Gothic in Vlaanderen: Subcultuur tussen droom en daad? Deel 5


Zwart is de kleur van de aardkracht, heeft het vermogen om alle krachten van de geest om te zetten in daadkracht. Een kleur zonder schijn en illusie, die het mogelijk maakt om in onze gejaagde wereld toch geconcentreerd te blijven functioneren.

Het is duidelijk dat zwart in al die jaren de hoofdkleur is binnen de gothic subcultuur. ‘Zwart’ dat door buitenstaanders, de dominante cultuur, vaak wordt geassocieerd met het negatieve, het duistere, het kwade. Maar zwart is veel meer dan dat en, laat het een geruststelling zijn, gothic is veel meer dan zwart. Herinner de ambiguïteit als leidmotief (zie gothic is universeel en tijdloos), dan kan zwart nooit zonder wit.

In het beste geval zou je gothic als een amalgaam van emoties kunnen omschrijven, waarbij ook negatieve gevoelens niet worden geschuwd maar men er o.a. middels creatieve expressie, leert mee omgaan. Gezien ik gothic veel meer als een levensstijl beschouw is het imago dan ook eerder ondergeschikt en fungeert het vooral als een punt van herkenning voor gelijkgezinden, duidt het min of meer op gelijklopende interessesferen en bakent het natuurlijk de grens met de dominante cultuur af. Het zwart, vaak ook kleur van, in goths geval zachte en passieve rebellie en spiritualiteit, wordt aangevuld met paars, rood, tot zelfs geel en blauw (cf. de opkomst van de cyber goth cultuur, de hernieuwde interesse in oer genres als death rock en batcave). Naargelang de verschillende subgenres of sub-scenes die gothic rijk is, worden hier andere, soms zelfs zeer kleurrijke, accenten gelegd. Andere accenten die zich ook manifesteren in een eerder vaak levenslustige dan teneergeslagen of depressieve houding. Waar gothic in de jaren ’80 wel eens nihilisme en defaitisme werd verweten vraag ik me af hoe deze subcultuur, ondanks alles verder kon blijven floreren. De gothic subcultuur is immers een cultuur van actie en actieve, creatieve participatie, door en voor de leden van deze subcultuur.

Liefhebbers van gothic vind je in alle rangen en standen. In de fabriek en aan de universiteit. Tussen prille tieners en rijpe dertigers, soms zelf vader of moeder. Gothic is zowel een meisjes - als jongenscultuur. Gothic is een bonte verzamelingen aan subgenres en sub-scenes (dark electro, dark ambient, cyber goth, horror punk, goth metal, gothic rock, cold wave, electro pop,…) die permanent in interactie zijn en het ‘zwart’ meer kleur geven dan wat elke buitenstaander op een eerste aanblik zou denken! Goths zijn vrolijke, meestal creatieve en soms zelfs timide mensen (behalve onder gelijkgezinden) met een gezonde interesse in het leven, met al z’n ups en allicht evenveel downs.

Besluit

In dit artikel heb ik gepoogd vooral vanuit een eigen ervaringswereld te beschrijven wat goth anno 2008 tot goth maakt. Ondanks het feit dat de gothic subcultuur in België klein is, is het toch een zeer actieve subcultuur met een fanatieke (en dat bedoel ik niet negatief) aanhang, die gekenmerkt wordt door een relatief grote autonomie. De gothic subcultuur overleeft in België al ruim 25 jaar, vooral ondergronds, en ik ben er ten stelligste van overtuigd dat de subcultuur als dusdanig, onder welke vorm of label dan ook, niet zal weg te denken zijn uit de leef- en ervaringswereld van ‘jongeren en ouderen’ waar zij zich ook mogen bevinden op deze aarde. Meer zelfs, naar beleving zijn er wereldwijd allicht veel meer goths dan het oog op het eerste zicht zou doen vermoeden.

Ik eindig deze tekst met een aantal internet links, vooral van organisaties waarnaar ik eerder in deze tekst heb gerefereerd. In de andere gevallen is er een woordje uitleg voorzien. Indien u de gothic subcultuur op het net verder wil verkennen: vooraleer u in het hol van de vampier (sic) te wagen zijn ze uw bezoekje zeker waard. Via de linksecties van deze websites (de opsomming is verre van limitatief) komt u al een heel eind.

Kagan kalender: een overzicht van al wat er op het vlak van gothic in België en Nederland staat te gebeuren;

Organisaties België (niet limitiatief)
Chiroptera
Dark Entries
The Black Cave
Vampire Party<
beati Mortui
Le Fantastique
Bodybeats
Bunkerleute
Caer Gwydyon
Gothville


Belgische labels (niet limitatief)
Daft Records (electro, experimental)
Spectre (avant-garde, industrial, dark ambient)
Bats And Cats (avant-garde, industrial, dark ambient)
Alfa Matrix (electro, elctro pop)

Meest voorname festivals
Gothic Festival
Belgian Independent Music Festival

Kurt Ingels, 24/06/1970, is reeds jarenlang in de gothic scene actief als journalist (Dark Entries Magazine & Webzine), als organisator & dj (o.a. Weltschmerz Nacht fuiven in Gent) en als medeorganisator van concerten en festival (o.a. Belgian Independent Music Festival). Hij is tevens de schrijver van het enige en ondertussen uitverkochte boek over Belgische new wave (en al z’n subgenres) ‘De dag dat het zonlicht niet meer scheen’ (Het Collectief vzw, 1998).

Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van de reeks 'Talkie Walkie' van Ladda vzw en opgenomen in het boek 'Jongerensubcultuur 4 Beleivers / Non Believers', uitgegeven bij Acco


Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.