Het Duitse experimentele avant-gardistische collectief Einstürzende Neubauten laat wederom van zich horen. Vier jaar nadat de heren Blixa Bargeld, Alexander Hacke, N.U. Unruh, Jochen Arbeit en Rudi Moser hun veertigjarig bestaan vierden met het album ‘Alles in Allem', kondigen zij de opvolger aan die de titel ‘Rampen - apm: alien pop music’ zal krijgen. De plaat zal op 5 april ter wereld komen onder de vorm van een gelimiteerde dubbel lp, een gewone dubbel lp, een gewone dubbel cd en op digitale wijze.
De basis voor deze nieuweling kunnen we terugvinden tijdens de ‘Alles in Allem’ tournee, die twee jaar na de release van het album plaatsvond. Het is allang geen geheim meer dat de band graag experimenteert, enerzijds met zelfgebouwde instrumenten die in een eerder leven gebruikt werden door menig handige harry en anderzijds met de stukken die ze live te berde brengen. Wie de groep reeds aan het werk zag, zal kunnen beamen dat de heren zich graag laten drijven door improvisatie, waardoor ieder concert in een unieke belevenis uitmondt. Ieder bisnummer dat de band tijdens deze tournee speelde en waarin de improvisatie de vrije loop werd gelaten, diende als basis voor het nieuwe album. Deze ‘Rampen’ (vrij vertaald als ‘opritten’) maakten de weg vrij om nieuwe songs te creëren.
Het vijftal zal dit jaar in ons land tweemaal te bewonderen zijn tijdens de tournee van het album ‘Rampen - amp: alien pop music’ en dit in de Roma te Antwerpen. Tickets voor 12 september zijn reeds allemaal de deur uit, tickets voor 29 oktober zullen vanaf 1 maart aangeboden worden.
Vergeet u in tussentijd alvast niet de nodige accu’s op te laden zodat de klopboren, slijpschijven, hakhamers en schuurmachines zich in de nodige chaos kunnen verenigen?
Zag het levenslicht in het jaar waarin Depeche Mode werd opgericht. Sinds het veertiende levensjaar metalhead in hart en nieren, maar daar kwam in 1997 verandering in door het album Angst van Lacrimosa. Geïntrigeerd door de kille wave sound, werd het krakende internet uitgevlooid naar muziek en films met dezelfde sfeer, waardoor al snel een Eureka moment bereikt werd. In datzelfde jaar kwam de eerste cd uit het genre in huis: Leben in Niemandsland van Goethes Erben en een jaar later sneed het stemgeluid van Anna-Varney Cantodea door merg en been. En bleef daar tot op heden ook plakken. Op de vraag naar de favoriete song aller tijden, luidt het antwoord sinds 1998 steevast ‘Das Schweigen’ van Lacrimosa. Voelt zich als een vis in het water wanneer volgende muziekgenres door de geluidsbox knallen: darkwave, dark ambient, black metal, dark metal, doom metal, symphonic metal, gothic metal, gothic rock, Neue Deutsche Härte, Neue Deutsche Todeskunst, Aggrotech. In 2016 ingelijfd als Torma, één van de leden van het muziekproject Hedera helix alwaar een deel van de visuele performance wordt opgenomen. Sinds 2020 aan de slag bij Dark Entries om de eindredactie op zich te nemen en als bij wonder in 2022 eveneens in de pen gekropen, twintig jaar nadat de eerste editie van dit - toen nog papieren tijdschrift - tot verplichte literatuur werd uitgeroepen.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971