Dirk Da Davo is zo’n type dat niet vlug op zijn lauweren rusten zal. Zelfs toen hij nog, samen met TB Frank, als The Neon Judgement de halve wereld hunner kunsten deed vertonen was hij reeds na de uren bezig met huiskamervlijt als nevenactiviteit. Dat resulteerde in releases onder eigen naam, maar net zo goed als de beginselen van bijvoorbeeld een Neon Electronics. En met DancedelicD zijn eigen platenlabel. The Neon Judgement is al even niet meer, Da Davo bleef bezig met eigen creaties. Vaak samen met anderen. In een tijdspanne van zowat 36 jaren heeft dat weten te uit te monden in een allereerste retrospectieve. En dat vroeg om een vraaggesprek met de meester zelf.
Dark Entries : Dag Dirk, alvast bedankt om even tijd te nemen voor dit interview. We kennen je uiteraard als de helft van The Neon Judgement. Dat hoofdstuk is inmiddels afgesloten. De erfenis ervan blijft nog steeds bestaan, je kan zelfs nu nog geen enkel feestje missen zonder dat er bijvoorbeeld een TV Treated langskomt of een Fashion Party. Had je ooit verwacht dat het zowat 40 jaren na datum nog steeds zo relevant blijft ?
Dirk Da Davo : Wel neen, uiteraard niet. Zoiets kan je niet voorzien maar het is een erg fijn kado natuurlijk! Speciaal “Tv Treated” omdat het thema / de tekst erg actueel is en blijft . Dat geeft het voor mij ook nog een bijzondere meerwaarde.
DE : Met The Neon Judgement heb je destijds Leuven en omstreken op de wereldkaart kunnen zetten, maar zelfs al in die periode was je zelf al met andere dingen bezig, onder eigen naam of al de beginselen van Neon Electronics. Vooral NE was nog meer elektronischer. Een bewuste keuze ?
DDD : Ja. Eerst was er de solo maxi single in 1987 met “Where Even Angels Fall” en “Sexhead”. In 1992 was er dan DDD PROGRAM met “In Dreams” een meer techno trance georiënteerde track. Ik ben met Neon Electronics gestart in 1999 met de bedoeling om inderdaad meer elektronische muziek te gaan maken dus dat was een bewuste keuze. We deden als één van de eersten een LIVE stream via het internet van onze premiére-show in Zaal Rumba in Leuven in datzelfde jaar. En dat is een weetje!
DE : Neon Electronics is intussen een heuse band geworden, mede door Glenn Keteleer (Radical G) aan boord te nemen. Hoe is het ondertussen gesteld met NE ?
DDD : Niet alleen Glenn is van de partij maar ook Pieter - Jan Theunis op basgitaar. We zijn uitgegroeid tot een trio met de tijd. Momenteel ligt het LIVE gebeuren stil betreft Neon Electronics. We waren eigenlijk zeer goed bezig de periode 2019 met het Apollo album tot C19 op de proppen kwam. Ik was zelf onze eigen boeker en we hadden plannen om meer te spelen voorjaar 2020 maar toen kwam de lockdown en telkens weer annulaties van reeds verzette en opnieuw geplande concerten en dat heeft wat de vlam uit pijp gehaald betreft NE. Mits ik niet in België woon maakt het er ook niet eenvoudiger op. We gaan nu proberen om in het najaar wat nieuw materiaal te maken en dan bekijken we het opnieuw ...
DE : Onder eigen naam zijn er ook heel wat releases gekomen onder je eigen label, DancedelicD, die het over een andere boeg gooiden dan TNJ, maar bijvoorbeeld een When Even Angels Fall had al bijna een track van TNJ kunnen zijn. Of zie ik dat mis ?
DDD : Daar kan ik zelf moeilijk over oordelen … I did what I did. Waarschijnlijk met Frank erbij had het toch wat een ietwat andere klankleur gehad denk ik dan. Toen mijn vrouw het nummer jaren terug voor de eerst te horen kreeg dacht ze dat het Marlyn Manson was!
