canli casino

Dark Entries Logo

6.843 items

   

Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura
Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Experimental - Noise
06/02/2018 : Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura - Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Kyou Records  Kyou Records
06/02/2018, Dimi Brands

Een doffe piep, een langgerekte piep, een snerpende piep en eender welke piep u zich nog kan indenken duiken de kop op tijdens ‘Occurrence 1’ om vervolgens bruut verzopen te worden in een nietsontziend bad van distortion. De piepjes geven zich echter niet zo maar gewonnen, want uitmondt in een chaos van geluid die de grenzen van toelaatbaarheid van vele luisteraars zal tarten.

Wees alvast voorbereid, want deze veelheid aan piepjes zal gedurende heel het album (zo’n 45 minuten) her en der hun opwachting blijven maken.

Yuma Takesita begon met het maken van geïmproviseerde/experimentele muziek in 2001. In 2011 verhuisde hij naar Tokio en begon zijn eigen instrumenten te bouwen door een elektrische basgitaar om te vormen met verschillende geluidsmodules en machines.

Ook Toshimaru Nakamura heeft er een handje van weg om creatief om te springen met instrumenten. Zijn instrument is het ‘no-input mixing board’, wat een beschrijving is van zijn manier van werken met een standaard mengpaneel als zijnde een elektronisch muziekinstrument, namelijk door geluid te produceren zonder enige externe audio input. Deze manier van werken met het mengpaneel is niet alleen innovatief wat betreft de geluiden die voortgebracht worden, maar wat nog belangrijker is is de benadering tot de persoon achter het paneel die deze werkwijze vraagt. De onvoorspelbaarheid van het instrument vereist namelijk een houding van gehoorzaamheid en berusting in het systeem én het geluid dat het produceert, wat een hoge mate van onbepaaldheid en verrassing voor de muziek oplevert. Nakamura werkt ondertussen al sinds het midden van de jaren 90 volgens deze methode, en verscheen al op meer dan honderd compilaties, waaronder ook negen solo cd’s.

De werkwijze van het duo Takeshita/Nakamura doet ons een beetje denken aan het tweede deel uit de Neo Electroacoustic Ambient Series*: A Circuit Not Turning van Kayu Nakada. Een werk dat hem niet alleen 9 sterren opleverde, maar ook een plaats in mijn eindejaarslijstje van 2017. Maar Nakada pakt het subtieler aan, en laat het nu net deze factor zijn die maakte dat we bij zijn werk spraken van een klein meesterwerkje.

Qua subtiliteit scoort ‘Differentiation I’ hogere punten dan zijn voorganger, al verschillen de grondtonen in se niet zo heel erg veel van elkaar. Zo zie je maar dat ook in het noise genre, afhankelijk van de invalshoek, steeds weer nieuwe resultaten te voorschijn getoverd kunnen worden. Ook hier weer op het einde een voorliefde voor feedback en distortion, die het voorheen opgebouwde met graagte aan gruzelementen boren.

‘Occurence II’ lijkt het nog kalmpjes aan te doen, maar al snel zijn er hevige stoorzenders in het spel die ons van mening doen veranderen. Maar ook hier gaat het er allemaal subtieler aan toe dan in het eerste deel, en weet men een soort van spanning op te bouwen die het geheel aangenaam blijft houden.

Al is de term aangenaam op deze cd enorm relatief en subjectief te noemen, zeker in het afsluitende ‘Occurrence III’ alwaar het gepiep als een ware geseling voor de oren begint te klinken.

Desalniettemin houden wij van dit soort geniale gekte, en zijn dan ook weer kwistig met de punten. Vertrouw ons daarom ook niet blindelings in ons oordeel, maar beluister dit eerst eens zelf, alvorens te oordelen dat we bij Dark Entries niet goed meer sporen. Dit soort experimentele noise is immers zeker niet voor iedereen weggelegd.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Yuma Takeshita

Toshimaru Nakamura

Dimi Brands
06/02/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
FOTO'S : Skeletal Family - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Merciful Nuns - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : The Beauty of Gemina - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : :Of The Wand And The Moon: / The Dark Red Seed (18-05-2018, Madame Moustache, Brussel) - Skål!

Er heerste bij mij aanvankelijk wat twijfel of ik al dan niet een verslag van dit concert zou schrijven. Aangezien :Of The Wand And The Moon: al meermaals de revue passeerde op onze concertpagina, hoorde ik al menig stem verzuchten dat ik er weer was met mijn blinde adoratie voor de sympathieke Deen Kim Larsen. Wat me uiteindelijk over ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik heb geen grote hoop voor de mensheid meer.

Whispers In The Shadow heeft zich een naam gemaakt als leverancier van gothic rock geïnspireerd door occulte thema's. Na een pauze van vier jaar - de groep heeft weliswaar niet stilgezeten en zanger Ashley Dayour maakte een aantal platen met The Devil & The Universe en Near Earth Orbit - zijn ze terug in een merkwaardige gedaanteverwisseling. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CHRISTIAN DEATH - Herdenkingen en complottheorieën

Op 1 april 1998 - exact twintig jaar geleden - verhing Rozz Williams zich. Voor zover hij toen nog geen icoon was, is hij het dan definitief geworden. Christian Death was zijn geesteskind, ook al heeft hij de groep in 1985 verlaten. Valor Kand ging verder met de groep en blijft tot op de dag van vandaag touren, en ja, hij gedenkt met de huidige ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.

In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken ...