|
|||||||||||||
Wat Zä Lä Thü precies mag betekenen, daar hebben we het raden naar, maar een blik op de hoes zal al meteen duidelijk maken dat we best ons licht opsteken in occulte kringen. Het Amerikaanse duo werd in 2012 opgericht en na enkele demo’s was de tijd rijp voor hun eerste full length. Toch was het duo al eerder actief met muziek bezig, zangeres Katera kwam er pas in 2013 bij, maar The Awakened One (de instrumentalist van het duo) was in de periode van 1995 tot 2012 al bezig met een soloproject dat al verschillende naamwissels onderging: The Awakened One, Muses Of Chaos, DRALA, The Inverted, Aethyria, Servants Of Twilight, Zä Lä Thü is feitelijk de voortzetting van dit langlopende soloproject dat echter nooit het demo stadium wist te ontgroeien. We kunnen dus stellen dat er een lange aanloop was naar het serieuze werk, deze eerste volwaardige plaat. Met zijn basis in het occultisme wil Zä Lä Thü naar eigen zeggen de werkelijkheid beïnvloeden door middel van gecontroleerde gedachte-vorm projecties in de uiterlijke manifestatie van sonische resonantie. Je moet jezelf kunnen verkopen uiteraard, maar een label wisten ze met deze promopraat klaarblijkelijk niet warm te maken, want dit debuut komt uit in eigen beheer. Zä Lä Thü brengt een rijk klankenpalet waarin allerhande metalstijlen door elkaar geroerd worden, ik ben inzake het metalgenre niet genoeg onderlegd om er het juiste etiket op te plakken. Niet erg zegt Zä Lä Thü zelf, want ze kiezen er bewust voor niet voor een eenvormige sound te gaan omdat ze (en ik citeer) weigeren zich aan de slavernij verbonden aan een bepaald genre te onderwerpen. Dit levert soms fijne kruisbestuivingen op zoals het industrieel aandoende ‘Exchanging Tongues With Morpheus’ alwaar ethnische avant-garde geluiden hun opwachting mogen maken. Meer etnisch gitaargepingel, we vermoeden van een sitar, horen we terug op ‘Val-Kree’ waarop ook even chantende monniken hun mantra ten berde mogen brengen. Ook de synths die ‘Hail Hail Babalon’ een gotische toets meegeven weten ons te bekoren. Hoewel tekstueel de nadruk op het occulte ligt, is ook maatschappijkritiek het duo niet vreemd, zoals op openingsnummer ‘The Enslaved Walk Free’, de huidige slaven der maatschappij zijn niet meer de slaven zoals we die kennen uit de geschiedenisboeken, maar mensen zoals u en ik waarvan het denken bepaald wordt, hoog tijd dus om dit in te zien, en deze ketens af te werpen aldus Zä Lä Thü. Maar het meest van al, en dit gedurende de hele plaat, zijn we te spreken over de sterke vocalen van zangeres Katera (The Scarlet Woman) die boven het muzikale geweld waarvoor de mannelijke helft van het duo, The Awakened One, verantwoordelijk is, meer dan haar mannetje kan staan. Wie vertrouwd is met hun landgenoten Sabbath Assembly, kan zeker qua thematiek en muzikaal parallellen trekken. Ten slotte, baarden zijn tegenwoordig blijkbaar ‘hip’, maar toch zouden we The Awakened One aanraden de schaar ter hand te nemen, want qua potsierlijkheid kan zijn exemplaar wel tellen.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
The Vision Bleak - The Unknown
Klaus Schulze - Picture Music (re-release)
Tanz Ohne Musik - Infinity
Klaus Schulze - Irrlicht (re-release)
Heaven Falls Hard - The Mercy-Go-Round
Amenra - Alive
Alkerdeel - Lede
Beatbox Machinery - Shock Metal
November Növelet - Unintended By Nature (The Singles 1994-2012 + Bonus Material)
Tangtype - Trajet
In hetzelfde genre: METAL
Vigilante - The New Resistance (Featuring John Bechdel)
Omega Massif - Karpatia
Pombagira - Iconoclast Dream
Diamond Plate - Generation Why?
Kerretta - Saansilo
Rise To Remain - City Of Vultures
ASP - Der komplette schwarze Schmetterling – Zyklus 1 bis 5
ASP - Wechselbalg
Diablo Blvd - Builders Of Empires
Kentucky Dare Devils - Yes But No