canli casino

Dark Entries Logo

6.681 items

   

Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura
Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Experimental - Noise
06/02/2018 : Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura - Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Kyou Records  Kyou Records
06/02/2018, Dimi Brands

Een doffe piep, een langgerekte piep, een snerpende piep en eender welke piep u zich nog kan indenken duiken de kop op tijdens ‘Occurrence 1’ om vervolgens bruut verzopen te worden in een nietsontziend bad van distortion. De piepjes geven zich echter niet zo maar gewonnen, want uitmondt in een chaos van geluid die de grenzen van toelaatbaarheid van vele luisteraars zal tarten.

Wees alvast voorbereid, want deze veelheid aan piepjes zal gedurende heel het album (zo’n 45 minuten) her en der hun opwachting blijven maken.

Yuma Takesita begon met het maken van geïmproviseerde/experimentele muziek in 2001. In 2011 verhuisde hij naar Tokio en begon zijn eigen instrumenten te bouwen door een elektrische basgitaar om te vormen met verschillende geluidsmodules en machines.

Ook Toshimaru Nakamura heeft er een handje van weg om creatief om te springen met instrumenten. Zijn instrument is het ‘no-input mixing board’, wat een beschrijving is van zijn manier van werken met een standaard mengpaneel als zijnde een elektronisch muziekinstrument, namelijk door geluid te produceren zonder enige externe audio input. Deze manier van werken met het mengpaneel is niet alleen innovatief wat betreft de geluiden die voortgebracht worden, maar wat nog belangrijker is is de benadering tot de persoon achter het paneel die deze werkwijze vraagt. De onvoorspelbaarheid van het instrument vereist namelijk een houding van gehoorzaamheid en berusting in het systeem én het geluid dat het produceert, wat een hoge mate van onbepaaldheid en verrassing voor de muziek oplevert. Nakamura werkt ondertussen al sinds het midden van de jaren 90 volgens deze methode, en verscheen al op meer dan honderd compilaties, waaronder ook negen solo cd’s.

De werkwijze van het duo Takeshita/Nakamura doet ons een beetje denken aan het tweede deel uit de Neo Electroacoustic Ambient Series*: A Circuit Not Turning van Kayu Nakada. Een werk dat hem niet alleen 9 sterren opleverde, maar ook een plaats in mijn eindejaarslijstje van 2017. Maar Nakada pakt het subtieler aan, en laat het nu net deze factor zijn die maakte dat we bij zijn werk spraken van een klein meesterwerkje.

Qua subtiliteit scoort ‘Differentiation I’ hogere punten dan zijn voorganger, al verschillen de grondtonen in se niet zo heel erg veel van elkaar. Zo zie je maar dat ook in het noise genre, afhankelijk van de invalshoek, steeds weer nieuwe resultaten te voorschijn getoverd kunnen worden. Ook hier weer op het einde een voorliefde voor feedback en distortion, die het voorheen opgebouwde met graagte aan gruzelementen boren.

‘Occurence II’ lijkt het nog kalmpjes aan te doen, maar al snel zijn er hevige stoorzenders in het spel die ons van mening doen veranderen. Maar ook hier gaat het er allemaal subtieler aan toe dan in het eerste deel, en weet men een soort van spanning op te bouwen die het geheel aangenaam blijft houden.

Al is de term aangenaam op deze cd enorm relatief en subjectief te noemen, zeker in het afsluitende ‘Occurrence III’ alwaar het gepiep als een ware geseling voor de oren begint te klinken.

Desalniettemin houden wij van dit soort geniale gekte, en zijn dan ook weer kwistig met de punten. Vertrouw ons daarom ook niet blindelings in ons oordeel, maar beluister dit eerst eens zelf, alvorens te oordelen dat we bij Dark Entries niet goed meer sporen. Dit soort experimentele noise is immers zeker niet voor iedereen weggelegd.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Yuma Takeshita

Toshimaru Nakamura

Dimi Brands
06/02/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...