casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.373 items

   

Zeitkratzer
Electronics 3CD-box - Carsten Nicolai / Terre Thaemlitz / Keji Haino -
Minimal - Neoklassiek - Noise - Techno - Unclassifiable
13/11/2011 : Zeitkratzer - Electronics 3CD-box  - Carsten Nicolai / Terre Thaemlitz / Keji Haino -
Zeitkratzer
13/11/2011, Jan Denolet

Wanneer je experimentele elektronische muziek naar modern klassieke -akoestische- muziek wil vertalen dan zit je met een conflict. Hoe laat je klassiek geschoolde muzikanten een stuk spelen waar überhaupt geen notenpartituur voor bestaat...? Het elfkoppige modern-klassieke ensemble Zeitkratzer heeft echter veel ervaring met het oplossen van dit conflict. Het is met het repertoire waardoor ze zich laten uitdagen eerder regel dan uitzondering om zich soepel in te passen in de soms vreemde of ongebruikelijke richtlijnen die de componist doorgeeft. Want ook de impro-artiest, de zgn. knoppendraaier of de intüïtieve muzikant beschouwen ze als componist; ook wanneer deze 'componist' een zelfverklaarde non-muzikant is die geen noot kan lezen. En Noise beschouwen ze als muziek, daarmee een antwoord gevend op een discussie die al van bij de aanvang van het avantgardistisch-klassieke muziekgenre (merk de contradictie in deze omschrijving op) gevoerd wordt... Door de jaren heen hebben ze al met veel artiesten uit het experimentele electronische circuit samengewerkt en dit was steeds voor beide partijen een hele uitdaging. Hoe breng je met een klassiek ensemble in Gods naam muziek die grotendeels bestaat uit clicks, sinewaves, gestoei met frequenties en dergelijke? Komt daar nog eens bij dat elke artiest zo zijn eigen manier heeft om aan te geven hoe zijn muziek moet klinken. Zo moesten ze voor het vertalen van het werk van Bernhard Günter afgaan op een gekregen CD-r, zodat ze zelf konden uitvissen hoe het verder moest. Een perfectionist als William Bennett van Whitehouse (deel 4 uit deze Electronics-serie) kwam dan weer ter plaatse om zich ervan te vergewissen dat zijn noise exact werd uitgevoerd zoals hij het oorspronkelijk bedoeld had. Ook voor deze eerste 3 delen van hun Electronics-serie, elk deel ook apart verkrijgbaar, beloofde het geen evidente rit te worden...!

Carsten Nicolai is bij ons beter gekend onder zijn artiestennaam Alva Noto, onder dewelke hij zich nu eens gooit op uitgebreide ambientlandschappen om een andere keer weer minimal techno te gaan klinken; Voor zijn richtlijnen gaf Nicolai tijdschema's mee waarop stond wanneer wat moest gebeuren. Nicolai speelde ook met het ensemble mee, zodat we hier een soort van electro-akoestische mengvorm krijgen. Vaak diende het ensemble af te gaan op de electronica om te weten wanneer er een wijziging werd verwacht. Voor deze samenwerking zat Carsten Nicolai duidelijk in een drone-periode. Synchron Bitwave is een mooi voorbeeld van een mooi versmeltingsproces tussen de akoestische en electronische drone. Op 5 min komt de nadruk meer op de electronica, korter maar ook iets krachtiger. C1 Pt.1 en Pt.2 zijn nog de beste tracks -heerlijk lang ook- met hun aanvulling van een spaarzame, bijna meditatieve piano. Topwerk van beide partijen!

Terre Thaemlitz is een geval apart, niet alleen op vlak van muziek. Deze androgyne persoonlijkheid is niet alleen politiek/sociaal actief; hij/zij is ook een trotse genderactivist en zelfverklaarde pandrogyn (net zoals bv. Genesis P Orridge). Terre is niet alleen op vlak van genderidentiteit een kameleon. Op vlak van muziek wordt er duchtig gelaveerd tussen allerhande stijlen van techno, house en noise. Voor de samenwerking met Zeitkratzer werd de nadruk gelegd op Terre's non-electroakoestische dancemuziek. Het akoestische Down Home Kami-Sakunobe is bijna pure souljazz op een technoritme. Het nummer is heerlijk opzwepend en uitzinnig als zwarte gospel kan klinken. Moest Terre Thaemlitz er niet onze aandacht voor vragen dan zou je het sociale aspect van het nummer bijna aan jezelf voorbij laten gaan. Al dansend wordt de problematiek van langdurige werkloosheid en inflatie erin geramd. 500 Year Orbit en Sloppy 42nds tappen duidelijk uit een ander vaatje: waar op het ene de piano een imitatie van knetterende electronica ten beste geeft dan klinkt het als een Chance Meeting on a Dissecting Table Between Mühlbacher and Nurse With Wound. Hobo Train kan dan zo gepikt zijn uit het repertroire van Moondog. Een fantastisch en buitenzinnig oerwoud van akoestische techno. Terre stond erop om samen met Zeitkratzer een nieuwe compositie te maken: het 25' lange, prachtig meditatieve Superbonus. Het contrast met de georganiseerde chaos van Hobo Train kon niet groter en mooier zijn...

