Precies dertig jaar nadat Illuminate het levenslicht zag, heeft frontman Johannes Berthold besloten de handdoek in de ring te gooien. Op 27 oktober zal het twintigste studioalbum “Am Ende aller Tage” verschijnen waarmee dit muzikale hoofdstuk zal worden afgesloten.
De band uit Karlsruhe timmert al sinds halfweg de jaren ‘90 aan de weg en kreeg dankzij hun eerste album ‘Verfall’ prompt de stempel “Neue Deutsche Todeskunst” mee, een genre dat in die periode in Duitsland fel in opmars was. Wie zich afvraagt wat de naam van dit genre precies inhoudt, moet maar eens luisteren naar de song “Der Vampir des Eigenen Herzens” en even stilstaan bij deze titel. Als geen ander weet Berthold de thematiek van het eeuwige verlangen (de “Sehnsucht”) zo uitgesproken aan bod te laten komen in zijn songs. Het prachtige “Geheimes Leben” is hiervan een mooi voorbeeld. De mix van klassieke, romantische piano passages overgoten met stevig gitaarwerk en bij momenten dansbare, elektronische beats zorgden ervoor dat Illuminate de afgelopen drie decennia een specifiek herkenbaar geluid creëerde.
Het dubbelalbum “Am Ende aller Tage” zal achttien nieuwe songs bevatten waarop ongetwijfeld opnieuw thema's als liefde en de vergankelijkheid van het leven aan bod zullen komen.
Zag het levenslicht in het jaar waarin Depeche Mode werd opgericht. Sinds het veertiende levensjaar metalhead in hart en nieren, maar daar kwam in 1997 verandering in door het album Angst van Lacrimosa. Geïntrigeerd door de kille wave sound, werd het krakende internet uitgevlooid naar muziek en films met dezelfde sfeer, waardoor al snel een Eureka moment bereikt werd. In datzelfde jaar kwam de eerste cd uit het genre in huis: Leben in Niemandsland van Goethes Erben en een jaar later sneed het stemgeluid van Anna-Varney Cantodea door merg en been. En bleef daar tot op heden ook plakken. Op de vraag naar de favoriete song aller tijden, luidt het antwoord sinds 1998 steevast ‘Das Schweigen’ van Lacrimosa. Voelt zich als een vis in het water wanneer volgende muziekgenres door de geluidsbox knallen: darkwave, dark ambient, black metal, dark metal, doom metal, symphonic metal, gothic metal, gothic rock, Neue Deutsche Härte, Neue Deutsche Todeskunst, Aggrotech. In 2016 ingelijfd als Torma, één van de leden van het muziekproject Hedera helix alwaar een deel van de visuele performance wordt opgenomen. Sinds 2020 aan de slag bij Dark Entries om de eindredactie op zich te nemen en als bij wonder in 2022 eveneens in de pen gekropen, twintig jaar nadat de eerste editie van dit - toen nog papieren tijdschrift - tot verplichte literatuur werd uitgeroepen.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971