casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.058 items

   

Zeitkratzer & Ensemble 2e2m
KRAFFT
Avant-Garde - Hedendaags klassiek - Jazz
06/01/2021 : Zeitkratzer & Ensemble 2e2m - KRAFFT
Zeitkratzer
06/01/2021, Dimi Brands

Bij het zien van de naam Zeitkratzer moest ik even in mijn geheugen graven aangezien deze naam me niet onbekend voorkwam, al kon ik er niet meteen iets concreet opplakken.

Na een beetje zoekwerk viel het kwartje: Peter De Koning had me ooit over deze groep verteld, als zijnde een orkest dat ooit een plaat maakte met klassieke bewerkingen van... Whitehouse! Het moet immers niet steeds Bach of Mozart zijn nietwaar, maar met deze keuze behaal je alvast de hoogste score voor originaliteit wat ons betreft.

Zeitkratzer werd in 1997 opgericht door Reinhold Friedl en werd al snel een rolmodel binnen nieuwe, ruimdenkende muziek. Zeitkratzer zette een nieuwe praktijk in het beoefenen van hedendaags klassieke muziek in gang. Het viel niet in dovemansoren want door de jaren heen werkte het orkest samen met noise-giganten als Merzbow, Keiji Haino en William Bennett (Whitehouse), elektronische muzikanten als Carsten Nicolai (Alva Noto) en Terre Thaemlitz, jazzmuzikanten zoals Terje Rypdal of Elliott Sharp, maar ook Lou Reed, zelf niet vies van een portie experiment, vult het indrukwekkende lijstje aan. Herinterpretaties van Schönberg en Bach en niet te vergeten uitvoeringen van muziek van Helmut Lachenmann, James Tenney en Morton Feldman maakten duidelijk dat de unieke aanpak, de uitstekende en internationaal in de prijzen gevallen leden van het orkest, het onafhankelijke karakter van het project en de hoge muzikale kwaliteit ertoe hebben geleid dat Zeitkratzer wereldwijd erkenning heeft gekregen.

KRAFFT (voor orkest) werd in 2016 gecomponeerd in opdracht van de Franse staat en ging in première in Parijs en Marseille. Het was ook de eerste ontmoeting tussen de twee ensembles: naast dus de bekende avant-garde groep Zeitkratzer was dit verder nog het Ensemble 2e2m -een kamergroep uit Parijs die bekend staat om hun fantastische geluid en de eerste opnames van de muziek van Giacinto Scelsi. Het is tevens een van de oudste (opgericht in 1972) en meest vooraanstaande ensembles binnen de ‘nieuwe muziek’ in Frankrijk. De naam is een acroniem voor “etudes et expressions des modes musicaux”.

KRAFFT is een minimalistische maximale compositie. Dit wil zeggen dat alle instrumenten overal ritmisch eenstemmig spelen. Alleen de geluiden en hun combinaties veranderen meedogenloos door het stuk heen. KRAFFT is met opzet verkeerd gespeld om een ironisch-onomatopoëtische vertolking te creëren van de Duitse term “Kraft”. De luisteraar wordt blootgesteld aan een sonische onderstroom. Het idee van enorme macht en kracht is hier verbinden met clandestiene en onbekende regels die de voortgang van het geluid beheersen: er gebeurt iets, maar we weten niet precies wat, wanneer of hoe.

De cd mag dan wel opgesplitst zijn in 4 aparte nummers, eigenlijk luister je naar 1 nummer in zijn geheel. Vanaf het begin lijkt het er steeds op dat de instrumenten telkens opnieuw een slotakkoord spelen. Dachten we aanvankelijk dat dit enkel gold voor het eerste (denkbeeldige) nummer, constateerden we dat het eigenlijk van toepassing is op de volledige eerste helft van het album. Vrij enerverend eerlijk gezegd, al zal het natuurlijk niet de bedoeling geweest zijn van beide orkesten om ons met iets ‘gemakkelijks’ op te zadelen).

De link met jazz die deze hedendaags klassieke muziek ontegensprekelijk met zich meedraagt is niet moeilijk te onderkennen.

We hadden de hoop al vrij snel opgegeven, maar op de tweede helft van het album slaat het roer plots om. Zeggen dat het dan helemaal anders klinkt is lichtjes overdreven, maar door de accenten te verleggen komt men wel met iets wat minder enerverend werkt dan het eentonige eerste kwartier. De subtiliteit waarmee deze overgang gebeurt zegt veel over de professionaliteit van deze twee ensembles (zoals u kan zien werd op Dark Entries reeds veel van Zeitkratzer onder de loep genomen).

Toch kan ik op het einde van de rit maar matig enthousiast zijn. Het is een feit dat deze twee ensembles voor de leken absoluut te ontdekken zijn, maar ik zou in plaats van deze KRAFFT eerder een ander album aanraden. Laat dus vooral niet na om eens te grasduinen in ons archief.

Zeitkratzer

Ensemble 2e2m

Dimi Brands
06/01/2021

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraοne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Leden van Pussy Riot ontvluchten Rusland

Ze spelen op vrijdag 20 mei in Het Depot in Leuven. Pussy Riot werd wereldberoemd als feministische punkgroep met radicale performances nadat ze een anti-Poetin gebed opdroegen in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Pussy Riot had het licht gezien in 2011 en was deel van de omvangrijke protesten die in 2011 en 2012 ontstonden toen Poetin ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : IC3PEAK stelt nieuwe plaat 'Kiss of Death' voor in de Botanique

Een Russische groep die u best in het oog houdt is IC3PEAK. Dit duo – dat eerder in de experimentele elektronica en witchhouse opereert – heeft het al aan de stok gehad met de Russische overheid. De tekst van het nummer ‘Смерти больше нет’ ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Russische avantgardegroep Shortparis komt naar de Botanique

De Botanique heeft duidelijk een oog op interessante Russische groepen uit de tegencultuur. Shortparis is zo’n grensverleggende groep, en ze komen op 24 september naar de Brusselse concertzaal. De groep ontstaat in 2012 in Sint-Petersburg en had van meet af aan de ambitie om een nieuwe muzikale taal te ontwikkelen. Dat deden ze door ...

lees meer...
INTERVIEW : HΔGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...