Keji Haino tenslotte is een naam die in het wereldje van noise eigenlijk weinig of geen introductie nodig heeft. Deze non-muzikale radicaal gaat al heel wat jaartjes mee en heeft nog nooit water in de wijn gedaan. Wilde maar rake improvisatie is zijn handelskenmerk. De man was zo verrast en gecharmeerd door het improvisatietalent van deze klassiek geschoolde muzikanten dat hij zich bij wijze van grap liet ontvallen dat hij de zanger van Zeitkratzer wou zijn. Op het gedeelde podium wàs hij dat ook effectief, getuige Aria Pt.1 en Pt.2. Het zijn echter zijn geïmproviseerde vocale uithalen die de beide nummers in discrediet brengen. Pakweg Sainkho Namtchylak had hier een betere invulling aan gegeven. Veel wordt goedgemaakt door de 25' durende earfuck met de naam Sinfonia. Deze noise met klassieke instrumenten kan zich meten met het beste wat Ground Zero heeft voortgebracht. Laatste nummer van deze CD én deze box is Drum Solo. Het gaat van enige Kabuki of Noh percussie naar het soort experimenteel drummen waar Stomu Yamast'ha zo goed in was. Helaas verzandt het naar het einde toe in een drumsoep die teveel doet denken aan progrockdrummers op peyote...

Deze box met de eerste 3 albums uit Zeitkratzer's Electronics-serie is afwisselend genoeg om een breed publiek aan te spreken: van techneuten en noisefreaks tot de meer modale liefhebber van avantgardistisch klassiek. Deze box is bijna een verplicht archiefstuk! Wie kieskeuriger en/of zuiniger is kan deze recensie eventueel gebruiken om één van de 3 albums apart aan te schaffen. En vergeet u het vierde deel met Whitehouse zeker ook niet! Nu maar hopen dat er ooit een vijfde deel komt waarin ze willen samen werken met Steven Stapleton aka Nurse With Wound...

http://www.zeitkratzer.de/

Jan Denolet
13/11/2011

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/09/2020 : Extra namiddagshow Neetwave 2020

Sedert vorig jaar kent Retie een nieuw indoorfestival : Neetwave. Na het succes van de eerste editie kon het dan ook niet uitblijven dat er een vervolg voor 2020 ging komen. Totdat een Hardnekkig Beestje uit China zich er mee ging moeien. De wereld, en vooral zijn evenementen, ging op slot. En toch slaagt de organisatie van Dark Balloon ...

lees meer...
NIEUWS 25/09/2020 : Piep! Daar is Dead Souls Rising.

Het is met wat, daar is alweer een gothic formatie die opstaat uit de doden... Dead Souls Rising, geboren in 1993 en na twee albums, “Ars Magica” (1995) en “Scented Garden” (1997) spoorloos duiken op met "Isadora" (gelimiteerd op 200 exemplaren) op het eigen Mysis label. Het titelnummer wordt meteen uitespeeld ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Rosetta Stone met nieuw album en box!

Het kan niet op. Als trouwe lezer merkte u allicht reeds dat Dark Entries (en ik niet in het minst) een hart heeft voor gothic rock. Zo verscheen nog maar pas het leuke nieuws dat het Amerikaanse The Wake uitpakt met een nieuw album en nu mag ik ook zeggen dat hun Britse evenknie Rosetta Stone in 2020 hetzelfde doet. Waar het album “Seems ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : HUGS OF THE SKY (finalist Humo's Rock Rally 2020) - Na wat research staan we nog harder te popelen om Andrew Eldritch te ontmoeten.

Na het horen van hun laatste album Virtual Lullaby Circus tipten we hen reeds als favorieten in de momenteel lopende Humo’s Rock Rally. En zie, we hadden het maar weer eens bij het rechte eind: kwaliteit komt altijd bovendrijven en bijgevolg stootte het Limburgse Hugs Of The Sky door tot de finale van dit prestigieuze concours. Even ...

lees meer...
INTERVIEW : RAYA SCHADUWJAAGSTER - Ik ben echt een dummie als het aankomt op mediteren en ademen.

Onlangs, tijdens volle maan, volgend op Lugghnasadh bracht Sven Visterin (Ernst H. Störzhendr/The Horny Hour (Radio Centraal)) in samenwerking met Sombre Soniks de compilatie The Central Throne uit. Het is een album dat gaat over hartcoherentie. Bij een album dat ademhalingsoefeningen moet begeleiden denken wij spontaan aan het soort ...