casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.904 items

   

Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura
Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Experimental - Noise
06/02/2018 : Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura - Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Kyou Records  Kyou Records
06/02/2018, Dimi Brands

Een doffe piep, een langgerekte piep, een snerpende piep en eender welke piep u zich nog kan indenken duiken de kop op tijdens ‘Occurrence 1’ om vervolgens bruut verzopen te worden in een nietsontziend bad van distortion. De piepjes geven zich echter niet zo maar gewonnen, want uitmondt in een chaos van geluid die de grenzen van toelaatbaarheid van vele luisteraars zal tarten.

Wees alvast voorbereid, want deze veelheid aan piepjes zal gedurende heel het album (zo’n 45 minuten) her en der hun opwachting blijven maken.

Yuma Takesita begon met het maken van geïmproviseerde/experimentele muziek in 2001. In 2011 verhuisde hij naar Tokio en begon zijn eigen instrumenten te bouwen door een elektrische basgitaar om te vormen met verschillende geluidsmodules en machines.

Ook Toshimaru Nakamura heeft er een handje van weg om creatief om te springen met instrumenten. Zijn instrument is het ‘no-input mixing board’, wat een beschrijving is van zijn manier van werken met een standaard mengpaneel als zijnde een elektronisch muziekinstrument, namelijk door geluid te produceren zonder enige externe audio input. Deze manier van werken met het mengpaneel is niet alleen innovatief wat betreft de geluiden die voortgebracht worden, maar wat nog belangrijker is is de benadering tot de persoon achter het paneel die deze werkwijze vraagt. De onvoorspelbaarheid van het instrument vereist namelijk een houding van gehoorzaamheid en berusting in het systeem én het geluid dat het produceert, wat een hoge mate van onbepaaldheid en verrassing voor de muziek oplevert. Nakamura werkt ondertussen al sinds het midden van de jaren 90 volgens deze methode, en verscheen al op meer dan honderd compilaties, waaronder ook negen solo cd’s.

De werkwijze van het duo Takeshita/Nakamura doet ons een beetje denken aan het tweede deel uit de Neo Electroacoustic Ambient Series*: A Circuit Not Turning van Kayu Nakada. Een werk dat hem niet alleen 9 sterren opleverde, maar ook een plaats in mijn eindejaarslijstje van 2017. Maar Nakada pakt het subtieler aan, en laat het nu net deze factor zijn die maakte dat we bij zijn werk spraken van een klein meesterwerkje.

Qua subtiliteit scoort ‘Differentiation I’ hogere punten dan zijn voorganger, al verschillen de grondtonen in se niet zo heel erg veel van elkaar. Zo zie je maar dat ook in het noise genre, afhankelijk van de invalshoek, steeds weer nieuwe resultaten te voorschijn getoverd kunnen worden. Ook hier weer op het einde een voorliefde voor feedback en distortion, die het voorheen opgebouwde met graagte aan gruzelementen boren.

‘Occurence II’ lijkt het nog kalmpjes aan te doen, maar al snel zijn er hevige stoorzenders in het spel die ons van mening doen veranderen. Maar ook hier gaat het er allemaal subtieler aan toe dan in het eerste deel, en weet men een soort van spanning op te bouwen die het geheel aangenaam blijft houden.

Al is de term aangenaam op deze cd enorm relatief en subjectief te noemen, zeker in het afsluitende ‘Occurrence III’ alwaar het gepiep als een ware geseling voor de oren begint te klinken.

Desalniettemin houden wij van dit soort geniale gekte, en zijn dan ook weer kwistig met de punten. Vertrouw ons daarom ook niet blindelings in ons oordeel, maar beluister dit eerst eens zelf, alvorens te oordelen dat we bij Dark Entries niet goed meer sporen. Dit soort experimentele noise is immers zeker niet voor iedereen weggelegd.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Yuma Takeshita

Toshimaru Nakamura

Dimi Brands
06/02/2018

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2021 : Het Cold Transmission label heeft weer een paar leuke releases klaar!

Hopelijk liggen ze gauw op de redactietafel voor een kritische review hoor ik u al denken. Feit is dat Cold Transmission naarstig aan de weg blijft timmeren om minder gekende internationale post punk acts (en alles wat onder dat label vegeteert) tot bij ons in de woonkamer te brengen en dat alleen al verdient respect. Recent verscheen er nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : 'Leidenschaft' van Lacrimosa voor onder de kerstboom?

Er werd een plaat van Lacrimosa beloofd voor 2020, maar er is de afgelopen twee jaar zoveel gebeurd dat we Tilo Wolff kunnen vergeven dat het wat langer geduurd heeft. Al sinds een paar dagen worden er evenwel steeds meer details bekend gemaakt over de nieuwe Lacrimosa. Deze komt op 24 december 2021 uit, net op tijd dus om het als kerstcadeau ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : Dicentra Macrantha: een vernieuwend gothic rock project

Laten we er maar eens als bij de kippen bij zijn. Dicentra Macrantha is een nieuw project uit Leuven, dat net zijn eerste nummers uitgebracht heeft: 'Goddess' en 'Halloween'. Toch gaat het hier ook om een oude bekende. Krys Lunacy van Dicentra Macrantha is immers ook de man die rond 2011 de muziek van de batcave cultgroep The ...

lees meer...
FOTO'S : Winterkälte - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DIVE - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Iszoloscope - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...