Brugge zal op 3, 4, en 5 november de uitvalsbasis zijn voor het Mutant Transmissions Festival, dat plaats zal vinden in Villa Bota. De gelegenheid bij uitstek om organisator Polina aan de tand te voelen.
De dame heeft de afgelopen decennia al heel wat bij elkaar gespijkerd, waarbij het streamen van het wekelijkse online radioprogramma Mutant Transmissions bij onze lezers misschien het bekendste wapenfeit is. Samen met Polina duiken we even een geschiedenis in, waaraan ze zelf duchtig heeft meegeschreven!
Dag Polina. Laten we hierbij de kans grijpen om onze lezers voor te stellen aan het komende Mutant Transmissions Festival en aan jou als organisator. In bredere, internationale, kring sta je bekend als een 'unstopable force of nature' met een palmares dat al minstens 20 jaar teruggaat in de tijd …
Toen ik doorheen je geschiedens bladerde viel mijn oog op de Editor’s Column van het allereerste Drop Dead Magazine, geschreven door een van je editors. Daaruit kan ik afleiden dat je reeds (zeer) actief was van al minstens voor 2005: ‘met haar tendens om talent te importeren naar verschillende plaatsen is ze niet alleen een internationaal fenomeen, in Praag hebben ze zelfs een valhelm naar haar vernoemd …’ Wat spookte je voor 2005 allemaal uit om een dergelijke stevige reputatie op te bouwen?
Haha, wow … Het vraagt wel wat van mijn arme brein om zo ver in de tijd terug te gaan! Soms heb ik het gevoel dat mijn brein zo overladen wordt dat ik af en toe dingen aan het wissen ben. Indien ik terugga in mijn geheugen, dan ben ik begonnen als een dj en was ik een Yahoo-groep aan het beheren voor de underground scène in New York City … Het was de eerste en ook de grootste, dus dat schiep wel wat bekendheid. Ook was ik gastvrouw voor een wekelijkse nacht in de Raven Bar, alwaar ik verschillende gast-dj’s uitnodigde. Na enige jaren werd ik uitgenodigd om te fungeren als booker van dj’s en bands voor de Zenwarp Party in de fameuze Giger Room van de Limelight Inn en in Webster Hall. Het was een ontzettend coole underground party met een duidelijk aanwezig queer element. Het was ongelooflijk voor mij, want de Limelight was de eerste club ooit waar ik begon uit te gaan. De Limelight is een ontwijde kerk waarvan ze een club gemaakt hadden, zoals trouwens ook te zien in de film Partymonster. Websterhall is een zeer bekende venue in NYC en tevens was het de eerste club waar ik achter de DJ-tafel stond. Het heeft de grootte van een volledige Manhattan club (noot : ruimte next level) en voor de -redelijk dure- hoofdzaal had je wachtrijen tot buiten. Wij hadden een aparte ingang met kleinere wachtrijen en goedkopere entree … De grote grap was dat je via onze kleine ingang goedkoop binnen kon en eenmaal binnen je probleemloos de duurdere zaal binnen kon wandelen! Op een gegeven moment, nog net voor 2005, organiseerde ik op wekelijkse basis parties en concerten in NYC (Piramid Club, CBGB’s, …) en boekte ik ook DJ’s en bands voor Philadelphia. Je kan zeggen dat ik mezelf inderdaad wel bezig wist te houden …
Op een gegeven moment was je Drop Dead Festivals aan het organiseren in NYC én Praag, met artiesten zoals Nina Hagen, Lene Lovich, Frank The Baptist, Cinema Strange, Ausgang, Din Glorious, … die hun ding kwamen doen in een volledig naar een thema aangepaste omgeving … Waar haalde je het idee (en de energie) om het op die manier aan te pakken?
Tegen de tijd dat ik begon met Drop Dead, was ik al enige jaren aan het organiseren. Ik boekte veel Punk, Psychobilly, Gothabilly, Horror Surf, etc., bands en was behoorlijk actief in de Punk scene. Als dj draaide ik Death Rock, Industrial, EBM, Weird Art en Synth muziek. Niet dat die scenes per se met elkaar écht in verbinding stonden, maar ik merkte hoe compatibel het eigenlijk wel was. Ik dacht erover na hoe we al die dingen nog meer samen konden brengen zodat we een groter en overkoepelend festival konden organiseren, waarbij ik de term Horror Music zag als een verbindend thema. Op deze manier kon ik op eenzelfde festival Death Rock (waarvoor op die moment in NYC nog weinig interesse was) verbinden met bands die meer bezig waren met Horror Punk, Gothabilly, etc. En onze muziek heeft er baat bij indien ze gebracht wordt in de juiste setting (noot : Batcave Club, anyone?). De ruimte aanpassen is deel van het ritueel …
Je bent ook verbonden met Gothic Pogo, dat vele lezers wel kennen van het vermaarde Wave & Gothic Treffen in Leipzig. Hoe ben je daarbij verzeild geraakt?
Voor het eerste Gothic Pogo Festival had men mij geboekt als dj. Tegen die tijd was ik al bezig met Drop Dead Festival en even later ook het Drop Dead Magazine. Ook had ik al enige bekendheid in de scene als dj. I fell in love with Gothic Pogo and I never left!! Mijn betrokkenheid is mettertijd verschoven. Zo deed ik eerst enige jaren Mutant Transmissions Showcases op zaterdag. Op dit moment ben ik zeer geïnteresseerd in Video Art, dus vorige editie deed ik iets met GGP visuals en dat bleek een succes te zijn. Het is een zeer bijzonder festival en ik vind het geweldig om deel uit te maken van dat team, want we zijn allemaal mensen met veel respect voor elkaar en een grote liefde en toewijding aan DIY underground art en de muzikale gemeenschap.
Andere mensen zullen je waarschijnlijk dan weer kennen als gastvrouw van het wekelijkse internetradio programma Mutant Transmissions, waar jij en andere dj’s sets brengen vol Mutant Wave, Synth Wave, Electro Punk, Minimal Wave … Hoe en waar startte het idee voor Mutant Transmissions? Voel je vrij om even schaamteloos reclame te maken … 😉
Mutant Transmissions begon als een offshoot van de Drop Dead Festivals. Het is een plaats waar ik nog meer non-conformistische, kunstzinnige en genre-overstijgende acts in kwijt kon. Het begon onder eigen naam als een festival in Los Angeles, nu zo’n 20 jaar geleden, en uiteraard doen we het in november hier weer … De vlag van Mutant Transmissions dekt een label (noot : check de uitstekende sampler 'Radioactive Decay'!), een showcase op festivals zoals Drop Dead en Gothic Pogo en de afgelopen 9 jaren dus ook een online radio- en videoshow. In de laatste jaren is het uitgegroeid tot mijn lievelingsproject; een ruimte voor de meest interessante underground muziek zonder limiet, totaal independent maar met een diepe betrokkenheid in quality control …
Ik heb het geluk al een tijdje samen te kunnen werken met mensen als Dr. Gregor Guessing aka GRGR (check zijn band op Bandcamp!), Maria Kleopatra (die in Brugge ook het festival Queer Was Here organiseerde) en mijn partner DJ CMO, een Belgische Noise muzikant en underground electronic dj die evenzeer geobsedeerd is met het zorgen dat onze projecten voorzien zijn van tot in de puntjes uitgewerkte sound en belichting …
We doen ook interviews met bands, laten ze in ons programma optreden en nodigen zoveel mogelijk underground dj’s uit als we kunnen. Voor ons is het uitermate belangrijk om de gemeenschap met elkaar in verbinding te brengen en een platform te geven aan underground talent dat anders onder de radar verborgen zit. We zijn eigenlijk een team van nerds en fanatiekelingen, wat helpt om telkens weer uitstekend talent aan te boren …
Wat is naar jouw gevoel de beste omschrijving van Mutant Wave?
