casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.091 items

   

Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura
Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Experimental - Noise
06/02/2018 : Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura - Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Kyou Records  Kyou Records
06/02/2018, Dimi Brands

Een doffe piep, een langgerekte piep, een snerpende piep en eender welke piep u zich nog kan indenken duiken de kop op tijdens ‘Occurrence 1’ om vervolgens bruut verzopen te worden in een nietsontziend bad van distortion. De piepjes geven zich echter niet zo maar gewonnen, want uitmondt in een chaos van geluid die de grenzen van toelaatbaarheid van vele luisteraars zal tarten.

Wees alvast voorbereid, want deze veelheid aan piepjes zal gedurende heel het album (zo’n 45 minuten) her en der hun opwachting blijven maken.

Yuma Takesita begon met het maken van geïmproviseerde/experimentele muziek in 2001. In 2011 verhuisde hij naar Tokio en begon zijn eigen instrumenten te bouwen door een elektrische basgitaar om te vormen met verschillende geluidsmodules en machines.

Ook Toshimaru Nakamura heeft er een handje van weg om creatief om te springen met instrumenten. Zijn instrument is het ‘no-input mixing board’, wat een beschrijving is van zijn manier van werken met een standaard mengpaneel als zijnde een elektronisch muziekinstrument, namelijk door geluid te produceren zonder enige externe audio input. Deze manier van werken met het mengpaneel is niet alleen innovatief wat betreft de geluiden die voortgebracht worden, maar wat nog belangrijker is is de benadering tot de persoon achter het paneel die deze werkwijze vraagt. De onvoorspelbaarheid van het instrument vereist namelijk een houding van gehoorzaamheid en berusting in het systeem én het geluid dat het produceert, wat een hoge mate van onbepaaldheid en verrassing voor de muziek oplevert. Nakamura werkt ondertussen al sinds het midden van de jaren 90 volgens deze methode, en verscheen al op meer dan honderd compilaties, waaronder ook negen solo cd’s.

De werkwijze van het duo Takeshita/Nakamura doet ons een beetje denken aan het tweede deel uit de Neo Electroacoustic Ambient Series*: A Circuit Not Turning van Kayu Nakada. Een werk dat hem niet alleen 9 sterren opleverde, maar ook een plaats in mijn eindejaarslijstje van 2017. Maar Nakada pakt het subtieler aan, en laat het nu net deze factor zijn die maakte dat we bij zijn werk spraken van een klein meesterwerkje.

Qua subtiliteit scoort ‘Differentiation I’ hogere punten dan zijn voorganger, al verschillen de grondtonen in se niet zo heel erg veel van elkaar. Zo zie je maar dat ook in het noise genre, afhankelijk van de invalshoek, steeds weer nieuwe resultaten te voorschijn getoverd kunnen worden. Ook hier weer op het einde een voorliefde voor feedback en distortion, die het voorheen opgebouwde met graagte aan gruzelementen boren.

‘Occurence II’ lijkt het nog kalmpjes aan te doen, maar al snel zijn er hevige stoorzenders in het spel die ons van mening doen veranderen. Maar ook hier gaat het er allemaal subtieler aan toe dan in het eerste deel, en weet men een soort van spanning op te bouwen die het geheel aangenaam blijft houden.

Al is de term aangenaam op deze cd enorm relatief en subjectief te noemen, zeker in het afsluitende ‘Occurrence III’ alwaar het gepiep als een ware geseling voor de oren begint te klinken.

Desalniettemin houden wij van dit soort geniale gekte, en zijn dan ook weer kwistig met de punten. Vertrouw ons daarom ook niet blindelings in ons oordeel, maar beluister dit eerst eens zelf, alvorens te oordelen dat we bij Dark Entries niet goed meer sporen. Dit soort experimentele noise is immers zeker niet voor iedereen weggelegd.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Yuma Takeshita

Toshimaru Nakamura

Dimi Brands
06/02/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 15/10/2018 : Eerste drie namen voor Black Easter zijn bekend.

Het jaar was nog maar net uit de startblokken, maar met het overlijden van onze goede vriend Ward De Prins hing er al meteen een pikzwarte wolk boven 2018. Ward was niet alleen een belangrijke persoon bij Peek-A-Boo, tevens organiseerde hij ook het Black Easter Festival, dat tot op heden reeds 2 maal had plaatsgevonden. Ter ere van ...

lees meer...
INTERVIEW : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.

Coph Nia gaf vorig jaar tijdens het verjaardagsfestival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry een verpletterend optreden dat door vele bezoekers als absoluut hoogtepunt ervaren werd. Onder deze bezoekers ook de organisatie van het Nederlandse Dwaalspoor en zij wilden maar wat graag dat de Zweed Mikael Aldén (of Aldenon Satorial ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Numan: de planeet zou het beter doen zonder ons

Bluedot lijkt wel een ideaal festival om Gary Numan uit te nodigen. Het festival draait rond wetenschap en is genoemd naar het blauwe puntje dat onze planeet in het universum vormt. Gary Numan heeft met 'Savage' een plaat gemaakt over hoe mensen proberen te overleven nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Heruitgave van drie eerste Siglo XX-ep's

40 jaar Siglo XX moet gevierd worden. Met een uitzonderlijke reünietournee natuurlijk, maar ook een paar heruitgaven zullen niet misstaan. Het Leuvense Onderstroom specialiseert zich al jaren in heruitgaven van wavegrootheden en zijn uiteraard ideaal voor de klus. Zij brachten eerder de lp 'Siglo XX' uit, en brengen nu de drie ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Wavefest in Baroeg met Agent Side Grinder, Dive, Zanias...

Op 20 oktober kunt u in de Baroeg van Rotterdam terecht voor de vierde editie van Wavefest, en er staat heel wat moois op de affiche. Agent Side Grinder heeft een turbulente tijd gekend, met het - vriendschappelijk - vertrek van verschillende leden waaronder oorspronkelijk zanger Kristoffer Grip. De groep is nu herleid tot een trio, maar ...

lees meer...
NIEUWS 09/10/2018 : Toekomstmuziek door VNV Nation

'No Future' zongen de punkers. VNV Nation is daar niet zo zeker van... Zij wachten geduldig op de toekomst, en vragen zich af wanneer die er dan eindelijk aankomt. Dat is natuurlijk verwarrend, want elke keer je denkt dat de toekomst er eindelijk is, verandert die in heden en al even snel in verleden. Alle existentiële twijfels ...

lees meer...
INTERVIEW : COCAINE PISS - Natuurlijk is iedereen vroeger en nu door de oldschool punk bands beïnvloed, maar ik denk dat het goed is ook te luisteren naar wat nu gebeurt.

Die punkgroepen klinken allemaal hetzelfde, ik heb het allemaal al eerder gehoord… Wie zo denkt, moet dringend eens naar Cocaine Piss luisteren, het bewijs dat er anno nu nog steeds vernieuwende dingen worden gemaakt in het genre. Cocaine Piss komt op 10 november naar het Breaking Barriers festival in Leuven, en Malcolm Nix nam in de ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : UK Subs - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel