Even terug de geschiedenis in, het kon ook een quizvraag zijn, wanneer vond het eerste Belgian Independent Music Festival plaats en wie stond er op de affiche? Wel hier is het antwoord, het Belgian Independent Music Festival werd ooit, in 2002 opgericht om vooral beginnende en gevestigde alternatieve Belgische bands uit de wave/electro/goth scene een podium te geven. Op die eerste affiche stonden namen als Pangea, Lizard Smile, Erato, Act Dramatik, Empusae, Monolith (after show), A Split Second, Dive, Vomito Negro, The Neon Judgement en Suicide Commando. Het is geen geheim dat Dark Entries aan de wieg stond van dit ondertussen traditiefestival. Bij de eerste drie edities werd zelfs een cd uitgegeven, van de eerste wordt er zelfs eentje te koop aangeboden vanuit Nieuw-Zeeland voor € 66,30 euro! In 2002 kreeg je hem gewoon bij de aankoop van Dark Entries nummer 41. Een investering dus. Anno 2023 blijft Bimfest (de 21ste editie reeds), zo bekt het vlotter, trouw aan zijn oorspronkelijke doel, het promoten van Belgische alternatieve muziek al kwamen er met de jaren ook buitenlandse acts bij. Dit jaar werd weerom een mooie affiche samengesteld met een aanzienlijk Belgisch aandeel. We zetten de Belgische lichting even voor u op een rij.
Such Beautiful Flowers. Dit is het soloproject van Donny Woestenborghs die in 2019 zijn eerste grote wapenfeit via het helaas ter ziele gegane Wool-E Discs realiseerde, de ep “Neon Gloom”. Ik was aangenaam verrast bij een eerste live kennismaking en kocht dan ook meteen de ep, ik beloofde bij de aankoop het project een mooie toekomst. Het geluid is dark wave, met elektronische ruggengraat en met zin voor melodie die perfect aansluit bij het geluid van deze tijd. Na deze ep zorgde de pandemie voor stilte rond dit project, de laatste singel “Kiss The Grave” verscheen eind 2020 maar Such Beautiful Flowers keert nu terug naar het podium. Op 23 december is Such Beautiful Flowers ook te zien op de Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star waar ze samen met N.E.L. & J.P. optreden. Op Bimfest te horen en te zien zaterdag 2 december om 15u30.
The Ultimate Dreamers. The Ultimate Dreamers is een collectief met wortels in Lessines en met een geschiedenis die teruggaat tot de late jaren 80! Het duurde evenwel tot in 2021 om hun demomateriaal op een eerste drager te zetten “Live Happily While Waiting For Death”(Wool E-Discs / Dans Les Profondeurs). Het zette The Ultimate Dreamers weer aan het dromen want de groep maakte een doorstart met “Echoing Reverie” en vond ondertussen onderdak bij het Spleen+ label. Muzikaal brengen The Ultimate Dreamers aan de jaren 80 schatplichtige, melodieuze post punk die soms dansbaar uitpakt en dan weer doet dromen, immers nomen est omen. Recent verscheen de ep “Violent Ghost” een remix ep met het nieuwe, eerder stevig uitpakkende nummer “Big Violent”. Te horen en te zien op vrijdag 1 december om 19u30.
Shicksal. Dit project van Hobokenaar Rudy Huybrechts is misschien wel een beetje de vreemde eend in de bijt maar tevens misschien ook de meest opmerkelijk deelname aan het Bimfest dit jaar. Ik verklaar me. Deze meneer startte in de jaren 80, beïnvloed door namen als DAF en Front 242, met elektronische experimenten om als resident dj van de Antwerpse discotheek Prestige helemaal opgeslokt te worden door de new beat rage waaraan hij muzikaal zelf ook zijn steentje bijdroeg. Zo tekende hij bij Antler/Subway en het nummer “24 Hours” werd een hit in de nog niet door platte commercie platgetreden new beat tempels. Met het verdwijnen van de new beat rage verdween ook Schicksal, maar dat was buiten Walhalla Records gerekend waar in 2019 de compilatie vinyl “365 Days” verscheen. Schiksal werd opnieuw van onder het stof gehaald en ging in op de uitnodiging van Bimfest om zijn mix van ebm en new beat live op het podium te brengen. Een exclusiviteit. Te horen en te zien op zaterdag 2 december om 17u30.
Signal Aôut 42. Kortweg SA42 is een Belgische electro / ebm band met een rijke geschiedenis die op vandaag nog altijd alive and kicking is. Zo verscheen recent bij het gerenommeerde Duitse Out Of Line label het album “Ex Voto”. Pittig weetje: de allereerste release op Out Of Line was de SA42 compilatie “Immortal Collection 1983 - 1995”. Het begon voor bezieler Jacky Meurisse en kompaan Damien Vandamme echter allemaal voor echt in 1986 met de release van de maxi “Girls Of Vlaanderen” (Disco Smash Production) en nadien zou SA42 nooit meer, hoewel er lange pauzes waren, verdwijnen. SA42 brouwde een aantal underground cult hits die in electro / ebm kringen steevast op bijval konden rekenen. Ik noem even “Pleasure And Crime”, “Dead Is Calling”, “Submarine Dance”, “Waterdome”, “Time Is Coming” of “Oxygen” om er een paar te noemen. Te horen en te zien op zaterdag 2 december om 21u40.
This Morn’Omina. Geen onbekende naam dit project van Mika Goedrijk die Bimfest in tribal en trancy electro met her en der een industriële escapade zal onderdompelen. Ze worden gelabeld als uitvinders van de tribal industrial, opgericht in 1996 begint het allemaal voor echt met de release van “Nezeri Enti Sebauem Neterxertet“ (Old Europe Cafe) een album dat een soort tribale ambient laat horen maar met de jaren zal het geluid van This Morn’Omina worden aangesterkt met hardere electro geluiden waarbij trance en techno invloeden niet worden geschuwd om een dwepend, ijzersterk geluid te creëren dat de luisteraar steevast naar hogere sferen voert. Een dansfeest op Bimfest is dan ook een zekerheid. This Morn’ Omina is tegenwoordig onderdak bij het Duitse cult label Dependent waarin 2021 hun voorlopig laatste wapenfeit verscheen “The Roots Of Saraswati". Te horen en te zien op zaterdag 2 december om 20u30.
Lords Of Acid. Bimfest is ook een sexy festival. Dit jaar mag Lords Of Acid, de groep rond Maurice Engelen, dat uitvoerig komen bewijzen. Maurice Engelen mag dan bij ons vooral en meer bekend zijn van dat andere project, Praga Kahn, deze Lords Of Acid kwam eerst en werd vooral over de grote plas immens populair. Weetje: “Lust” uit 1991 was het eerste Belgische ‘dance album’ dat goud haalde in de Verenigde Staten. De muziek zou je dan ook als een soort crossover industrial/techno kunnen omschrijven waarbij de nadruk op erotiek en seks ligt. Een meer vettige versie van Praga Kahn zeg maar dat zichzelf onsterfelijk maakte in new beat tijden met de onweerstaanbare hit “I Sit On Acid” (1988) en als één van de weinige acts het korte new beat tijdperk wist te overleven. Al was het dan vooral in Amerika. Niet in het minst door te gaan voor een nieuw geluid maar kinky seks uit te blijven spelen als inspiratie. In 2024 trekt de groep terug naar Amerika voor een uitgebreide toer, de “Make Acid Great Again Tour” (ook een vette knipoog) maar niet zonder eerst langs Bimfest te passeren om er een zeldzame, volwaardige Europese show te geven. In 2022 verscheen bij het Amerikaanse Metropolis nog een heus remix album dat naar de naam “Beyond Booze” luistert, hun op heden laatste studio album “Pretty In Kink” dateert van 2018 en verscheen eveneens bij Metropolis. Bimfest goes kinky vanaf middernacht op vrijdag 1 december.
Voor alle info, aanschaf van tickets en uiteraard de deelnemende buitenlandse acts, één adres de officiële bimfest website via organisator Bodybeats!