Mutant Wave at it’s most basic level is de combo van Electronics en Punk. Maar Mutant Wave omvat ook al de verschillende mutaties en combinaties van underground muziek. Hoe meer arty of weird hoe beter … Persoonlijk hou ik vooral van zaken die een zeker tongue-in-cheek gehalte hebben.
Het is duidelijk dat je een nogal internationaal denkend persoon bent. Wat is de reis de je hebt afgelegd voor je in ons Belgenland terecht gekomen bent?
I have moved around A LOT!! Ik hou van de speciale cultuur die verschillende plaatsen in zich hebben. Wanneer ik naar een ander land ga, dan is er zoveel coole zaken te ontdekken, het welke vaak voor je verborgen blijft indien je een outsider blijft. Ik heb gewoond in o.a. Sint-Petersburg, New York City, Berlijn en nu dus in Brugge. Met Leipzig en Los Angeles heb ik zeker en vast ook een diepe persoonlijke en muzikale connectie. Ze zijn mijn tweede thuis … Ik moet zeggen dat ik me op dit moment gelukkig acht van in België te wonen, wegens de rijke muzikale geschiedenis betreffende EBM, Minimal Synth, Acid en New Beat … Sinds ik hier woon heb ik daar veel over bijgeleerd en ik ben naar mijn gevoel nog niet aan het einde van mijn ontdekkingstocht hier …
In Brugge ben je een team gaan vormen met Maria Kleopatra … Jullie hebben beiden reeds een goed gevuld verleden als organisatoren en dj’s en ik veronderstel dat jullie elkaars talenten versterkt hebben in jullie drang om dingen te doén (en op de juiste manier)?
Maria Kleopatra ben ik tegen het lijf gelopen toen ik op een party in België aan het draaien was, toen Berlijn nog mijn uitvalsbasis was … We hadden beslist - right then and there - dat we best wel eens goede vrienden zouden zijn indien we dichter bij elkaar zouden wonen. Dat was een beetje een aanvoelen, want uiteindelijk ben ik in Brugge beland en zijn we inderdaad heel close geworden. Sinds ik ook hier woon hebben we al herhaaldelijk de handen in elkaar geslagen. Ons eerste project samen was een underground gay party, Heroin … Vanaf dan zijn we enkel verder gegaan, zonder plan om hiermee te stoppen … Maria is just a fabulous person met een uitstekende smaak (noot : klopt als een bus) en een voorliefde voor het creëren van de meest geweldige shit …
Andere organisatoren waarmee je een affiniteit zou kunnen hebben zijn Mat & Mario van het Waveteef Festival … Ik vermoed dat jullie een deel vertegenwoordigen van een underground scène die vaak onder de radar van de ‘gewonere’ Goth scène opereert, maar waarvan de deelnemers een sterk tribe of family gevoel delen. Hoe ervaar je het zelf?
Ik geloof sterk in het ondersteunen van elkaar, het geloof in wat de ander aan het doen is. Ik denk dat de underground gemeenschap zeer veel baat heeft bij samenwerking en het uitwisselen van ervaringen …
Wat zijn in jouw woorden en volgens jouw ervaringen de grote verschillen in de verschillende scenes die je van binnenuit kent, zoals bijvoorbeeld de NYC scene ten opzichte van de Belgische scene, of andere scenes in andere regio’s? Hoe verschillend zijn de verschillende smaken en de manier van aanpakken?
Hmmm … We voelden onszelf altijd een beetje als degene die zelf ons eigen ding creëerden, overal waar we voet aan wal zetten, met het gene wat we ter plaatse als interessant en bruikbaar aantroffen. Wat ik bijvoorbeeld in Litouwen gemerkt heb, is dat Punk, Metal en Synth echt met elkaar verbonden zijn en dat je op andere plaatsen die crossover veel minder of zelfs niet hebt. Soms heeft het ook te maken met de grootte van een stad en wat er allemaal aanwezig is, waartoe het komt … (noot : in ons interview met Infans Sanchos vertelden ze ons dat wat men in het buitenland ziet als een Duitse sound iets is dat men in Duitsland niet echt zo ziet. Daar merkt men de hoe de voedingsbodem van een bepaalde regio zorgt voor andere accenten).
Op welke manier heeft je verblijf in België tot hiertoe je muzikale smaak beïnvloed?
Ik ben diep gedoken in de New Beat en Acid sinds ik hier ben. Ook heb ik meer vroege electronic en synth bands ontdekt. België is voor mij al een rijke voedingsbodem geweest!
Betreffende het Mutant Transmissons Festival: van de bands die geprogrammeerd staan ken ik alvast Infant Sanchos (noot : deze Berlijnse electropunks moet je zien en beleven!) en Staatseinde, een band die je sowieso op de affiche wou … Kan je ons een korte rondleiding geven door die affiche?
Het thema van deze editie is Synth Punk, Dark Rave & EBM, dus de aantredende bands hebben dit soort vibe (noot : het kan interessant zijn voor andere organisatoren om een en ander te komen uitsnuffelen) … Ik moet zeggen dat allen hun unieke benadering hebben van underground sound. Ik heb hard gewerkt om enkele van de meest interessante artiesten voor deze editie samen te brengen en ik garandeer dat je als bezoeker minimum 1 band zult vinden die volledig je ding is, en dat je minstens zult genieten van de andere bands. Ik denk dat je op dit moment gewoon eens onze festival teaser moet beluisteren om een beeld te krijgen van elke band en op welke manier ze jou aanspreken…
Kan je onze lezers een handige gids geven betreffende de venue, tickets, slaapplaatsen, et cetera?
Uiteraard doe je er goed aan eerst onze Mutant Transmissions website te bezoeken, waar je ook alles aantreft betreffende het festival. Het festival zal plaats vinden in Villa Bota, het welke gelegen is in het Astrid Park: Park 8, 8000 Brugge.
Tickets kan je ook nog verkrijgen aan de deur. Vrijdag en zaterdag starten we om 20u en zondag om 19u, dus kom op tijd om geen enkel act te missen!!
Voor slaap-accommodaties werken we samen met Europa Hostel, een coole locatie met prijzen vanaf 30 euro per nacht, proper en verschillende kamers met privaat sanitair … Indien je tijdens het boeken Mutant Transmissions Festival vermeldt, dan brengen ze je onder in het gebouw dat ze speciaal voor ons gereserveerd hebben, zodat je een beetje in de festival bubble kan blijven en verbroederen met andere festivalgangers …
Hostel Europa, Baron Ruzettelaan 143, 8310 Brugge, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. +3250352679
Indien je alweer vooruit aan het kijken bent, voorbij deze editie van Mutant Transmissions Festival, wat zie je dan?
Elke week op woensdag om 20u hebben we broadcast op twitch.tv/nydecay. Ik zal een podium organiseren voor Gothic Pogo Festival, alsmede alle Visual Digital art voorzien. Ook onderhouden we het uitstekende YouTube.com/polinay . Daarnaast gaan we veel filmen op festivals, waarna ik de beelden zal knippen en uploaden. Eerlijk gezegd wens ik me meer bezig te gaan houden met Festival Visuals, meer projecties, installaties, zelfs building mapping … Dat vind ik op dit moment razend interessant!!
Wat betreft de organisatie van een volgend 3-daags festival in Brugge : dat zal ik je weten te vertellen nà deze editie … 😉
Dat was bepaald een stevige introductie, dank je …
Ik ga je nu laten, om je weer te richten op de deadline naar MTF … Veel geluk en tot dan!!