste Wereldoorlog ‘God Bless America’, maar bracht het pas aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog in 1938 uit, wat ook een reactie was op de oorlogsdreiging door Adolf Hitler, waar Berlin als Jood erg gevoelig voor was.

Folkzanger Woody Guthrie kon zoveel vaderlandsliefde echter niet uitstaan, en schreef als reactie ‘God Blessed America For Me’. In die tijd werden zangers als Guthrie beïnvloed door de Amerikaanse communistische partij, en die verzette zich heel erg tegen oorlog met nazi-Duitsland. Ze paradeerde zelfs door de straten met slogans als ‘Hitler heeft ons niet aangevallen. Waarom zouden we Hitler aanvallen?’ De Sovjet-Unie had immers een niet-aanvalspact met nazi-Duitsland, en dus moesten de VS zich vooral niet gaan moeien in de Europese oorlog. Dit veranderde abrupt toen Hitler de Sovjet-Unie aanviel. Dezelfde mensen die eerst hadden gefulmineerd tegen het westers militarisme, begonnen op te roepen om in Europa te gaan vechten tegen het fascisme. Guthrie herwerkte zijn nummer in 1944, verwijderde de anti-Amerikaanse passages, en scoorde een grote hit met het resultaat: ‘This Land Is Your Land’.

Hoewel ‘White Christmas’ niet expliciet bedoeld was als steun aan de oorlog tegen nazi-Duitsland, was het populair bij de Amerikaanse troepen die in Europa vochten. Het nummer werd bekend uit de musical ‘Holiday Inn’ uit 1942, en was vooral bedoeld als een seculier kerstlied, zowaar geschreven door een Jood. Vandaag krijgt het een nieuwe interpretatie door Laibach, die verwijst naar het Israëlisch-Palestijns conflict. Zoals hierboven beschreven, leent het nummer zich weer tot verschillende betekenislagen en interpretaties, maar ik denk dat het buiten kijf staat dat ook Laibach wenst dat de oorlogen in het Midden-Oosten zo snel mogelijk stoppen.

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.