DE : In de loop der jaren heb je met tal van muzikanten samengewerkt. Met Jean-Marie Aerts had je het project DDJMX, met Gavin Ducktrout van Formshift de EP Crash/Overtime, met Mexicaan Sanchez onder het mom van een DD Sanchez. En wellicht vergeet ik er nog wel wat. Hoe komen zulke samenwerkingen tot stand ?
DDD : Dat zijn vaak een samenloop van omstandigheden. Jean-Marie Aerts ken ik natuurlijk al lang. Hij produceerde in 1989 een aantal tracks voor het TNJ album “Blood and Thunder”. Gedurende de jaren negentig hebben we ook nog samengewerkt aan een aantal “dub achtige” nummers voor vinyl die de spacy titels “Wow Ze Wow” en “O.R.P. “ meekregen, dus we zijn eigenlijk altijd in elkaars buurt gebleven. En nu doen we dat meer intensief onder de noemer DDDJMX. Sanchez heb ik ontmoet op het Burning Man Festival in 2018 en Formshift heb ik ontdekt via zijn “Think For Yourself “EP die er nog steeds staat als een huis. Ik denk dat ik hem zelf heb gecontacteerd om hem mijn complimenten te geven, en dan zijn we beginnen chatten en van het ene kwam al snel het andere ...
DE : Het meest frappante aan de samenwerking is die van Sanchez, waarbij je in de persbio van Happy Grey vertelde over hoe hij is moeten vluchten nadat hij het nichtje van Pablo Escobar bezwangerde. Ik durf zoiets voor waarheid aan te nemen, maar was het meer een marketingstunt of klopt het hele verhaal ?
DDD : Dat is toch wat hij mij verteld heeft. Voor het overige bemoei ik mij niet met zijn privé leven ... en dat kan je beter niet weten denk ik! Escobar hé (lacht).
DE : De ware reden voor dit interview is uiteraard je eerste Dirk Da Davo-retrospective 1987-2023. Van TNJ zijn al wat compilaties verschenen zoals de Red en de Black Box en de Time Capsule Box. Voor jezelf onder Dirk Da Davo is het je eerste verzamelplaat. Gelet op alles wat je gedurende vele jaren hebt uitgebracht, hoe moeilijk is het om zo’n album samen te stellen ?
DDD : Dat viel nog wel best mee. Ik had natuurlijk wel meer keuzetracks dan er op de plaat staan. Samen met Je m'en Fish (Bart Dujardin) heb ik dan knopen doorgehakt. Hij kon wat afstandelijker naar de nummers luisteren dan ikzelf. Hij zorgde ervoor dat de verschillende tracks soundwise toch ietwat in elkaar pasten ondanks de verschillende projecten in tijd en genre. Ik denk dat de tracklist de juiste keuze was. Ik ben er erg blij mee.
DE : In je discografie zit nog meer dan voldoende materiaal om een tweede compilatie uit te brengen. Denk je daar al aan ?
DDD : Ik denk wel dat er nog materiaal is ja , maar first things first met deze plaat. Voor mezelf is dit soort van plaat samenstellen wel een fijn concept. Het is zowat mijn muzikale tijdslijn: ik kan er mijn projecten in kwijt zonder conceptgewijs in een album format te moeten denken. En dat dan dezer dagen op een vinylplaat zetten: I love the feeling. Dan mag dat nog limited zijn. Ik release veel digitaal en het gevoel dat je daarbij hebt is heel wat anders dan bij een tastbare plaat. Digitaal is en blijft iets vluchtigs. Vinyl klinkt ook beter en je bent zeker dat ze door vinyl lovers intenser gaat beluisterd worden. Dus dat is ook al positief. We zien nog wel hoe het verder verloopt.
DE : Je retrospectieve zal rond deze periode worden uitgebracht in samenwerking met het Je M’en Fish-label van Bart Dujardin. Kwam het idee van de compilatie van Bart of was het eerder een gezamenlijk idee ?
