casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.323 items

   

Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura
Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Experimental - Noise
06/02/2018 : Yuma Takeshita + Toshimaru Nakamura - Occurrence, Differentiation (Neo Electroacoustic Ambient Series No.10)
Kyou Records  Kyou Records
06/02/2018, Dimi Brands

Een doffe piep, een langgerekte piep, een snerpende piep en eender welke piep u zich nog kan indenken duiken de kop op tijdens ‘Occurrence 1’ om vervolgens bruut verzopen te worden in een nietsontziend bad van distortion. De piepjes geven zich echter niet zo maar gewonnen, want uitmondt in een chaos van geluid die de grenzen van toelaatbaarheid van vele luisteraars zal tarten.

Wees alvast voorbereid, want deze veelheid aan piepjes zal gedurende heel het album (zo’n 45 minuten) her en der hun opwachting blijven maken.

Yuma Takesita begon met het maken van geïmproviseerde/experimentele muziek in 2001. In 2011 verhuisde hij naar Tokio en begon zijn eigen instrumenten te bouwen door een elektrische basgitaar om te vormen met verschillende geluidsmodules en machines.

Ook Toshimaru Nakamura heeft er een handje van weg om creatief om te springen met instrumenten. Zijn instrument is het ‘no-input mixing board’, wat een beschrijving is van zijn manier van werken met een standaard mengpaneel als zijnde een elektronisch muziekinstrument, namelijk door geluid te produceren zonder enige externe audio input. Deze manier van werken met het mengpaneel is niet alleen innovatief wat betreft de geluiden die voortgebracht worden, maar wat nog belangrijker is is de benadering tot de persoon achter het paneel die deze werkwijze vraagt. De onvoorspelbaarheid van het instrument vereist namelijk een houding van gehoorzaamheid en berusting in het systeem én het geluid dat het produceert, wat een hoge mate van onbepaaldheid en verrassing voor de muziek oplevert. Nakamura werkt ondertussen al sinds het midden van de jaren 90 volgens deze methode, en verscheen al op meer dan honderd compilaties, waaronder ook negen solo cd’s.

De werkwijze van het duo Takeshita/Nakamura doet ons een beetje denken aan het tweede deel uit de Neo Electroacoustic Ambient Series*: A Circuit Not Turning van Kayu Nakada. Een werk dat hem niet alleen 9 sterren opleverde, maar ook een plaats in mijn eindejaarslijstje van 2017. Maar Nakada pakt het subtieler aan, en laat het nu net deze factor zijn die maakte dat we bij zijn werk spraken van een klein meesterwerkje.

Qua subtiliteit scoort ‘Differentiation I’ hogere punten dan zijn voorganger, al verschillen de grondtonen in se niet zo heel erg veel van elkaar. Zo zie je maar dat ook in het noise genre, afhankelijk van de invalshoek, steeds weer nieuwe resultaten te voorschijn getoverd kunnen worden. Ook hier weer op het einde een voorliefde voor feedback en distortion, die het voorheen opgebouwde met graagte aan gruzelementen boren.

‘Occurence II’ lijkt het nog kalmpjes aan te doen, maar al snel zijn er hevige stoorzenders in het spel die ons van mening doen veranderen. Maar ook hier gaat het er allemaal subtieler aan toe dan in het eerste deel, en weet men een soort van spanning op te bouwen die het geheel aangenaam blijft houden.

Al is de term aangenaam op deze cd enorm relatief en subjectief te noemen, zeker in het afsluitende ‘Occurrence III’ alwaar het gepiep als een ware geseling voor de oren begint te klinken.

Desalniettemin houden wij van dit soort geniale gekte, en zijn dan ook weer kwistig met de punten. Vertrouw ons daarom ook niet blindelings in ons oordeel, maar beluister dit eerst eens zelf, alvorens te oordelen dat we bij Dark Entries niet goed meer sporen. Dit soort experimentele noise is immers zeker niet voor iedereen weggelegd.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Yuma Takeshita

Toshimaru Nakamura

Dimi Brands
06/02/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2019 : Draconian in Antwerpen!

Zo’n kans krijg je niet dikwijls. Allicht de beste gothic doom metal act uit Zweden zal op 27 januari 2019 optreden te Antwerpen (Kavka). Voor onze vrienden uit Nederland: helaas, de dag ervoor, op 26 januari doen ze ook Rotterdam (Baroeg) aan maar dat is al uitverkocht! Als opwarmer kan je ook het optreden van Sojourner meepikken. Dat ...

lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Ambiorix verdween in de mist van de geschiedenis, maar hij zal voor de muzikanten van Militia nooit vergeten worden.

De anarchistische industialgroep Militia brengt een cd uit over de geschiedenis van Ambiorix, de Gallische leider die het opnam tegen Julius Caesar toen hij Gallië veroverde. De ideale gelegenheid om heel te geschiedenis nog eens te overlopen. Militia stuurde ons achtergrond bij hun nieuwe werk en bij de verschillende nummers op de cd. Voorgeschiedenis Toen ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GOETHES ERBEN - Vreemd genoeg zijn diegenen die het luidst jammeren niet diegenen die verdrinken tijdens hun vlucht.

In 2014 doorbrak Goethes Erben het jarenlange stilzwijgen waarin de theatrale avant-garde groep zich sinds 2006 omhuld had, toen de groep voor onbepaalde tijd op pauze ging. Er volgden optredens en een muziektheater, maar met ‘Am Abgrund’ is er ook de eerste studioplaat in 12 jaar. ‘Te lang gezwegen’, zegt de plaat. ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten