Het is elk jaar weer een ganse uitdaging om uit alle beluisterde albums een Top 10 te puren. Elk jaar opnieuw wordt gewikt en gewogen en met pijn in het hart geschrapt. Hier zijn de 10 overlevenden (+1) van het jaar 2023. Er zitten ook twee Belgen bij en we reizen zelfs naar Costa Rica!
Deze Mechelaar gaat al mee sinds de jaren 80 en kwam na een lange pauze terug aan het minimal wave front. Zijn laatste worp is een haast visionair conceptalbum over oorlog.
Gary Ramon heet het mastermind achter dé neopsychedelische cultband van de UK en met “Messages From The Mothership” stelt hij Sun Dials tiende album voor, geïnspireerd op het feit dat hij op veertienjarige leeftijd een UFO zag in een verlaten moerasgebied. Spacerock van het betere soort met invloeden van bands als King Crimson, Hawkwind en Pink Floyd omgetoverd tot een gans eigen brouwsel.
De broers Ron (°1945) en Russell (°1948) Mael van The Sparks zijn haast 80 maar blijven sinds hun oprichting in 1966 keer op keer verbazen met ijzersterke albums in een mix van glamrock, artrock en (later) new wave. Herinner je hun grootste hit "This Town Ain't Big Enough For Both Of Us" uit 1974, die toch wel in het collectieve geheugen zit vastgeroest. We zijn nu 50 jaar later en de broers kunnen het nog steeds!
Old school gothic rock met goed volk uit Costa Rica en de USA. Qua sound ergens tussen Nosferatu (vooral) en ook The Mission. En vooral: sterke songs en onweerstaanbare gothic gitaren!
5. Sopor Aeternus & The Ensemble Of Shadows: Alone At Sam’s - An Evening With...
Het is bij elke nieuwe release spannend met welke sound Anna-Varney Cantodea nu weer tevoorschijn gaat komen want het varieert van medieval en neoklassiek tot death rock. Dit keer is het dark wave met een neoklassieke toets.
Breed uitwaaierende gothic rock uit Duitsland, beïnvloed door occultisme en psychedelica. Voor fans van Fields Of The Nephilim, The Garden Of Delight etcetera.
Hex A.D. uit Noorwegen maakten een ijzersterk conceptalbum over het niet zo gezellige onderwerp van genocide of volkerenmoord in een stijl die een mix is van heavy prog, seventies hardrock en doom metal met een overmaat aan heavy orgelwerk. ‘We are humanists and believe with all our hearts that all human beings deserve respect and to be treated equally’.
Een project van twee Poolse geluidskunstenaars en een Poolse wetenschapper (een kosmoloog, onderzoeker verbonden aan het Department Radio Astronomie van de universiteit van Torun). Voor elk van de composities op dit vijfde album (uitgenomen de laatste track) werden authentieke signalen en geluiden uit de kosmos gebruikt, gecapteerd met radiotelescopen en andere apparatuur. Het resultaat klinkt als een soort kosmische drone en behoorlijk experimentele maar enorm intrigerende dark ambient industrial.
Het zesde album van deze Zweden ergens tussen post-punk, minimal wave en electro. Voor dit album zochten ze hun inspiratie in de beatnik periode, de beat generation dus met namen als Jack Kerouac en William S. Burroughs, alsook de proto-punk en avantgarde bewegingen.
De man van dit West-Vlaamse duo speelt ook gitaar bij de postmetalband Amenra, doch Skemer klinkt gans anders. Skemer maakt synthwave, cold wave, dark wave, gezongen in het Engels en het Nederlands.
11 (bonus). Roger Waters: The Dark Side Of The Moon Redux
Sommigen noemen hem verwaand en arrogant omdat Roger Waters (80 jaar inmiddels) het lef had om dé Pink Floyd klassieker herop te nemen. Het resultaat mag er echter zeker en vast wezen en klinkt een pak somberder, donkerder en depressiever dan het origineel.
Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971