DDD : We werkten al een tijdje samen; hij zette mijn solo track “King Of Fools” al op zijn Anthology 3 verzamelaar via zijn label en hij deed ook al een limited edition single van “Under the Worst Condition” van Neon Electronics en “Shizofrenic Freddy” van TNJ. Ik denk dat ik tijdens onze chats eens heb laten vallen dat ik wel graag een compilatie zou doen maar dat ik niet achter de labels aanloop. Uiteindelijk is hij dan met het idee op de proppen gekomen om een Retrospective album samen te stellen.
DE : Je mag best fier zijn op je retrospectieve want er zijn al heel wat exemplaren in pre order besteld. De kans dat het gaat uitverkopen is best wel groot. Had je zoiets durven verwachten ?
DDD : De reacties van fans en volgers waren meteen al heel erg enthousiast , dus dat doet wel deugd ja.
DE : Stel dat je eerste compilatie alsnog wordt uitverkocht, en die kans is dus wel groot, gaan er nog exemplaren worden bijgedrukt ?
DDD : Who knows maar momenteel is dat nog niet aan de orde...
DE : Opvallend is ook de lay-out van de hoes, met een nog jonge Dirk Da Davo, maar de vinyl is ook meer dan geslaagd omdat het niet zomaar over zwart vinyl gaat. Mag ik zeggen dat het geheel alvast uitnodigt om tot een heus collector’s item uit te groeien ?
DDD : Het zou best kunnen. Het project is zonder winstbejag, het is dan ook meer een fan thing voor de echte muziekliefhebbers. Vanuit Je m'en Fish wordt het album voor een zeer redelijke prijs verkocht. Helaas zijn soms de verzendkosten hoger dan de prijs van het album. We houden daar rekening mee naar de fans toe in dit project. Ik denk niet dat het tegenwoordig met de tanende muziekverkoop moeilijk is om een collector item te hebben eigenlijk. Ding is met collectors dat ze na een tijd veel meer geld beginnen gaan, maar is niet onze 'greed'.
DE : De retrospectieve is een mooie samenvatting van eigen werk maar vooral met de samenwerking met anderen, en toch staat er een unreleased track op, Strive, dat ondertussen ook van een video werd voorzien. Je weet iedereen zo wel in spanning te houden.
DDD : Ik ben dankbaar voor mijn verleden maar als artiest kijk ik steeds vooruit. Daar is mijn zuurstof! Vandaar dat ik het idee had om een nieuwe recente track aan het album toe te voegen als een exclusieve vinyl track. Ik ga Strive ook alleen maar digitaal releasen nadat de vinyl uit is. Tracks maken gaat eigenlijk vrij vlot , ik weet ook niet hoe dat komt maar bon; ik ga niet klagen! En ik hoop dan toch dat u er ook wat aan hebt!
DE : Zeker weten, de retrospective 1987-2023 is voorzien voor dit moment. Voor zover er nog beschikbare exemplaren gaan zijn, waar kunnen de fans het aanschaffen ?
DDD : Je kan de vinyl kopen via de bandcamp van Je M'en Fish en die zit hier: https://jemenfish.bandcamp.com/album/dirk-da-davo-retrospective-1987-2023
DE : Wat mogen we in de nabije of verre toekomst nog verwachten ? Gaan er nog releases volgen met Jean-Marie Aerts of Sanchez of wie weet met iemand waarmee je nog niet hebt samengewerkt ?
DDD : Ik ben klaar met een nieuwe DDDJMX 4 track EP, met Jean-Marie Aerts dus en die gaan we in het najaar digitaal releasen. Ik werk momenteel aan een 5 tal nieuwe demo - tracks . DD Sanchez zit daar ook bij, en hopelijk lukt het om ook na de zomer nieuwe Neon Electronics muziek te produceren. Maar die spullen zullen waarschijnlijk 2024 releases worden..
DE : Dirk, mag ik je van harte danken voor dit interview en veel succes toewensen met alles wat de toekomst nog brengen zal ? De retrospectieve is alvast een hit, proficiat daarvoor.
DDD : Dankjewel Dark Entries voor de aandacht voor het project, graag gedaan en de felicitaties ontvang ik met open armen!