canli casino

Dark Entries Logo

6.384 items

   

Yen Pox
Between The Horizon And The Abyss
Dark Ambient - Industrial
10/09/2015 : Yen Pox - Between The Horizon And The Abyss
Malignant Records
10/09/2015, Dimi Brands

Steven Hall en Michael J.V. Hensley aka Yen Pox betraden het muzikale toneel in 1993, en hoewel ze in die 22 jaar slechts een selectieve discografie wisten op te bouwen, deze Between The Horizon And The Abyss is slechts hun vierde langspeler (in 2002 was er ook nog de prima samenwerking met Troum (Mnemonic Induction -dat onlangs heruitgegeven werd), wist dit duo al vrij snel de aandacht naar zich toe trekken. Met monumentale dark ambient, die evenwel vrij vlot verteerbaar was, gingen al snel de liefhebbers van het genre voor de bijl, in die mate zelfs dat het werk van Yen Pox door velen als mijlpaal binnen het genre beschouwd werden.

Voor deze Between The Horizon And The Abyss nam het duo ruim de tijd, maar liefst 15 jaar zit er tussen deze nieuwe releases en zijn voorganger New Dark Age.

Net zoals het duo zelve, vangt ook Between The Horizon And The Abyss traag aan, met opener ‘The Awakening’: dit logge beest ontwaakt onder begeleiding van trage, hypnotiserende tonen, die verraden dat het proces van slaap naar waak tergend traag op gang wordt getrokken, en kan metaforisch gezien worden als Hall en Hensley’s ontwaken uit hun meer dan tienjarig durende winterslaap. Wanneer de wakkere staat uiteindelijk bereikt wordt, draait het als een machine op volle toeren en trekken we op ‘White Of The Eye’ de poorten van een industrieel complex open. Ook hier is de opbouw langzaam, deze industriële klanken moeten het hebben van hun sfeerschepping door middel van gelaagdheid en komt bijgevolg hoofdtelefoongewijs het best tot zijn recht.

Als verbonden door kettingen, lijken deze nummers aan elkaar te hangen, als een vervaarlijke constructie uit ver vervlogen tijden.

Spookachtig, een verlaten fabrieksgebouw indachtig, alwaar de achtergebleven machines hun laatste adem uitblazen en zo visioenen uit het verleden proberen prijs te geven aan de nietsvermoeddende passant, zo komt het openingsdeel van Between The Horizon And The Abyss op ons af.

Industriële, dark ambient klanken die hun tijd nemen om een sfeer te scheppen, de 8 nummers klokken bijna allemaal af rond de 10 minuten, vragen ook van de luisteraar de nodige inspanning om dit ten volle te absorberen.

‘Cold Summer Sun’ herbergt een heleboel subtiele geluidjes die halverwege het gezelschap lijken te krijgen van enkele spookachtig jammerende sirenen, waardoor het nummer vrij snel onder de huid weet te kruipen.

Ook ‘In Silent Fields’ maakt gebruik van spookachtige stemgeluiden en maakt van deze stille velden heuse nachtmerrielandschappen, die baden in een zware mist.

‘Grief Ritual’ onderga je duidelijk ook niet voor je plezier. Dit sonische ritueel lijkt voorbestemd te zijn om al dan niet persoonlijke demonen uit te drijven en krijgt navolging in het sublieme ‘Ashen Shroud’, waarbij de sirenen die we eerder al tegenkwamen op deze plaat terug hun intrede doen, en een geweeklaag laten horen dat, als een mes door boter, in no time door merg en been weet te snijden.

Verantwoordelijk voor deze hemelse klanken is Ruby Smith, die onder de naam Dark Muse zelf ook een album op haar naam heeft staan (Sounds From Beyond The Silver Wheel (2002)).

‘Tomorrow In Ruins’ verraadt visueel een pessimistisch toekomstbeeld en weet dit ook auditief door te trekken, middels een postapocalyptisch klanklandschap. ‘The Procession’ mag op gepaste wijze deze indrukwekkende verzameling songs, die Between The Horizon And The Abyss is, afsluiten, en laat ons achter met een zeer voldaan gevoel.

Het geheel houd het midden tussen industrieel aandoende klanken (de openingsnummers) en etherische droomlandschappen (de overige tracks) en levert zo een eindresultaat dat zowel mechanisch als dromerig klinkt, op een manier die enkel in het fantastische Lustmord zijn gelijke kent.

Zoiets als tussen de horizon en de afgrond, en zo tikken ze met de titelkeuze de nagel op de kop.

Dimi Brands
10/09/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 23/09/2017 : Depeche Mode herneemt 'Heroes' van Bowie

Een opmerkelijke verrassing en een opmerkelijke cover. Depeche Mode maakte hun versie wereldkundig van de Bowie-klassieker 'Heroes', en ja hoor, het nummer krijgt een opmerkelijke behandeling die geen kopie is maar waarin het origineel een heel andere stijl en sfeer kent. Luistert u zelf! (xk)

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Allerheiligen volgens Moonspell

Het Portugese Moonspell beloofde een plaat over de aardbeving van Lissabon in 1755, en ze hebben woord gehouden. De plaat ligt vanaf november in de winkels, en er is een video uit voor het nummer 'Todos Os Santos', oftewel 'Alle heiligen' of 'Allerheiligen'. De aarbeving heeft niet enkel vele mensenlevens gekost, hij ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Cradle of Filth onderzoekt victoriaanse romantiek

Het lijkt wel of we de afgelopen jaren vooral nieuws kregen van zijprojecten van leden en ex-leden van Cradle of Filth. Daar komt vandaag verandering in, want 'Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay' - de twaalfde cd van de Britten - komt vandaag uit. Zeggen dat Cradle of Filth een voorkeur heeft voor zwarte romantiek is een open ...

lees meer...
INTERVIEW : RED ZEBRA - De wereld gaan we niet meer veroveren, maar nog plannen genoeg.

11 november is een symbolische dag voor het zwijgen van de wapens, maar niet voor het punkgeweld in Het Depot, en dat met een tweede editie van Breaking Barriers. Een van de bands op het podium is Red Zebra. Malcolm Nix had een diepgaand gesprek met zebra van het eerste uur Peter Slabbynck. Red Zebra bestaat weer! De hoeveelste versie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Zaterdag New Wave Festival met heel wat Belgisch talent

Deze zaterdag gaat in Awirs, in de provincie Luik, het New Wave Festival door. Daar kan u terecht voor een mooi overzicht van wat ons Belgenlandje vandaag allemaal in het genre te bieden heeft. Hoodact is Honeymoon Cowboys, nog steeds aangeduid met (ex-Siglo XX) tussen haakjes, daar er verschillende ex-leden van de cultformatie in de groep ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Adam Usi heeft de Dachau blues

Adam Usi heeft een obsessie met de joodse geschiedenis, en vooral met de donkerste aspecten ervan. Zijn nieuwe clip voor het nummer 'Transnistria' behandelt het verhaal van een jood die - zolang hij kan - de vuile klusjes in het concentratiekamp zal blijven voltooien, zoals het scheppen van kool voor de ovens. Voor de video werden ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Café Café Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke